Hej
Jeg tror at du har fat i noget rigtigt. Der kommer som regel noget godt ud af det når man krydser to forskellige retninger. Jeg har selv uddannet cand.scient.oecon i matematik og økonomi med speciale i operationsanalyse og bifagseksamen i matematik. Mine styrker er altså ca. de samme som dine, men her er en række muligheder:
1. Billeder. I matematikken laver man beviser. Beviserne er højdepunkterne i det landskab som matematikken er. Udfordringen er nu at lave nogle billeder der faktisk viser landskabet. Det kræver nok at du fortæller kunsteren og landskabet, hvorefter der arbejdes med ideen.
2. Musik. Der er som bekendt forskel på hvilke hertz de enkelte toner svinger ved. Der er en streng matematisk formel, der angiver forskellene. Denne formel kunne man prøve at arbejde lidt med og ændre. Derefter spiller man "musikken" med andre hertz end de sædvanlige. Det kommer der enten noget rædselsfuldt ud af eller noget rigtigt godt.
3. Matematik. Hvorfor tænke på hvad matematikken kan gøre for kunsten og ikke omvendt. Hvad kan kunsten gøre for matematikken. Jeg så for lang tid siden et program i fjernsynet der handlende om en der kunne regne meget komplekse opgaver i hovedet. Noget med at ligge meget store tal samme. Han gjorde det ved at forskellige sig tallene som en skulptur. Opgaven bliver nu at lave nogle billeder eller skulpturer der repræsentere tal og kan hænge sammen til nye repræsentationer af tal.
4. Mønstre. Inden for matematikken er der talrige muligheder for at lave forskellige computer genererede billeder. Spørgsmålet er nu hvorledes man kan lave disse billeder til kunst. Som du selv nævner der kræver kunst at billedet kan tolkes ud fra den sammenhæng og samtid de er lavet i. Det kan måske gøres ved at tage udgangspunkt i billeder fra hverdagen og finde de mønstre, der er i dem.
5. Tilfældeheder. Ingen for statistik forsøger man som bekendt at beregne hvor meget der er tilfældigt i en talserie og hvor meget der er styret af målige parametre. Hvad sker der hvis man lader en kunster male billeder ud fra talrækker. F.eks. rækken 1,2,3,5,8,13,21,44, etc, etc. F.eks. at der skal bruges 1 farve i baggrunden i en figur, 2 farver i en anden, osv.
6. Der er masser af muligheder. Tænk over disse to spørgsmål.
a. Hvad kan kunsten gøre for statistikken ?
b. Hvad kan kunsten gøre for matematikken ?
c. Hvad kan matematikken gøre for kunsten ?
Hel og lykke med det.