Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IT- og kunst-projekt

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. May 07
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg beskæftiger mig med udvikling af edb-systemer, samt statistik og matematik.

Jeg er på bar grund på ''kunst-området'' (jeg har ingen uddannelse i kunst eller er udøvende på anden måde), men jeg har en stor interesse for det. Og jeg kunne tænke mig, at arbejde lidt med kunst.

Måske er du udøvende kunstner, og kan se en genial mulighed i at kombinere dine og mine evner. Hvis ja, så sende mig en email  (e@exact-test.com).

Fra Brønshøj
Tilmeldt 1. Oct 06
Indlæg ialt: 446
Skrevet kl. 19:49
Har du mulighed for at fortælle lidt mere?

Anne Fogel - smykker med mod
Tilmeldt 9. May 07
Skrevet kl. 21:31
Hej Anne
Jeg mangler netop den gode ide!

Betragt følgende billede: http://www.fractal-recursions.com/blog-images/03250502_800.jpg
eller se http://en.wikipedia.org/wiki/Mandelbrot_set  i en www-browser.

Det er fraktaler. De er baseret på en meget simpel matematisk ligning. En computer har anvendt denne matematiske ligning til at generere billedet. Så der er ingen person, som har været i gang med en pensel. Det er 100% konstrueret af en computer.

Jeg er ikke interesseret i at generere fraktaler ! Ideen med fraktaler er gammel  (ca. 30 år), og man kan vel ikke betegne det som værende kunst. Og der er ingen dybere mening, som man kan forsøge at fortolke.

Det, som jeg efterlyser, er et grænseområde, hvor man kan anvende computeren og menneskets kreativitet til at konstruere objekter, som kan betragtes som værende kunst. Og jeg ønsker et form for samarbejde med en kunstner, således, at vi i fælleskab kan bidrage i denne ''helt nye kunstretning''.

Om der er nogen økonomisk fremtid i det ? Det ved jeg ikke. I første omgang vil jeg blot betragte det som et forsøg.

(Kom blot med nogle flere spørgsmål - jeg ved godt, at jeg har lidt svært ved at forklare hvad jeg har i tankerne).

Fra Brønshøj
Tilmeldt 1. Oct 06
Skrevet kl. 21:45
Hej enielsen

Jeg ved ikke helt om jeg selv ville være den rette.

Men jeg syntes der er noget interessant ved det, mest det at to forskellige udgangspunkter skal samarbejde om en kreativ proces og udformning.

Jeg ved ikke om det er så nyt, mener der er mange forskellige forsøg med arkitekter/kunstner der bruger udgangspunkter historien/matematiken til udformningen eller som styring.

Udover at lave min forretning (laver smykker), maler jeg, mest abstrakt og helst i olie. Jeg kan godt tegne, men keder ofte ved det figurative.

Kunne rigtig godt tænke mig at komme over i "skulpturer" og "kæmpe".

Måske du kunne prøve at se hvad der kommer af meldinger og så kunne vi tales ved

Tilmeldt 15. Apr 07
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 22:24
Hej Enielsen

Jeg har tidligere arbejdet og skrevet en del om lydkunst (kunst, der både bevæger sig indenfor billedkunst, skulptur, musik og teknologi). Prøv at søge lidt efter lydkunstnere - jeg sender dig gerne en pm med forskellige navne - særligt yngre danskere, som jeg kender lidt til.

Jeg har bl.a. arbejdet på Museet for Samtidskunst i Roskilde - prøv at tage et kig på deres hjemmeside, det vil måske også kunne give lidt inspiration:

Fra Ny Vestergade 5, 1471 København K
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 22:26
Hej

Jeg tror at du har fat i noget rigtigt. Der kommer som regel noget godt ud af det når man krydser to forskellige retninger. Jeg har selv uddannet cand.scient.oecon i matematik og økonomi med speciale i operationsanalyse og bifagseksamen i matematik. Mine styrker er altså ca. de samme som dine, men her er en række muligheder:

1. Billeder. I matematikken laver man beviser. Beviserne er højdepunkterne i det landskab som matematikken er. Udfordringen er nu at lave nogle billeder der faktisk viser landskabet. Det kræver nok at du fortæller kunsteren og landskabet, hvorefter der arbejdes med ideen.

2. Musik. Der er som bekendt forskel på hvilke hertz de enkelte toner svinger ved. Der er en streng matematisk formel, der angiver forskellene. Denne formel kunne man prøve at arbejde lidt med og ændre. Derefter spiller man "musikken" med andre hertz end de sædvanlige. Det kommer der enten noget rædselsfuldt ud af eller noget rigtigt godt.

3. Matematik. Hvorfor tænke på hvad matematikken kan gøre for kunsten og ikke omvendt. Hvad kan kunsten gøre for matematikken. Jeg så for lang tid siden et program i fjernsynet der handlende om en der kunne regne meget komplekse opgaver i hovedet. Noget med at ligge meget store tal samme. Han gjorde det ved at forskellige sig tallene som en skulptur. Opgaven bliver nu at lave nogle billeder eller skulpturer der repræsentere tal og kan hænge sammen til nye repræsentationer af tal.

4. Mønstre. Inden for matematikken er der talrige muligheder for at lave forskellige computer genererede billeder. Spørgsmålet er nu hvorledes man kan lave disse billeder til kunst. Som du selv nævner der kræver kunst at billedet kan tolkes ud fra den sammenhæng og samtid de er lavet i. Det kan måske gøres ved at tage udgangspunkt i billeder fra hverdagen og finde de mønstre, der er i dem.

5. Tilfældeheder. Ingen for statistik forsøger man som bekendt at beregne hvor meget der er tilfældigt i en talserie og hvor meget der er styret af målige parametre. Hvad sker der hvis man lader en kunster male billeder ud fra talrækker. F.eks. rækken 1,2,3,5,8,13,21,44, etc, etc. F.eks. at der skal bruges 1 farve i baggrunden i en figur, 2 farver i en anden, osv.

6. Der er masser af muligheder. Tænk over disse to spørgsmål.

a. Hvad kan kunsten gøre for statistikken ?

b. Hvad kan kunsten gøre for matematikken ?

c. Hvad kan matematikken gøre for kunsten ?

Hel og lykke med det.

Få styr på arbejdstiden - Lav en plan - Se hvordan på www.ondutyplanner.dk - Planlægning af vagter og booking af vikarer

Tilmeldt 15. Apr 07
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 22:35
Wow - Morten- det må jeg sige

Du har da gjort dig nogle tanker om kunst og matematik. Og nogle interessante tanker!!!!

Jeg bliver jo bare så glad, når jeg som humanistisk uddannet opdager at matematikere også kan se, at kunsten har en STOR betydning!

Bare lige for at give et lille historisk eksempel på musik/arkitektur/matematik - så prøv at google lidt på "Philips Pavillonen", som blev udstillet på verdensudstillingen i 1958. Den ville jeg gerne have oplevet (er desværre for ung til det)

Desuden kunne det være en idé at gå på Louisiana i den kommende tid. Jeg ved, at de planlægger en række mindre udstillinger, der handler om ingeniører, arkitekter og kunst.

PT arbejder jeg på Musikmuseet, og vi skal udlåne en Monochord til Louisiana som et led i en del af udstillingen som skal omhandle lyd og ingeniører.(et instrument, som med en masse nøjagtige udregninger og udmålinger viser hvorledes tonernes forhold til hinanden er)

Tilmeldt 9. May 07
Skrevet kl. 22:51
Det er bestemt interessant med de nye indlæg. Jeg tror, at jeg skal at tænke (ubehageligt...).

Anne - du nævner skulpturer. Blot en lille bemærkning:  I forbindelse med fraktaler og kaos mm som jeg var inde på tidligere, så er der også en anden type matematiske ligninger, som kan bruge.
Kig på følgende http://en.wikipedia.org/wiki/Lorenz_attractor
Jeg ved godt det er lidt svært at se på billede: Men man kan betragte den besynderlige ''attractor'' som den skulptur. I det 3 dimensionelle rum vil den mest ligne et par briller, som er blevet bukket. Tegningerne er ikke gode nok. Måske kan man bedre se det i http://mathworld.wolfram.com/LorenzAttractor.html

Fra Brønshøj
Tilmeldt 1. Oct 06
Skrevet kl. 23:43
send gerne flere links.

Temmelig spændende

;-)

Tilmeldt 9. May 07
Skrevet kl. 08:41
Her er lidt mere (brug Microsoft Internet Explorer - der er lidt knas med andre browsere):

http://www.laurette-s.dk/en/2006.html#
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)