Det korte svar må være "nej".. Hvordan skulle google kunne skelne og favorisere det? Et WP theme er strikket sammen (html-mæssigt) fuldstændig som man lyster det. Har man html og php-skills kan man gøre det endnu bedre end langt størstedelen af de themes derude. Og faktisk også mere intuitivt for kunden i sidste ende - en anden snak. WP spytter jo bare den html ud der skal bruges for at afspejle det der bliver smidt ind i backenden. Med et CMS kommer der tit en masse crap i koden - crap som på ingen måde favoriseres af søgemaskiner - ikke så vidt jeg ved da. Kan ikke se hvordan et system der bygger den html der skal læses har nogen som helst indvirkning på søgeresultater - slet ikke hvis outputtet er det samme som dit. Altså de gængse tommelfingerregler. En ting der dog kan gøre en forskel som WP tilbyder ping-back-systemet. Jeg er ikke helt med på hvordan det virker, men det er vist noget med at tilmelde sig et/flere netværk(er) hvor man sender noget info afsted når der er nyt indhold - og måske derigennem kan skabe noget mere trafik, flere links etc. Det er jo i høj grad en af de ting google kigger på. |
Morten jeg er enig i det meste du skriver, og jeg kan da fortælle dig at fokusere man på sit eget system, og fokusere man på søgemaskineoptimering som jeg fx har gjort det. Så vil man også kunne være på forkanten med rigtig mange SEO funktioner og SEO fordele. Jeg ved det for har selv gennem mange år, bygget et SEO venligt CMS, hvor jeg gang på gang så at WP, Drupal etc. haltede bagefter på SEO fronten. Det er først her de senere år at de rent faktisk har haft større fokus på det end nogensinde.
Jeg er helt sikker på at forskellen ikke ligger i at det er en WP, eller rettere jeg tror du skal se på hvad kan WP som din løsning ikke kan, som selvfølgelig er en fordel for SEO. Har du fx implementeret ping? det er en lille ting, men det gør alligevel noget at når man skriver et indlæg eller opretter en side, så er der flere sider der hurtigt og effektivt linker automatisk til ens nyligt oprettede side.
Du skal sætte dig ned og se på forskellene, for selvom WP ikke er noget lort, så er det heller ikke perfekt, hvilket de fleste systemer rent faktisk heller ikke er. Så har især WP fanget noget af det der er vigtigt. De andre open source systemer har så haltet bagefter WP.
WP er en af de bedre open source systemer på markedet når vi snakker SEO, så skal man igang med at bygge sit eget, så er det en god ide lige at se WP over skuldrene, samt nogle af de plugins som retter nogle af de børnesygdomme som WP har. Men husk stadig på at WP ikke er perfekt, så det skal du bare prøve at opnå :) Og så skal du selvfølgelig studere og teste SEO dag ud og dag ind, da du ellers ikke kan være på forkanten hvad det angår. Det kræver enormt meget tid at skabe sit eget. jeg arbejde før i tiden 16-20 timer om dagen, alle dage. Nu har jeg så barn og familie så det er der ikke lige tid til mere. Men brug al den tid du har på systemet og på SEO så skal det nok komme af sig selv :)
Men jeg vil dog lige advare dig. Byg ikke fra bunden hver gang, da du så ikke vil nå målet. Byg et grundsystem hvorpå du så bygger moduler etc. som er tilpasset dine kunder. Du vil spare meget tid, og bygger du det korrekt, vil dine sider stadig være lige så unikke som hvis du havde bygget dem fra bunden.
MVH Kim