Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stifter til s.m.b.a selskab på dagpenge??

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Reglerne er klare, man må ikke har den slags forpligtelser som et smba giver ejerne og samtidigt få dagpenge, men der sker da intet ved at spørge a-kassen

Er reglerne ikke blot at man er aktiv? Overfor a-kassen kan du jo godt være aktiv, så længe det er bierhverv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47146
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:05

Boysen:
Er reglerne ikke blot at man er aktiv? Overfor a-kassen kan du jo godt være aktiv, så længe det er bierhverv

Det er lidt derfor jeg skrev 99,999% sikker - ud fra erfaring med tilsvarende fra familien. A-kasser accepterer ikke ret meget bi-erhverv i min erfaring, og netop SMBA kræver jo aktiv deltagelse for at være med i det + her er personen på dagpenge helt nødvendig, da hans fag/uddannelse er et krav for overhovedet at kunne køre den kunde de skal basere starten på.

Min søn f.eks. havde personligt CVR samtidigt med at han arbejdede fuld tid. Da han blev midlertidig arbejdsløs fik han klart nej til dagpenge, med mindre han lukkede sit CVR. Det på trods af at han

1. Kunne bevise at han jo havde passet fuldtidsarbejde samtidigt med at han havde sit CVR

2. Kun ville beholde for at undersøge mulighederne for snart at starte som selvstændig, og være 100% til rådighed og 10% jobsøgende. (han valgte at takke nej til dagpenge og starte selvstændigt direkte - og virker bestemt til at lykkes)

Svaret var klart NEJ med et CVR. Jeg tror ikke på den her - hverken som bi-erhverv - eller supplerende dagpenge med et SMBA - men det burde da være en selvfølge for den det drejer sig om, lige at gribe knoglen og høre sin A-kasse direkte. Han kan jo ikke hænge os eller en revisor - autoriseret eller ikke, op på et forkert svar bagefter - så jeg har nok lidt svært ved at forstå hvis han hænger i bremsen og ikke hører sin a-kasse og evt en trærfaglig mere

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 14:19

Hej Cookie

Ja, der er ikke klare linier indenfor området. 

Jeg har selv modtaget dagpenge i en periode, mens jeg havde mit ApS.... jeg nævnte dog heller aldrig ønsket var at drive det mere end 1-2 timer per uge og mit klare mål var lønjob. Der fik jeg lov efter at have udfyldt alverdens banketter :) 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:01

Cookie:
Svaret var klart NEJ med et CVR. Jeg tror ikke på den her - hverken som bi-erhverv - eller supplerende dagpenge med et SMBA - men det burde da være en selvfølge for den det drejer sig om, lige at gribe knoglen og høre sin A-kasse direkte.

Det er meget enig i, fordi flertallet af A-kasser kun har erfaring med at håndtere lønmodtagere, men som jeg og andre har skrevet tidligere, så finders der A-kasser, som er til at tale med i forhold til at have et CVR-nummer og samtidig være på dagpenge.

Mvh.

Ole

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 15:57

Ole Schelde:
have et CVR-nummer og samtidig være på dagpenge.

ja - mod at man dokumenterer antal arbejdstimer, og at de ligger uden for normal arbejdstid samtidig med at du står til fuld rådighed for arbejdsmarkedet, og sender minimumskvoten af ansøgninger for at vise at du stadigvæk er aktiv jobsøgende. Og reelt set handler tråden jo om man må være ledig med tilknytning til en A-kasse, samtidig med at man opretter et selskab - ikke om et CVR (i personlig regi)

Du må gerne have et selskab men du er på dagpenge, men skal bevise at aktiveter er sat helt i beto og at der ikke er nogen aktivitet - og det er bøvlet at bevise (taler af erfaring),

mvh.

Michael

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Feb 11
Indlæg ialt: 70
Fra  Ase Skrevet kl. 10:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej! Jeg arbejder i ASE og har fået en juridisk konsulent til at se på sagen. Han skriver følgende:

Hvis man som dagpengemodtager er med til at stifte et selskab, vil der være tale om drift af selvstændig virksomhed, og så skal man altid rette henvendelse til sin a-kasse.

A-kassen skal herefter vurdere, om der er tale hovedbeskæftigelse eller bibeskæftigelse.
Er der tale om hovedbeskæftigelse stopper retten til dagpenge.

Har dagpengemodtageren begrænsede arbejdsopgaver og disse kan udføres uden for normal arbejdstid, så man kan stå til rådighed, kan a-kassen vurdere, at der kun er tale om bibeskæftigelse. Og så man kan beholde retten til dagpenge.

Bibeskæftigelse begrænser dog dagpengeretten til 1½ år.

Selvstændige har stået i a-kasse siden slutningen af 1970-erne. Lovgiver var allerede dengang – og er stadig - meget fokuseret på, at dagpenge ikke måtte være en konkurrenceforvridende faktor. Det er dette, der som det også nævnes i tråden ovenfor, er årsag til, at reglerne er så skrappe

Venlig hilsen
Thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:24

Super. Rigtigt klart svar, som der vil kunne henvises til fremover.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47146
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:38

ASE:

Hvis man som dagpengemodtager er med til at stifte et selskab, vil der være tale om drift af selvstændig virksomhed, og så skal man altid rette henvendelse til sin a-kasse.

A-kassen skal herefter vurdere, om der er tale hovedbeskæftigelse eller bibeskæftigelse.

Jeg synes det er fint ASE svarer - Svaret er helt som forventet - KONTAKT din A-kasse og hør dem.

Der findes ingen andre der kan give sikkerhed.

Jeg tror fortsat - og ASE modsiger jo heller ikke det, at et SMBA med de pligter der naturligt ligger i det mod alm personligt CVR - vil betyde et nej - MEN jeg tror faktisk stadigt, at man måske kan ha en meget lille chance hos flere tværfaglige a-kasser som ASE eller DANA m.fl. end man ofte vil ha i en A-kasse med 95% lønmodtagere, når det drejer sig om at få ja hvis man virkeligt kan bevise bibeskæftigelse i et SMBA.

Lad os derfor hører hvad trådsstarters bekendte får i svar fra sin A-kasse og evt om en flytning kan hjælpe

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)