Det er umuligt for en hjemmeside at få adgang til din søgehistorik. Det du oplever er højst sandsynligt Google AdSense, som hjemmesiden benytter sig af. Da Google ved hvad du søger på, bliver der vist (hvad den mener er) relevante reklamer ift. dine tidligere sødninger. En hjemmeside kan indsætte noget kode på sin side, som via Google viser reklamerne. Hjemmesiden selv har ingen ide om hvilke reklamer du ser.
Jeg ved, at der er nogle firmaer, der forsøger at købe adgang til andre hjemmesiders historik og få placeret en remarketing kode på andre sites, end deres egne. Vi har takket nej til lignende tilbud, da det går langt over min grænse for hvad der er etisk ok og jeg mener faktisk at det er lidt skræmmende. Det kan ihvertfald misbruges, så "Do no evil" filosofien ikke længere holder vand.
Det er netop på grund af sådanne tiltag, at EU går ind og dikterer cookie-politik osv. Desværre er det ikke et område, hvor politikerne har ret stor indsigt - hvis en cookie er farlig, så er alle cookies åbenbart farlige.
Når jeg besøger bestemte sider som f.eks. http.//ontv.dk får jeg vist reklamer, på emner som jeg har søgt efter på Google.
Jeg tror Nicolaj rammer rigtigt med sin kommentar. Så er spørgsmål bare hvor det kommer fra, for når jeg går ind på ontv får jeg reklamer for kameraer, slankekure og Groupon.(i øvrigt pudsigt at man vælger at have reklamer for både slankekure, og rabat på brugere/restaurant besøg på samme side)
Og det er 3 kategorier der ikke kunne interessere mig ret meget mindre, så det tyder ikke på at de har noget søgehistorik på mig.
Personligt er generer det nu ikke mig, hvis jeg kan få reklamer der er tilpasset mine interesser. Det er trods alt op til mig selv om jeg er interesseret eller ej. Men hvis det ikke er lovligt, så duer det selvfølgelig ikke.
Spørgsmålet er så bare om det ikke bliver "legaliseret" med den nye cookielov, da man jo fremover accepterer brug af de cookies der lægges på maskinen, og det er nok de færreste der ved præcist hvad de kan og vil blive brugt til.
Jeg er rimeligt godt inde i annoncekampagner, da jeg selv kører med flere forskellige affiliates og adsense m.v.
men som jeg skrev kan jeg se at deres annoncevisninger håndteres af adtraffiking hvad det så end er....
og det må være dem der er "skurkene"
Det ER google!
...og ret smart hvis du spørger mig. Både for dig og for annoncøren. For hvem for noget som helst ud af at se irelevante annoncer. Hvis annoncering altid vat relevant ville det med stor sansynlighed heller ikke vlre så irriterende.
Hvis du ikke kan lide 'overvågningen' må du logge d af din google konto når du bruges deres søgemaskine ;-)
Sikker på det ikke er tilfælde at du lige får de reklamer du nu får og de så passer med dine søgninger?
Når jeg går derind , så ser jeg reklamer for waoo , coolshop, et eller andet kamera, en slankekur, groupon, dsb og viaplay.
Kun 1 af dem har relation til noget jeg har søgt på google, hvilket i det her tilfælde er slankekur. Søge dog efter løbeplaner, men lidt relation har det. Resten er ikke noget målrettet til mig.
Det er ikke søgningen på google der afgør det , det er de sider du besøger - klikker ind på.
Vi bruger f.eks. også remarketing og behavioral marketing. Det betyder vi har en lille tracking kode på vores hjemmeside fra Google og når du som besøgende kommer ind på vores side. Så ved google så du har været der og vil derefter fylde din skærm med reklamer fra os uanset hvilken hjemmeside du besøger som har adsense eller doubleclick (hvilket vi selvfølgelig betaler for)
Men det er ikke kun google der tilbyder dette, også adtech + mange andre gør det for de store sider i Danmark.
Overstående viser remarketing, men der er som sagt også behavioral / interest-based advertising. Som sker på baggrund af alle de sider med google analytics eller anden tracking software som "holder" øje med dig når du besøger siderne.