Hej Jeg står og skal til at angive moms, men jeg vil lige spørge jer om noget, inden jeg godkender. Jeg har købt computer for noget der ligner 10.300 kr. Jeg havde 5500 kr. tilgode i Merlin af private penge. Og dem brugte jeg til at betale computeren med, og resten tog jeg på firma konto, hvordan skal dette opgøres? (enkelt mandsvirksomhed) Jeg står også og er i tvil om køb af computer, printer osv. skal indgå som Moms af varekøb mv. i udlandet eller Købsmoms (indgående moms)? jeg syntes nemlig den opfylder definitionen på dem begge. Håber der er nogle der kan hjælpe |
Tvivl angående moms afregning
1. Du har principielt betalt kr. 5500,- privat for computeren og resten gennem firmaet. Det betyder, at dit firma har købt computeren 100%, men at du så har skudt kr. 5500,- ind i firmaet. Derfor trækker du det fulde momsbeløb fra og hiver 5500,- ud til dig selv privat, hvis du har behov for det. 2. Jeg er ikke sikker på, hvorfor du skulle momse ting købt i udlandet, idet jeg antager at Merlin trods alt ligger i DK.. Hvis jeg antager korrekt, så er det rubrikken "Købsmoms", du skal udfylde. Med mindre du har handel i udlandet (eller andre helt særlige omstændigheder - og det véd du, om du har), så lader du bare den anden rubrik stå tom. Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Hej Peter Tak for din svar. 1: Så jeg trækker bare det fulde beløb på 10.300 kr. Du skulle vel aldrig vide, om så noget som forsikringer, om man kan trække moms af dem også? 2: Jeg ved heller ikke lige hva der lige skete der, tænkte ikke lige i de baner. Godt, men så ryger de på Købsmoms. Jeg har indkøb af vare fra udlandet, så skal de jo smides på den anden rubrik "moms af vrekøb i udlandet". |
Hej Peter Du skulle vel aldrig have en hjemmeside, hvor man kan se hvad man kan trække moms af, eller bedre, hvad man ikke kan? Har set på Skat.dk men syntes ikke den har så mange ting med, som lige passer på hvad jeg har købt. Tak for svarene. |
Hej! Prøv at kigge ML§13(momsfritagelse varer og ydelser) og ML§34(leverancer af varer og ydelser). Momsloven kan du f.eks. finde under www.retssal.dk /Peter |
Hej Peter Nu når jeg har din opmærksomhed, ved du så om man må trække moms fra følgende punkter:
Håber du kan hjælpe mig. På forhånd tak |
Hej! 1. Nej, der er ikke moms på. 2. Hvis du har bilag, og momsen fremgår...ja. 3. Emballage ja...porto nej. 4. Nej 5. Købt i DK...ja. Håber, det hjælper. /Peter |
Hej Renè! Kommer lidt an på, hvor meget vi snakker om(bilagsmængde), og hvorledes kvaliteten af det materiale er, som du eventuelt har bogført. Dog normalt efter sigende rimelige priser(Amino priser). Du er velkommen til at sende flere oplysninger på en PM/mail, hvorefter jeg vil kunne afgive en overslag. Har dog meget travlt for tiden og bliver nok først engang i juni, at jeg kan klare den eventuelle opgave. /Peter |