Hej Amino'er Jeg har brug for lidt gode råd og ideer. Jeg er ved at starte en lille behandlervirksomhed. Som det ser ud, kommer jeg til at tjene lave behandlinger for et sted mellem 80.000-100.000 om året. Behandlingerne er uden moms. Mine spørgsmål: 1: Jeg går jo nok ind under lønsumafgiftsloven og skal betale x-antal procent af overskuddet. Stemmer det? 2: Hvordan skal jeg dokumentere mine behandlinger for SKAT? Jeg har ikke været ude for at nogen vil have kvittering på behandlinger? Hvordan skal jeg selv dokumentere at jeg rent faktisk har lavet den konkrete behandling? Jeg har en elektronisk kalender med mine aftaler, men det er vel på ingen måde dækkende? 3: Hvor ofte og hvordan skal jeg indberette til SKAT og kan jeg gøre det over min egen selvangivelse? 4: Det skulle nok have stået som 1. spørgsmål, men er det ikke noget med at man SKAL have CVR/SE nummer når man omsætter for over kr. 50.000 årligt. 5: Hvilket regnskabsprogram vil i anbefale for en nybegynder? Jeg er på ingen måde dum til tal og IT, men har lige brug for de gode råd her. Min forretning er jo ret lige til. Af udgifter har jeg: Husleje/vand/varme Af indtægter har jeg: Mine behandlinger til en fast pris. Håber ikke at min indlæg er for rodet og ser frem til nogle gode svar! Venlig hilsen! |
Hej
Bennybuffon:Jeg er ved at starte en lille behandlervirksomhed.
I det følgende går jeg ud fra, at du starter en enkeltmandsvirksomhed. Generelt vil
Bennybuffon:1: Jeg går jo nok ind under lønsumafgiftsloven og skal betale x-antal procent af overskuddet
Du skal betale B-skat af dit overskud. Jeg vil foreslå, at du retter din forskudsopgørelse og herpå udfylder dit forventede overskud af selvstændig virksomhed. Du vil så få tilsendt et antal girokort fra Skat, hvor du kan indbetale din B-skat.
Bennybuffon:2: Hvordan skal jeg dokumentere mine behandlinger for SKAT? Jeg har ikke været ude for at nogen vil have kvittering på behandlinger?
Du skal sørge for at udskrive en regning til hver kunde for hver gang de skal betale for deres behandling.
Bennybuffon:3: Hvor ofte og hvordan skal jeg indberette til SKAT og kan jeg gøre det over min egen selvangivelse?
Du skal gøre det en gang årligt på din selvangivelse.
Bennybuffon:4: Det skulle nok have stået som 1. spørgsmål, men er det ikke noget med at man SKAL have CVR/SE nummer når man omsætter for over kr. 50.000 årligt.
Det er korrekt - med din anslåede forventede omsætning, så skal du have et CVR-nummer. Hvis jeg husker rigtigt, så skal du ved oprettelsen angive at du er omfattet af lønsumsafgiften.
Bennybuffon:5: Hvilket regnskabsprogram vil i anbefale for en nybegynder?
Hvis du selv vil stå for det hele, så vil jeg foreslå e-conomic.dk, men jeg vil også anbefale, at du får et samarbejde med en revisor.
Mvh.
Ole