Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlæg for software, købt i usa. Hvordan med moms

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Oct 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er.

Jeg er i den situation at jeg i forbindelse med et projekt, skal indkøbe noget software fra usa. Det foregår på den måde, at jeg i løbet af produktionen lægger ud for softwaren, og ved afregning for min tid, lægger jeg så disse udgifter oven i.

Softwaren tilhører kunden, og jeg sælger det som sådan ikke videre, men lægger ud da det er meget nemmere at gøre det på den måde.

Men producenten i usa sælger jo softwaren til mig og mit navn står på fakturaen derfra, så måske betragtes det alligevel som videresalg?

Og hvordan gør jeg med import-moms osv.? Eks.

Jeg lægger 100$ ud for en licens, hvad skal jeg så lægge på denne pris når jeg fakturerer min kunde, for ikke at snyde mig selv?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Der er kun importmoms på varer.

Oplys dit CVR.nr. til USA, så er det uden moms.

Din kunde skal du fakturere med moms.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 2. Oct 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret Peter.

Fantastisk at det kan være så enkelt!

Tilmeldt 17. Feb 12
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Glæd dig ikke for tidligt.. :-)

Reglerne for leveringssted af elektroniske ydelser  er ikke så simple som skitseret.

Alt afhængig af jeres indgåede aftaler vil jeg mene, at indkøbet af softwaren sagtens kunne blive momspligtige indenfor EU. Spørgsmålet er i givet fald om byrden hænger på dig eller udbyderen?

Vær altid opmærksom på, at momslovens regler er transaktionsorienteret - dvs. at det er hver enkelt transaktion der skal bedømmes for sig. Så hvis du indkøber ydelser til brug for senere salg (fakturering) er der i momsmæssige sammenhænge tale om to selvstændige transaktioner (1 køb, 2 salg)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det må du gerne uddybe.

Helst med henvisninger.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 17. Feb 12
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter.,

Tak for din opfordring.

Jeg vil afstå fra at være alt for specifik i min besvarelse, det er fakta for dårligt beskrevet til.

Overordnet set mener jeg, at hovedreglerne for leveringssted af ydelser - herunder også leveringssted for elektroniske ydelser til ikke momsregistrerede aftagere bør iagttages.
Bestemmelserne indebære bl.a., at sælger kan blive registreringspligtig, eller at køber bliver betalingspligtig.    

Endelig skal man være opmærksom på hvordan ydelsessalget fra DK til USA tackles. Kan det fritages, og hvordan gør man? Faktisk udnyttelse, udlægsregler mv. kompliance.dk 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er næsten rigtigt Peter.

Der skal jo naturligvis betales erhvervelsesmoms ved købet i USA, og der er faktisk ikke noget krav om, at oplyse CVR-nummeret til USA.  Jeg tror, at mange amerikanere slet ikke aner, hvad et momsnummer er. Omvendt så skal det naturligvis oplyses til amerikanerne, at købet er erhvervsmæssigt - det kan være relevant, men er det ikke nødvendigvist, da USA jo ikke har en "rigtig" moms.

Erhvervelsesmomsen afregnes ligesom importmoms: + på momsangivelsen og fratrækkes som købsmoms = 0.

Og derefter er jeg enig i, at kunden skal faktureres med dansk moms.

Har begået denne for snart lang tid siden: http://www.dagligmail.dk/lex/showlex.asp?id=1010

Vh
Lars 

Tilmeldt 17. Feb 12
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars,

Tak for dit indspark.
Jep, vi taler om det samme.. dog med nuancer i ordvalget.. :-)   

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)