Hej Brian Når du køber varer og ydelser til virksomhedens egen brug, kan du trække momsen fra, så snart du har en faktura. Du skal dog være momsregistreret for at fratrække moms. Rent bogføringsteknisk har du en konto derhedder indgåendemoms (købsmoms) og udgåendemoms (salgsmoms). Du bogfører således momsbeløbene ind på disse konti. Har du f. eks en købsmoms på 10.000 og en salgsmoms på 8.000, når der skal moms afregnes får du 2.000 tilbage fra SKAT, eller omvendt :) Opgørelse af momsbeløbet kan være mere kompliceret. Du skal vide, hvilke udgiftstyper momsloven udelukker fra momsfradrag eller hvor der er faste satser mv. Er din virksomhed i den finansielle sektor, i branche med blandede aktiviteter (momspligtig - momsfri) skal du kende reglerne om delmoms, momsfradrag inden for en fællesregistrering, sektorisk opdeling af moms eller andre specifikke eller særlige regler.
|