Jeg kan sagtens følge dig.... Formålet med siden er stilrent, ikke noget vildt, og ret neutralt. Også derfor jeg har fået det røde ind over, for at få lidt liv. Men måske jeg skulle overveje at få et logo som bare fanger......?!? |
Mikael christiansen:tag og læs hvad jeg skriver ,du må have misforstået mit indlæg , da jeg ikke forstår hvorfor du mener det skal være mere besværligt hos ham at bestille hvad er grunden til dette du mener det vil du ødelægge hans forretning hvad er ideen lige med dit indlæg, du skal i hvert fald ikke prøve ødelægge hans forretning
Jeg har ikke i sinde at ødelægge hans hjemmeside, tvært imod.
Men jeg som potentiel kunde ville ikke købe en hjemmeside med f.eks flere sprog fordi jeg kan sætte et kryds i en box hvor jeg angiver at jeg bestiller en hjemmeside med flere sprog.
For du kan ikke lave en hjemmeside ud fra at jeg som kunde har sat et kryds!
Det er ikke seriøst at tro at man som kunde eller leverandør kan købe/sælge en hjemmeside fordi man har en advanceret kontaktformular.
Ser en potentiel kunde en kontaktformular hvor der er f.eks 15 felter hvor af de 10 er valgmuligheder som alligevel kræver en yderligere kontakt, så er der snare stor risiko at kunden tænker, det var der godt nok uoverskueligt, eller endnu være at han eller hun tænker, er det en "skoledreng" der lige har lært HTML som skal vise at han kan bruge det.
En hjemmeside handler om at skabe troværdighed, ikke vise har jeg kan finde ud at lire 117 forkskellige html/flash/javascript features af.
Godt design skaber troværdighed.
Overdreven brug af funktionalitet forvirere mere end det gavner.
Skal en kunde købe en hjemmeside, kigger de på om den kommende leverandør har en pæn, smart etc. hjemmeside, de kigger på om det er intuitivt!
En formular som har unødige spørgsmål/svarmuligheder som kunden bliver mere forviret over skaber ikke en troværdighed.
For at en salg kan komme igennem, så kræver det at der kommer en relation mellem kunden og leverandør, og det skal helst være en god relation der opstår.
Relationen opstår når der er noget til fælles, f.eks jeg syndes din hjemmeside flot og funktionel, jeg syndes du virker troværdig o.s.v.
Hvis kunden bliver mødt af en kort simpel, præsis formular som tjener det formål den skal have, at kommunikere og skabe en indgang til en relation, så er den god, fremstår den derimod som et større spørgeskema, uden at den skal være det, og skal jeg så samtidig kommunikere videre efterfølgende for at få opbygget relationen mellem mig som kunde og min måske kommende leverandør, ja så fejler "spørgeskemaet", hvorimod at den korte formular som har startet kommunikationen tjener sit formål.
F.eks møder jeg en formular som ikke har alt oversat, ja så tænker jeg, gad han ikke lige oversætte det hele!? hvordan laver han så den opgave som jeg gerne vil have ham til at lave for mig?
Hvis han formular er meget uoverskuelig, bliver min lige så !?
Det er ikke formularen der sælger, det er den relation der kommer efterfølgende ved den videre kontakt, og den sker ikke via fourmularen, formularen starter bare kommunikationen.
Og er formularen nok så advanceret, men har man som kunde og leverandør ikke kemi, ja så finder man et andet sted!
F.eks jeg handler hos et par af de store grossister i Danmark, en ene har en meget uoverskuelig shop, jeg har så mange muligheder for valg/søgning at ja jeg taber tråden inden jeg har bestilt min vare.
Den anden er faktisk lidt dyrer, men når jeg har kliket 5 gange med musen så har jeg fundet en vare og puttet den i kurven, fordi det er simpelt og intuitivt. Og jeg få min vare bestilt hurtigt uden en masse gøjel som jeg ikke skal bruge i bestillingsprocessen.
Sammen som når jeg skal bestille en hjemmeside, det er ikke en hyldevare, jeg skal ikke have en masse muligheder som til dels er ligegyldige før at der er en relation mellem mig som kunde og min nye leverandør, jeg skal have startet en kommunikation så jeg kan få en dialog om hvad der er det rigtige for mig som kunde, for jeg har læst 5-10 simpel linier om hjemmesider med flere sprog på, og det vil jeg gerne høre om det er noget som er det rigtige for mig, og det kan jeg ikke afgøre om er ved at sætte et kryds i en box!
Det er indholdet og designet på siden der sælger, det er på ingen måde en kontaktformular der sælger i sidste ende.
Der er ingen der køber en hjemmeside til 5-10.000kr uden først at have kommunikeret yderligere, man bestiller ikke på den måde når det er et tilpasset produkt. For boxen skaber ikke relation eller identitet.