Hvordan er reglerne med product placement i Danmark? Jeg har forsøgt at lede på google, men syntes ikke der er så mange artikler? Jeg kan ikke helt finde ud af om det er skjult reklame, eller om det bare er en god ide, når hovedpersonen i en film, kigger på sit nye Tag Heuer ur, eller kører væk i sin Aston Martin. Så vidt jeg kan læse så er det noget der virker rigtig godt. Og kunne godt tænke mig at indføre det i min egen film. Jeg arbejder lige for tiden på en film, men da der ikke er fantastisk mange penge for en nystartet. Så ville det jo være en god ide at forøge kapitalen på den måde. Ringer man bare til et firma for at spørge om de vil være med? Eller skal man have fat i et specielt reklame bureau. Det er en animationsfilm, og derfor falder interessen jo nok desværre en del. |
Det er faktisk forbudt at lave direkte productplacement i danske film.
Det er ikke så længe siden at et dansk produktionsselskab og bilproducent fik et slag over nakken.
De havde stillet en bil til rådighed til filmen mod at bilen blev nævnt i filmen i stil med: "Har du fået ny bil?" "Ja, det er en ..... 2.0 TDI med bl.a bl.a - den er jeg virkelig glad for".
Indirekte productplacement er tilgengæld lidt svære at sætte en finger på. Tag f.eks. filmen "Kongekabale". På journalistens kontor står der computerskærme fra Zitech. Hvergang vedkommende er filmet siddende på sin kontorstol, så kan man se Zitech's logo lige ved siden af hans ansigt.
Men på trods af at det her i landet er ulovligt, så er productplacement en rigtig god måde at brande et navn eller et produkt. Det er også derfor at du altid ser det nyeste gear, biler, smykker og tilsvarende ting i amerikanske film. Et eksempel på dette er Nokia's mobiltelefoner i den første Matrix-film. Her har alle en telefon hvor klappen skydes ned ved et tryk på en knap. Disse mobiltelefoner var specielt fremstillet med denne funktion til filmen og kunne derfor ikke fås i handlen. Nokia havde så blot ikke tænkt over konsekvensen af dette - så de og deres forhandlere blev taget med bukserne nede da de blev stormet af Matrix-fans som ville have sådan en mobil