Jeg har også snakket med en revisor om "reglen" om at man ganger næste års forventede overskud med 3 + det løse. Den rammer om ikke andet indenfor en boligkarrés længde af en eventuel omtrentlig salgspris. Men der er jo mange faktorer, som er lidt sværere at regne ud: Hvad med alle de kontakter og alt det umålbare goodwill, som der ligger til en sådan virksomhed? Alene de kontakter, jeg har høstet på Amino er da guld værd - ikke lige nu, men lige om lidt, når jeg skal bruge dem. Og når jeg begynder at få et mere personligt købmandsforhold til mine leverandører - hvor jeg også sælger varer til dem... Det er jo også noget værd i form af goodwill. Goodwill er i det hele taget den sværeste faktor at prissætte sammen med branding, kundetække og image. For hvad er det værd, at jeg ved at jeg til enhver tid kan få Søren Hansen til at løbe rundt i nabolaget med 10.000+ flyers for mig - og samtidig vidt, bredt og stolt fortæller om alle mine produkter til alle dem, som han møder? Og hvad er det værd, at min leverandør og jeg har aftalt, at fordi vi nu har det gode forhold, vi har, at så behøver jeg ikke at betale fragt hos dem? Og hvad er det værd, at jeg har god kontakt til en af mine konkolleger i branchen, som altid er villig til at give mig et fif i ny og næ, så jeg sparer en ærgelse eller et kursus? I det hele taget er disse bløde værdier det faktiske grundlag for virksomhedens fremtidige vækst. Skulle jeg vælge at sælge mit firma her-og-nu, men ville ikke sælge navnet, kundebasen og leverandørregistret med - så er det jo back to the roots for køberen, der står med en flok maskiner og et varelager i et lokale. Det eneste, som har goodwill-værdi i handelen er, at lokalet dog ligger på den adresse, hvor "gode og pålidelige PBTryk huserede i sin tid". Det kunne endda være, at jeg heller ikke ville sætte køberen ind i forretningsmetoden til dato samt instruktion i maskinpark og produktionsmetoder. Salgsprisen er altså (og min revisor er enig - når jeg trykker ham lidt på de rigtige steder, heh) en skønsom blanding af direkte inventar og forventning om økonomisk overskud og en følelse af, hvor godt de bløde værdier virker. Jeg har engang hørt om en, der satte et direkte tal på, hvad 1 kunde var værd at have i sin database. Det er noget pladder, mener jeg. Vh Peter |
Ja du har i hvert fald en tilfreds kunde, tak for hjælpen med visitkortene i dag

Som udgangspunkt må vi jo sige at vi snakker om den komplette virksomhed, med kundekartotek, assets, goodwill etc. Ellers snakker vi jo køb af maskinpark, at du sparer fragten påvirker jo din bundlinie og dermed dit resultat. Jeg tror nok fra gammel tid at 3-5 gange virksomhedens bundlinie var god latin, men med lave renter, mange penge i samfundet etc. er der jo nok en vis stigende tendens. Men i sidste ende, er den rigtige pris for sælger, den pris køber vil betale, og den rigtige pris for køber, er en der kan give et fornuftigt payback.
I sidste ende er alle disse regler jo kun anvendelige for ongoing virksomheder med et rimeligt stabilt resultat og ikke et enormt potentiale. Baseret på alle disse regler havde eksempelvis Skype jo ikke kostet en brøkdel af den faktiske salgspris.