Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed - spørgsmål omkring moms, skat og løn.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København K
Tilmeldt 12. Jan 12
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen, 

Jeg har nettop oprettet min bruger herinde på AMINO, i håb om at et af de mange kloge hoveder kan hjælpe mig.

Jeg er en ung iværksætter, som har flere forskellige foretninger, fælles for alle, er salg over internettet. I de forskellige forretninger, som jeg arbejder med har jeg altid haft partnere, hvor vi har haft hver vores arbejdsområder. Mit har primært været salg, og jeg har derfor aldrig rigtigt haft det store kendskab til bogføring. Jeg har selvfølgelig det overordnede billed, men i praksis er jeg ikke særlig godt oplyst. 

Grunden til at jeg henvender mig her nu, er fordi jeg søger råd omkring de basale forhåndsregler indenfor moms, samt udtrækning af løn. Jeg har nu fået en del nye opgaver, som skal adskilles fra mine andre forretninger, og jeg har derfor indsendt min ansøgning omkring oprettelse af "enkeltmandsvirksomhed" til Erhvers- og selskabsstyrelsen. Jeg forventer at kunne sende de første fakturaer ud fra 1. feb 2012, og jeg vil derfor gerne have helt styr på det basale inden. I mit forretningsliv har der altid være en bogholder, som har ordnet tingene for os, men jeg synes faktisk det er ret interessant at kunne gøre det selv. Så jeg vil give det en chance i første omgang.

Så snart jeg får mit CVR. nr. opretter jeg en erhvervskonto, og laver en seperat konto hvor jeg overføre momsen, hver gang en kunde har betalt. Mine spørgsmål begynder så her - hvornår og hvordan skal jeg betale momsen ? Hvad gør jeg når jeg skal trække løn ud til mig selv? Jeg skriver selvfølgelige en lønsedel til mig selv, men hvordan og hvorledes gør jeg med SKAT? Er der andre ting som jeg skal være opmærksom på ? 

Jeg håber der er nogle søde mennesker derude, som kan belyse nogle standard retningslinier for mig, så jeg er guidet i den rigtige retning. Som I nok har fået indtrykket af, så er jeg på rimelig bar bund, så gerne så mange gode råd som overhovedet muligt. 

På forhånd mange tak.

Nickolai

Tilmeldt 16. Mar 10
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 13:45

Du skal normalt indberette moms hvert kvartal via Skats hjemmeside. Momsen bliver trukket fra din virksomheds Nemkonto.

Mht. skat og udtrækning af løn, så kan du løbende trække din løn ud. Du skal først betale skat ved afslutningen af dit årsregnskab, hvilket helt kort udregnes ved at trække dine omkostninger fra dine indtægter.

effektiv inkasso - inkasso der virker

Fra København K
Tilmeldt 12. Jan 12
Skrevet kl. 13:53

Mange tak for dit svar. Vil du have noget imod at lave et Eks. For mig. Lad os nu sige at en en kunde betaler en faktura på 100 kr. Hvordan forløber prosessen så, så jeg får løn, betaler skat, moms osv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:32

Du skal føre regnskab i dit selskab. Du kan lave budget der viser din forventede fortjeneste i selskabet = indtægter - udgifter. Det er beløbet du skal betale skat af.

Hvad du selv trækker ud har ikke betydning - det gør du over egenkapitalen / mellemregning, så det er dit overskud som du opgiver i forskudsopgørelsen og du får så B skatte opkrævninger

Din moms betaler du af salgsmoms minus købsmoms og du beregner og indberetter hvert kvartal.

Man kan ikke lave et eksempel på en faktura - ud over at du momser 25% i salgsmoms, men du har måske også købt varen og så går købsmoms fra, eller købsmoms fra andet

Skat er af OVERSKUD 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 12. Jan 12
Skrevet kl. 18:29

Tak cookie. Jeg tror jeg har styr på det nu!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)