Jeg sidder og skal til eksamen. Er i gang med en bachelor, og jeg er lidt i tvivl om begreberne objektiv og subjektiv samt kvantitativ/kvalitativ Jeg ved, at subjektiv er ens egne meninger og følelser hvorimod objektiv f.eks. er videnskabeligt dokumenteret data. Men jeg tænker mere i sammenhæng med, når man arbejder med en projektopgave. Lad os sige, at vi er i gang med et projekt, og vi bruger kun fagbøger til at indsamle informationer. Er det så en objektiv fremgangsmåde? Fagbøger er vel dokumenteret data. Men hvordan foregår det så, hvis vi f.eks. arbejder ud fra en subjektiv fremgangsmåde. Er det hvis, vi arbejder kvalitativt. Altså laver interviews med personerne og får deres mening om det produkt, vi er ved at udvikle, og hvordan de gerne ser, at produktet bliver? Men nu er mit spørgsmål mere centreret omkring anvendelsen af litteratur. Kan interviews betegnes som litteratur i et projekt. Når jeg tænker litteratur tænker jeg mere på bøger. Vi har nemlig i et af vores projekter skrevet, at vi har lavet en objektiv kvalitativ undersøgelse i form af ar vi har hentet viden om skolen fra deres hjemmeside, facebook side og brochurer. ( Det er et projekt, hvor vi skulle udvikle et e-koncept for Onsilds Idrætsefterskole ). Jeg tænker bare lidt, at det ikke kun behøver være objektivt. Jo der kan stå præcise data om hvor mange elever de optager osv, men skolen kan jo også selv skrive deres egne meninger i deres brochurer og på deres hjemmeside. Jeg har søgt rundt på nettet efter infomationer, og synes hele tiden jeg finder noget nyt. Det forvirrer mig. Hvis bare en eller anden herinde fra, kan sige det kort og præcist. Jeg er bare interesseret i følgende: 1. Hvordan karakteriseres det helt præcist, hvis man arbejder objektiv i et projekt/opgave? ( Det har vel også noget med, at man arbejder kvantitativt med tællelige/målbare data? ) 2. Hvordan karakteriseres det helt præcist, hvis man arbejder ud fra en subjektiv fremgangsmåde i et projekt/opgave? ( Det har vel også noget med, at man arbejder kvalitativt med meninger, forståelse og sammenhæng?) 3. Hvis man i litteraturmæssigt forstand arbejder subjektivt, hvilke kilder anvender man så. Jeg har altid arbejdet objektivt går jeg ud fra. Jeg har altid brugt fagbøger til mine projekter. Håber I kan hjælpe. |
Styr på begreber
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)