Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Exceludfordring

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 24. May 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

jeg håber, at der er en excelkyndig person, der kan hjælpe mig mefd flg.:

Jeg har et stort excelark, hvor jeg skal have lagt nogle tal sammen givet at to betingelser er opfyldt. Jeg har forgæves forsøgt mig både med sum.hvis og sum.hviss. Problemet (tror jeg) er, at den ene "betingelse" er anført i kolonne A (det kunne være at landet skal være Danmark) og det anden "betingelse" er i række 4 (eks. produkter).

Hvordan laves en sådan formel, hvor summen af tallene i området, der opfylder begge betingelser, skal returneres?

 

/BondeQ

 

 

Fra Kolding
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 1012
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Det er nok bare mig, men jeg forstår simpelthen ikke, hvad du skriver.

Jeg tror, der er flere, der kan hjælpe dig, hvis du forklarer dit problem, så vi kan læse det lidt nemmere.


/Simon Mark Nielsen
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke haj - men løser det ind i mellem ved at bruge først EN hvis funktion hvor den returnerer 1 for ja og 0 for nej f.eks. kolonne c. Så ny hvise funktion til det næste kriterie .- og igen 1 for ja og 0 for nej i f.eks kolonne d

så er det bare at lægge de to tal sammen i kolonne e - Giver den 2 som tegn på begge kriterier er opfyldt - så gør den en ting i næste hvis - og giver den 0 eller 1 som tegn på ingen eller kun et punkt er opfyldt, (mindre end 2) så gør den noget andet.

Så skjuler du bare kolonne c, d og e og det kører

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kolding
Tilmeldt 18. Mar 10
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

BondeQ:
den ene "betingelse" er anført i kolonne A (det kunne være at landet skal være Danmark) og det anden "betingelse" er i række 4 (eks. produkter)

Den skal lige forståes korrekt - dit ene kriterie er altså i en kolonne (A) og det andet er i en Række (4)!? Umiddelbart lyder det jo som om du skal ud i noget VOPSLAG og evt. noget LOPSLAG..?

Skal du på café eller bar? Kig forbi dinBarguide.dk først!

Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 00:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er simpelt nok og kan gøres på forskellige måder - her er et forslag:
=hvis(og(a2="danmark";d2="davsklavs");sandt;"")

Forklaring:
Hvis felt A2 hedder danmark OG felt D2 hedder davsklavs, så gør denne formel det du skriver istedet for "sandt" (f.eks B2+C2) Hvis ikke, så laver den feltet blankt.
Herved kan du lægge to tal sammen i et nyt felt, såfremt to betingelser er opfyldt.

Giver det mening? Ellers post dine tal og felter så skal jeg specificere :)

Tilmeldt 24. May 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Olin:
=hvis(og(a2="danmark";d2="davsklavs");sandt;"")

Ollin, dit forslag ser umiddelbart ud til bedst at kunne dække behovet. Jeg forsøgte, at omksrive den, så den passede til mine data, men uden held. "Min" formel er nedenfor. A2 skal i mit ark være K12:K241 og D2 skal være række 10. Hvis begge betingelser er opfyldt, skal der returneres summen af AQ12:AZ29.

Kan du/I sige hvad der er galt med formlen?

=+HVIS(OG(Ark1!K12:K241=Ark2!A7;Ark1!10:10=Ark2!B7);+SUM(Ark1!AQ12:AZ29);"")

 

Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :

"Ark1!K12:K241=Ark2!A7" betyder at hvis summen af alle tal i kolonne K fra række 12 til 241 er lig med tallet i flt "Ark2!A7" så er betingelsen opfyldt.

"Ark1!10:10=Ark2!B7" giver ingen mening. Du henviser ikke til nogen felter her? Er det A10, B10, AZ10 ? Hvilke felter i række 10 drejer det sig om ? Skriver du f.eks. A10:D10 ja så betyder det at hvis summen af tallene fra felt A10 til D10 er lig med værdien i "Ark2!B7" så er betingelsen opfyldt.

...og ja så returneres summen af AQ12:AZ29.

(Alternativt kan du poste et dump af dit ark, det vil nok lette opklaringen)

Tilmeldt 24. May 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Olin:
"Ark1!10:10=Ark2!B7" giver ingen mening.

Ok, dette er korrigeret, men jeg får nu stadig samme fejl. Fejl og formel i kolonne S. Værdi den skal returnere er 15.

Tillægsspm. Kan man tilføje en tredje betingelse, hvis der ex. stod landsdel i kolonne P og så vælge Jylland?

Kolonne 
L M N O Q R S
Række 4   Røde sko Blå sko Grønne sko Danmark Grønne sko #VÆRDI!
Række 5 Danmark 10 10 =+HVIS(OG(L5:L14=Q4;M4:O4=R4);+SUM(M5:O14);"")
Række 6 Tyskland  
Række 7 Tyskland 34 12
Række 8 Sverige  
Række 9 Norge 3214 243
Række 10 Danmark 5
Række 11 Danmark 1324  
Række 12 Danmark 2  
Række 13 Tyskland 6
Række 14 Tyskland 1    
Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Du kan få hjælp i formel funktionen ved at åbne formelfunktionen og vælge HVIS funktionen det er den du skal bruge og åbne "Hjælp til denne funktion" og vælge HVIS funktionen -   

Der er angivet mange eksempler.

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Fra Kolding
Tilmeldt 18. Mar 10
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ved at du leder efter "Danmark" i kolonnen med "Grønne sko" kan du jo godt bruge en SUM.HVIS. I dit tilfælde burde denne virke:

=SUM.HVIS(M5:M15;Q4;P5:P15) | Q4 kan du skifte ud med "Danmark" hvis den skal være statisk.

/ Jimmy

Skal du på café eller bar? Kig forbi dinBarguide.dk først!

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)