Hej,
Jeg købte for 4 måneder siden en iPad-2 i udlandet, og har ikke fortrudt det - og jeg er bestemt ikke Apple-fan. Godt nok har jeg både en Mac Mini og en Mac Book Pro, men de køb fortryder jeg grænseløst.
Det jeg vil gøre opmærksom på, er at specifikationer på iOS- og Androd-enheder ikke kan sammenlignes. Den store forskel er nemlig ikke hardwaren, men softwaren.
Apple er enormt gode til at designe software, og ikke mindst kombinere den med den rigtige hardware. De har så at sige matchet software og hardware på en måde der giver rigtig god ydelse.
Du oplever dette når du fx swiper på en iPad. Apple har tænkt, at denne oplevelse altid skal være 100% flydende for brugeren, og stopper derfor alle andre processor på enheden. Android derimod, holder fast i at alt skal være "rigtig" multitasking - derfor kan man jævntligt opleve at den grafiske brugerflade hakker, selv om operativsystemet kører på meget kraftig hardware.
Et andet software-aspekt er AppStore vs Android Market. Undersøg hellere hvilken enhed der har den software du ønsker at bruge. Jeg har en HTC Desire med Android, og hold op hvor er der meget skrammel i Android Market. Jeg vil vove at påstå at 80% af det er lige til at lukke ud i toilettet. Kvaliteten i AppStore er meget højere, og generelt er der brugt energi på at ensarte applikationerne, så du får en god og konsistent oplevelse, uanset hvilken applikation du bruger. Prisen skal du heller ikke lade dig skræmme af - de fleste apps til iOS koster 0-6-12 kroner. Jeg har vist brugt 75 kroner i alt, og har stortset hvad jeg skal bruge nu.
På den anden side skal du også overveje, hvilke enheder du skal connecte til på kontoret eller i hjemmet. Jeg synes det er et marridt at synkronisere til iPad, da jeg ikke vil bruge iTunes (jeg kører Linux på alle mine maskiner - også mine Mac-computere). Så jeg er simpelthen nødt til at dual-boote til OSX engang imellem for at synkronisere, eller bruge services som eksempelvis Drop Box. Det er ret træls.
Et råd - gå ikke så meget op i specifikationer. Find ud af hvad du vil med enheden, og køb så den der matcher dine behov bedst muligt. Helt konkret lavede jeg en liste med plus'er og minus'er for 2 enheder jeg var forelsket i (Galaxy Tab og iPad-2). Så er det nemmere at overskue fordele og ulemper.
Held og lykke i jagten på din tablet.
Jimmy