Da jeg 1. oktober skal starte min egen webshop, hvor jeg skal importere tøj fra Kina, har jeg lige et par spørgsmål til jer.
1) Skal jeg være momsregistreret inden jeg kan søge godkendelse som importør?
2) Kan jeg momsregistrere mig et par måneder før selve starten af virksomheden, men at selve registreringen selvfølgelig først gælder pr. 1 oktober 2012?
3) Er der andet jeg skal være opmærksom på i denne forbindelse?
1) Man kan ikke få importør status uden moms reg. og SE. nr.
2) Ja, du må gerne være reg. uden derfor at have nogen aktivitet. Men skal dog huske at du som reg. skal indlevere moms opgørelse, selvom du ingen aktivitet har. Men du kan ikke blive reg. og stå på "stand by", enten er man reg.eller ikke.
3) hvis du er på dagpenge skal du være opmærksom på, at du kan falde ud af systemet
Jeg er netop på barselsdagpenge, og kan først starte op 1. oktober. Hvordan skal jeg så forholde mig. Skal jeg registrere mig på forhånd eller vente til min barsel er slut. Det ville være ærgeligt ikke at have butikken 100% klar til startskuddet lyder 1 oktober.
Jeg er færdigudd. Designteknolog i 2009 og har været på først på sygedagpenge grundet graviditet og detefter på barseldagpenge siden. Har valgt at få børnene først og så blive selvstændig. Det er svært at starte selvstændigt og skulle have råd til barsel. Så nej, har ikke haft arbejde endnu!