Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

omdannelse fra enkeltmands til aps - spørgsmål

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Feb 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg håber, nogen af jer kan være behjælpe lige med at give mig et overblik over min nuværende situation.

• Jeg har enkeltmandsvirksomhed nu.
  • Jeg har ikke betalt løbende skat i den over det seneste år. 
  • Jeg har lavet regnskab for 2011, og overskuddet er endt med at være ca. 85.000
  • Planen har hele tiden været at opgive dette overskud i udvidede selvangivelse - således at jeg derefter ville have fået en opgørelse fra skat, på at jeg skal betale skat af overskuddet.
Sagen er den, at jeg hele tiden har tænkt - måske lidt hovmodigt - at jeg jo først skulle bruge de penge ca i juli, når opgørelsen er færdig og jeg skal betale penge til skat. Derfor har jeg brugt en del af pengene allerede til mig selv rent personligt og nu står der pt. omkring 25.000 på min firmakonto. Altså omkring 60.000 mindre, end der burde. I sig selv har jeg ikke forstået dette som værende et problem, da skat jo egentlgit ikke bør blande sig i, hvad der står på min firmakonto. Så længe jeg kan betale pengene til skat, når tid kommer, vil det være ok. Korrekt?
Sagen er nu den, at jeg skal i gang med at omdanne min virksomhed til et aps og hertil ogå have et holdingselskab. I den forbindelse har jeg forstået det på den måde, at for at lave omdannelsen uden at skulle indskyde 80.000, skal der stå det rigtige beløb på min firmakonto. Altså de førnævnte ca. 85.000.
Her kommer så en række spørgsmål:
  • Kan jeg gå i banken og låne de manglende 60.000, så min firmakonto kommer op på den saldo, det burde.
  • Herefter omdanner jeg mit firma skattefrit til et aps (jeg har fået go fra revisor, at omdannelsen sagtens kan laves - han ved dog ikke, at min balance på firmakontoen ikke passer).
  • Når jeg så har lavet omdannelsen, hvor der står det matchende beløb, så kan jeg trække løn ud til mig selv med det samme, så jeg hurtigt kan få betalt mit personlige lån på de 60.000 af igen?
Jeg står ikke og mangler penge og mit firma kører fint - ingen ubetalte regninger og jeg har penge nok til at køre det videre.
Jeg håber, der er en dygtig fyr herinde, der kan kaste lidt lys over sagen. Har jeg forstået det rigtigt eller er jeg helt galt på den?
På forhånd tak og god weekend til alle iværksættere.

Tilmeldt 21. Dec 09
Indlæg ialt: 238
Skrevet kl. 14:02

Det vil jeg ikke mene du kan. Jeg deler tilfældigvis kontor med en revisor, og kan huske han var lidt bestyrtet en dag over at en af hans klienter havde lavet dette nummer. Stifter du et APS så SKAL der altid være et minimum indestående af 80.000 kroner - så vidt jeg har forstået. 

Tilmeldt 18. Feb 12
Skrevet kl. 14:30

Folmand:
Det vil jeg ikke mene du kan. Jeg deler tilfældigvis kontor med en revisor, og kan huske han var lidt bestyrtet en dag over at en af hans klienter havde lavet dette nummer. Stifter du et APS så SKAL der altid være et minimum indestående af 80.000 kroner - så vidt jeg har forstået. 

Men det er jo netop også det, der kommer til at være, når jeg låner dem i banken inden stiftelsen?

Tilmeldt 18. Feb 12
Skrevet kl. 15:33

der er ingen anden, der kan kaste lys over sagen?

Tilmeldt 18. Feb 12
Skrevet kl. 16:57

stadig ingen? 

Tilmeldt 18. Feb 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:15

Det er helt sikkert muligt at lave en omdannelse af din virksomhed, men mange spørgsmål stiller sig i forbindelse hermed.

Først skal du gøre dig klart hvorfor du ønsker at have et ApS.

Er der en forretningsmæssig begrundelse herfor, eller har du en forventning om skattemæssige fordele herved?

Jeg har ingen viden om din virksomhed, eller din branche, men det lyder ikke til at du kan drage nytte af drift i selskabsform.

Omkring dit inddirekte spørgsmål til dine hævninger, så skal du vide, at du ikke kan udskyde beskatningen af dit oversud i eks. VSO, hvis du hæver hele overskuddet - det vil falde til beskatning i 2011.

Idéen med indskud til stiftelse og derefter en hævning for at indfri lånet i banken, den er ikke holdbar. Det underminerer jo selskabskapitalen, og du vil stå med et ulovligt anpartshaverlån.

Men tag et skridt tilbage, og vurder om ApS er den rigtige løsning.

Håber du finder den rette løsning.

Tilmeldt 18. Feb 12
Skrevet kl. 17:20

Jacob Juell:
Men tag et skridt tilbage, og vurder om ApS er den rigtige løsning.

Hej Jacob

FØrst og fremmest tusinde tak for dit svar.

Jeg er 100% sikker på, at jeg skal have et aps - grundende hertil er mange og de er ganske velovervejede.

Jeg ønsker ikke at udskyde beskatningen af mit overskud og min revisor har set mit regnskab og sagt, at jeg kan lave omdannelsen. Detr eneste han ikke ved, er at jeg ikke har de penge på kontoen, som det fremgår af regnskabet for min virksomhed.

Når jeg nu 100% skal have det aps. Er det "bare" at gå i banken og låne de 60.000? Eller hvordan kan man gøre det? jeg håber du forstår mit spørgsmål - sig endelig til, hvis du skal have mere viden, for at kunne besvare fornuftigt.

Tilmeldt 18. Feb 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:36

Selv tak, det er en ren overspringshandling, for fjerner fokus fra en afhandling hvor jeg skriver om "valg af virksomhedsform" (:

Det lette svar findes ikke rigtigt.

Du må fremlægge din dagsorden som den er, for din revisor.

Så må I drøfte, om det er formålstjenende at lave en omdannelse, eller om du ikke "bare" skal lave en nystiftelse af et selskab og flytte aktiviteten.

Så ring til revisoren mandag, og høre hvad han mener ud fra de givne forudsætninger.

Og spørg ham hvad det ene koster i forhold til det andet.

Flere ting skal afvejes;

- honorar til omdannelsen, målt mod fordelen ved at udskyde beskatningen ved omdannelsen

- dit behov for selskabsstruktur, herunder om der er behov for et holdingselskab (det er bare endnu en omkostning til en revisor, og der er ikke rigtig nogen fordel i at have holdingselskab som tidligere - men igen afhænger det af en konkret vurdering)

Så hvis din revisor skal give dig det rigtige svar, skal han have hele historien.

Derfor må du smide kortene på bordet, det ville jeg også foretrække hvis jeg var din revisor.

Held og lykke med beslutningen og virksomheden.

Mvh

Jacob

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 17:52

letsgetmoving:
Derfor har jeg brugt en del af pengene allerede til mig selv rent personligt og nu står der pt. omkring 25.000 på min firmakonto. Altså omkring 60.000 mindre, end der burde.

Du må jo gerne hæve af dit indestående på din firmakonto og bogføre det som "hævet privat". Du skal bare sørge for at have penge til at betale skat, når den dag kommer. 

letsgetmoving:
(jeg har fået go fra revisor, at omdannelsen sagtens kan laves - han ved dog ikke, at min balance på firmakontoen ikke passer).

Men hvorfor ved revisoren ikke, at din balance på firmakontoen ikke passer? Eller spurgt på en anden måde: Hvorfor passer balancen på din konto ikke?? Du skal jo som sagt bogføre, når du hæver penge ud til dig selv privat, så det må være en ærlig sag at sige, at din saldo p.t. er på 25.000?

Revisoren må da bestemt også kunne rådgive dig omkring, hvordan du evt. kan rejse penge til at omdanne din virksomhed til et aps. 

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 23:29
Snak med din revisor. Det bør være ham/hende der har den bedste indsigt til at rådgive dig.

At hæve kapitalindskuddet ud af selskabet igen for at betale skat kan i princippet gennemføres, såfremt det sker som lønudbetaling. Det medfører så yderligere skat.

Samtidigt er størstedelen af kapitalen i selskabet væk!
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)