Jeg ey ny herinde. Jeg er uddannet som kontor/regnskabsassistent. Arbejder fuldtid som regnskabsmedarbejder i et firma som sælger arbejdstøj og firmatøj. Jeg kunne godt tænke mg at starte mit eget regnskabsfirma ved siden af min fuldtidsarbejde, men hvordan gøre jeg det? Ved godt, at jeg først skal oprette et cvr.nr, men hvad mere? Har fået mange henvendelser fra firmaer som vi levere arbejdstøj til, som kunder burde jeg ikke få problemer med at få. Mere hvordan jeg får started mit firmaet op. Håber, at det er til at forstå.
Jeg foreslår at du kontakter en advokat. Jeg ved ikke hvorhenne i landet du sidder, men ta' en advokat som ligger i dit nabolag, så kan de klare de formelle ting omkring sammenskrevet resumé og hvad de ellers hedder. Dertil kan de også rådgive dig om hvilket form for selskab du skal starte, om det skal være I/S, ApS eller A/S. Der er også nogle skattemæssige fordele som du også bør have med i dine overvejelser på længere sigt, så alt det er godt at få rundet med en advokat som vil kunne runde det hele på en times tid.
I forhold til dit nuværende arbejde, så vil jeg være lidt forsigtig i forhold til at du måske kan blive ramt hvis du kontakter de samme kunder som dit nuværende firma har. Det vil muligvis være brud på den kontrakt du har med firmaet på nuværende tidspunkt. Blot en tanke...
Du har helt ret i det med kunder. Men min arbejdsgiver sælger arbejdstøj og som regel 4 ud af 10 kunder er som ny started firma eller håndværker branchen og som ikke har tid til at sørge for regnskabet. Skal man have en advokat, er bare bange for at en advokat koster mange penge.
At oprette et selskab så det bliver gjort korrekt igennem et firma koster dig måske 5000kr så det mener jeg er givet godt ud. Hvis du gerne vil firmaet seriøst, så skulle 5000kr være et greb i lommen :-). Lav en søgning på nettet, så bliver det hele gjort efter bogen og så kan det på sigt være de 5000 rigtige kroner du kaster efter sådan en opstart. :-)
Ja en revisor kan naturligvis også. Jeg mener blot at man bør regne med 5000kr inkl. moms for en time hvor man også lige får en snak om hvilke former for selskaber der findes osv. Om det kan gøres billigere end det skal jeg ikke afvise.
Der findes garanteret et væksthus i nærheden af dig, check også startvaekst.dk.
Det burde ikke være nødvendigt med en advokat - brug de gratsi rådgivninger, der er tilgængelige.
Da jeg fik mit CVR-nummer, blev jeg inviteret til et møde for nye 'iværksættere', eller hvad man nu skal kalde det, hvor der var indlæg både fra kommunen, skat og andre relevante myndigheder. Gå efter det i første omgang, så kan du efterfølgende vurdere, hvor du har behov for at købe dig til yderligere hjælp.
Det behøver ikke nødvendigvis være en advokat..en revisor/rådgiver kan sagtens hjælpe dig.
Og slet ikke til 5000 kr. som kineseren taler om.
Vi havde også enormt meget hjælp af vores revisor, da vi startede. Vi havde så også på et tidspunkt en advokat ind over, men slet ikke i den prisklasse. Måske kostede det 1000-1200 kr. eller deromkring.
Der findes garanteret et væksthus i nærheden af dig, check også startvaekst.dk.
Det burde ikke være nødvendigt med en advokat - brug de gratsi rådgivninger, der er tilgængelige.
Da jeg fik mit CVR-nummer, blev jeg inviteret til et møde for nye 'iværksættere', eller hvad man nu skal kalde det, hvor der var indlæg både fra kommunen, skat og andre relevante myndigheder. Gå efter det i første omgang, så kan du efterfølgende vurdere, hvor du har behov for at købe dig til yderligere hjælp.
MVH Kirsten
Jeg prøver lige at søge efter et væksthus. Jeg kunne godt tænke mig at oprette et cvr-nummer og starte med det. Derfor har jeg heller ikke lyst til at have en revisor over det, da jeg ved at jeg allerede har 2 kunder og det er nok for mig. Jeg vil kun gerne gøre det i min fritid og se om det er noget for mig. Så mit spørgsmål er om det er gratis til at oprette et cvr-nr. Og skal jeg være opmærksom på skat? Moms har jeg styr på.
Jeg har også fuldtidsarbejde og 2 børn hjemme. Derfor har jeg heller ikke lyst til at bruge mere end 15 timer ugentlig.
Der er gebyr på oprettelse af CVR - om jeg husker ret knapt 700 kr. i alle fald for et ApS, ville tro det var samme beløb for personlig virksomhed.
Du skal føre regnskab i.h.t. årsregnskabs loven og forskudsregistrere hvad du regner med at tjene så du får b-skatte kort for det (og der kan du jo opgive lidt i starten og siden ændre og siden jo udfylde udvidet selvangivelse med dit overskud så skatten bliver korrekt.
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER