Er reglerne ikke blot at man er aktiv? Overfor a-kassen kan du jo godt være aktiv, så længe det er bierhverv. |
Boysen:Er reglerne ikke blot at man er aktiv? Overfor a-kassen kan du jo godt være aktiv, så længe det er bierhverv
Det er lidt derfor jeg skrev 99,999% sikker - ud fra erfaring med tilsvarende fra familien. A-kasser accepterer ikke ret meget bi-erhverv i min erfaring, og netop SMBA kræver jo aktiv deltagelse for at være med i det + her er personen på dagpenge helt nødvendig, da hans fag/uddannelse er et krav for overhovedet at kunne køre den kunde de skal basere starten på.
Min søn f.eks. havde personligt CVR samtidigt med at han arbejdede fuld tid. Da han blev midlertidig arbejdsløs fik han klart nej til dagpenge, med mindre han lukkede sit CVR. Det på trods af at han
1. Kunne bevise at han jo havde passet fuldtidsarbejde samtidigt med at han havde sit CVR
2. Kun ville beholde for at undersøge mulighederne for snart at starte som selvstændig, og være 100% til rådighed og 10% jobsøgende. (han valgte at takke nej til dagpenge og starte selvstændigt direkte - og virker bestemt til at lykkes)
Svaret var klart NEJ med et CVR. Jeg tror ikke på den her - hverken som bi-erhverv - eller supplerende dagpenge med et SMBA - men det burde da være en selvfølge for den det drejer sig om, lige at gribe knoglen og høre sin A-kasse direkte. Han kan jo ikke hænge os eller en revisor - autoriseret eller ikke, op på et forkert svar bagefter - så jeg har nok lidt svært ved at forstå hvis han hænger i bremsen og ikke hører sin a-kasse og evt en trærfaglig mere
vh