Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Reglerne for speciallavede varer

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 18. Feb 07
Indlæg ialt: 776
Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg vil høre om der er nogle af jer, som kender til nogle regler angående speciallavede varer som bliver betalt forud. Jeg sælger navnehalskæder, og vil gerne være 100% sikker på reglerne generelt. Jeg er dog lidt i tvivl om reglerne indenfor sådanne nogle varer. Er der stadig 14 dages retturet på disse varer? For hvis jeg får en bestilling på fx FlotteLotte og personen ikke vil have den, og sender den rettur, så står jeg med en halskæde jeg nok aldrig får solgt. Håber i forstår problemstillingen.

Fra Brønshøj
Tilmeldt 1. Oct 06
Indlæg ialt: 446
Skrevet kl. 21:10
Hej René

Da jeg startede kunne man slå det op på forbrugerrådet eller styrrelsen. Dengang var der ikke 14 dages fortrydelses ret på "special" varer o.l.

Håber du kan finde det, jeg prøvede lige kort, men kunne ikke

Anne

Anne Fogel - smykker med mod
Fra Skovlunde
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 405
Skrevet kl. 21:11
Kære René!

Her er lidt fra www.forbrug.dk

Specialtilpasset armbånd kunne ikke omleveres

Dato for afgørelse:   

31-12-2003

Lovgrundlag:

Købeloven

Sagsnummer:

2003-642/7-23

Forlængelse af et armbånd ved købet bevirkede, at der forelå et specieskøb. Omlevering var umulig. Den erhvervsdrivende kunne afværge forbrugerens krav om ophævelse ved at foretage afhjælpning inden rimelig tid

En forbruger fik forlænget et armbånd ved købet, således at det passede til forbrugerens håndled. Kort tid efter købet knækkede armbåndet tre steder. Den erhvervsdrivende tilbød at reparere armbåndet. Forbrugeren fremsatte krav om ophævelse, hvilket den erhvervsdrivende afviste. Forbrugeren indbragte sagen for Forbrugerklagenævnet, der traf følgende afgørelse:

"Købet angår et armbånd, som skulle tilpasses klagerens arm ved forlængelse. Da købsaftalen dermed angår et bestemt armbånd, foreligger der et såkaldt specieskøb. I sådanne køb omfatter sælgerens afhjælpningsret og -pligt normalt alene afhjælpning og ikke tillige omlevering.

Indklagede, som har anerkendt, at armbåndet er mangelfuldt, har tilbudt at reparere det vederlagsfrit, og klageren er herefter afskåret fra at hæve købet, forudsat at afhjælpningen udføres tilfredsstillende og inden rimelig tid, jf. herved købelovens § 78, stk. 3 og 4."

Fra Forbrugerjura 2003

Publiceret: 19-05-2004

Som jeg læser det, er det sådan at, i det øjeblik du fremstiller en ting specifikt til en bestemt kunde, så har kunden ikke retur/ombytningsret...........men selvfølgelig stadig ret til at varen holder og overholder hvad kunden får stillet i udsigt............og dvs. at du skal stadig repererer hvis der er fejl eller mangler osv.

Håber at det hjælper dig

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 21:12
Hej,

Hermed svar på dit spørgsmål (Vi har nemlig haft samme problematik i forbindelse med, når folk bestiller fx kuverter med logotryk - Dem kan vi jo ikke sælge til andre, hvis de returneres)

1. Der ydes ingen fortrydelsesret på specialfremstillede varer/tjenesteydelser.
    Du kan lovligt skrive:
    Ved bestilling af et specialfremstillet produkt/en tjenesteydelse kan køber give samtykke til, at fremstillingen/udførelsen påbegyndes, og at fortrydelsesretten derefter bortfalder. 

Her er linket til siden;

På siden kan du bla læse om reglerne for hvornår der lovligt er givet samtykke til at fortrydelsesretten frafalder--

Mvh Nina

Fra Aalborg
Tilmeldt 18. Feb 07
Indlæg ialt: 776
Skrevet kl. 21:13
Hej Alle

Tusind tak for de hurtige svar, det gik dælme hurtigt. Tak for jeres indlæg, jeg vil tjekke jeres links. Mange mange tak

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 21:53
Du bør regne lidt på om det kan betale sig at reklamere med, at du ikke tilbyder fortrydelsesret. Hvor mange potentielle købere vil falde fra, når de ser, at du ikke tilbyder fortrydelsesret på halskæderne? Og  hvor mange af disse ville aldrig have udnyttet fortrydelsesretten? Det er muligt det bedre kan betale sig for dig at tilbyde fortrydelsesret og så æde udgiften til "FlotteLotte" de gange hun sender varen tilbage. Der vil nok også være en enkelt "Christina" eller "Mette" imellem, som du uden problemer kan sælge til en anden kunde.
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)