Jeg ey ny herinde. Jeg er uddannet som kontor/regnskabsassistent. Arbejder fuldtid som regnskabsmedarbejder i et firma som sælger arbejdstøj og firmatøj. Jeg kunne godt tænke mg at starte mit eget regnskabsfirma ved siden af min fuldtidsarbejde, men hvordan gøre jeg det? Ved godt, at jeg først skal oprette et cvr.nr, men hvad mere? Har fået mange henvendelser fra firmaer som vi levere arbejdstøj til, som kunder burde jeg ikke få problemer med at få. Mere hvordan jeg får started mit firmaet op. Håber, at det er til at forstå.
Jeg foreslår at du kontakter en advokat. Jeg ved ikke hvorhenne i landet du sidder, men ta' en advokat som ligger i dit nabolag, så kan de klare de formelle ting omkring sammenskrevet resumé og hvad de ellers hedder. Dertil kan de også rådgive dig om hvilket form for selskab du skal starte, om det skal være I/S, ApS eller A/S. Der er også nogle skattemæssige fordele som du også bør have med i dine overvejelser på længere sigt, så alt det er godt at få rundet med en advokat som vil kunne runde det hele på en times tid.
I forhold til dit nuværende arbejde, så vil jeg være lidt forsigtig i forhold til at du måske kan blive ramt hvis du kontakter de samme kunder som dit nuværende firma har. Det vil muligvis være brud på den kontrakt du har med firmaet på nuværende tidspunkt. Blot en tanke...
Du har helt ret i det med kunder. Men min arbejdsgiver sælger arbejdstøj og som regel 4 ud af 10 kunder er som ny started firma eller håndværker branchen og som ikke har tid til at sørge for regnskabet. Skal man have en advokat, er bare bange for at en advokat koster mange penge.
At oprette et selskab så det bliver gjort korrekt igennem et firma koster dig måske 5000kr så det mener jeg er givet godt ud. Hvis du gerne vil firmaet seriøst, så skulle 5000kr være et greb i lommen :-). Lav en søgning på nettet, så bliver det hele gjort efter bogen og så kan det på sigt være de 5000 rigtige kroner du kaster efter sådan en opstart. :-)