Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Registrering af personaleforbrug og varelager i regnskabet

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Feb 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg laver regnskab for en studie-bar og er pt ved at afslutte 2011 regnskabet. I den forbindelse skal jeg registrere følgende:

• De drikkevarer som personalet har drukket under vagterne og som dermed kan trækkes fra?
  • Lagerstatus pr. 31/12 2011.
Mit spørgsmål går på, hvilke konti der skal anvendes, eller rettere sagt: Hvilke mod-konti som skal anvendes. Jeg har en konto under omsætningsaktiver som hedder varelager. Jeg går ud fra at den skal anvendes, men hvilken konto skal jeg bruge som mod-konto? I forhold til drikkevarer til personalet mangler jeg også en mod-konto.
Jeg anvender e-conomic til regnskabet.
Håber der er nogen som kan hjælpe mig.
Venlig hilsen
Anders Lolk
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:16

Hej.

Ville nok tage det under personaleomkostninger, altså ompostere fra dit vareforbrug/varelager.

Du kan enten bogføre forskydningen fra primo til ultimo varelager/vareforbrug, eller

nulstille og bogføre ultimo.

Debet Varelager  ultimo/kredit vareforbrug og kredit ultimo varelager/debet vareforburg.

MvH

Peter

Tilmeldt 19. Feb 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:02

Hej Peter.

Tak for dit svar, men jeg er nok nødt til at få en uddybning. Jeg giver lige lidt ekstra info.

Det er første regnskab da virksomheden startede i marts 2011 med et tomt varelager.

Jeg havde forestillet mig, at forbruget til bartenderne (som er en udgift og fradragsberettiget) skal registreres på en konto, mens varelageret (hvis værdi øger overskuddet) skal registreres på en anden. Mit spørgsmål går på, hvad der skal anvendes som modkonto til hver af de to ting.

Håber du vil uddybe det lidt.

Hilsen

Anders

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:15

Hej igen.

Jamen det er jo præcis det jeg har skrevet.

Sorry, at det pædagogisk set ikke er så forståelig.

Forbrug bartendere   Debet personaleomkostninger/Kredit vareforbrug (til kostpris)

Debet varelager/kredit vareforbrug.

Håber, at det er forståeligt nu.

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)