Hej, jeg har et spørgsmål til bogføring i konto plan. Jeg har en lille 1 mands virksomhed, og vil gerne slippe lidt nemt uden at skulle igennem alle mulige systemer. Hvis jeg f.eks. har en konto plan med varesalg, kasse, udgående moms, og sælger et vindue for f.eks. kr. 1000 incl moms med en faktura som hedder 1234, på dankort som får en betalings reference i pbs på 9999, helt forskellig fra den faktura jeg udsteder, hvorledes skal jeg så bogføre det ?
Er det ikke nok at postere kr. 800 på varesalg under faktura 1234, kr. 200 på udgående moms under faktura 1234, og kr. 1000 i kassen under faktura 1234. Eller... skal beløbet i kassen henvise til det mangecifrede nummer fra pbs...dette betyder jo at jeg skal ind og finde alt det manuelt hver gang...
På forhånd tak. Jos |
Hej Jos
Det er jo netop det et regnskabsprogram gør for dig :)
Men jo, du behøver ikke forholde dig til den betalingsreference. Hvis du holder dine fakturaer og bilag adskilt er det findt at arkivere fakturaerne i nummerrækkefølge. Men hvis du arkivere bilag og fakturaer sammen i samme mappe ville jeg give dem et fortøbende nummer 1, 2, 3 etc udover fakturanummeret.
800 varesalg konto, 200 udgående moms konto, 1000 kr i kassen, ja.