Jeg har tit spekuleret over hvordan man søgeoptimerer flash, jeg har et projekt i gang pt hvor vi tænker i flash, derfor vil jeg høre om min hjemmebryggede ting her vil gå.
Hvis vi forstiller os jeg har en flash hjemmeside som køre 100% i flash, denne sides indhold (Tekster ect) styres af XML filer.
Ville jeg så kunne importere disse XML filer ind i HTML filer så google kunne læse siden derfra?
Jeg er faktisk ikke klar over, om det du siger kan lade sig gøre. Det eneste jeg altid er gået efter: Lad vær' og brug flash, hvis du har nogen som helst ideer om, at lave SEO.
Men, det kunne da være spændene, om det kunne lade sig gøre det som du skrive :)
Men der skal nok nogle lidt klogere hoveder på banen end mig ;)
Det kan sagtens lade sig gøre at optimere flash hjemmesider til søgemaskinerne. Jeg selv havde kun en flash hjemmeside indtil for ca 2-3 år siden hvor jeg skiftede til min egen CMS løsning. Og jeg var synlig på rigtig mange ord, såsom webdesign, hjemmeside design etc.
Det man som udgangspunkt skal tænke er, jeg skal vise det samme indhold (tekst) i HTML som jeg viser i min flash. om du gør dette via xml og ind i html eller database og ind i html er sådan set ligemeget. Et andet aspekt som du også lige skal have med er at hvis du deler det op på flere sider (html filer) hvilket man nok burde gøre, så skal du sørge for at det der vises i flashen er det som brugeren søgte efter. Der hvor mange går galt er at det fx altid er flashens forside som vises uanset om der er tale om indhold der står på en underside eller noget andet.
Der er selvfølgelig flere ting, men som udgangspunkt skal du bare tænke som jeg skriver ovenfor. Det er nemlig muligt at SEO optimere flash, det er lidt mere besværligt, men muligt er det. Du kunne i brunden også lade det hele blive styret af en CMS løsning, så kan det næsten ikke blive nemmere.
Det må jeg sige - det troede jeg ikke man kunne. Jeg var helt sikker på, at man ikke på nogen måde kunne søgeoptimere Flash.
Fedt, at jeg ved det nu, tak for det :)
Man kan sagtens, men det er mere besværligt, og der er som sagt mere i det end jeg lige har skrevet både nu og før. Der er jo fx også faldgrupper, man kan fx risikere at ryge ind under cloaking, ikke fordi det er det, men fordi google kan lave fejl. Man skal også passe på med at gøre en ting i flashen og en anden i html'en, for så bliver det nemlig til små ulovligheder.... ja som sagt der er meget mere i det end som så, men som udgangspunkt kan man godt optimere flash hjemmesider.
Det man som udgangspunkt skal tænke er, jeg skal vise det samme indhold (tekst) i HTML som jeg viser i min flash.
Du skal så bare lige huske, at risikoprofilen for dit website stiger MEGET, da det du laver teknisk set er cloaking.
Dertil kommer, at en Flash side meget sjældent er en god landing side for brugere der kommer fra søgemaskiner.
Så alt i alt er det stort set altid en langt bedre løsning, at lave et website der ikke er baseret udelukkende på Flash - hvis du gerne vil søgemaskineoptimere det. I det mindste de sider på sitet som du ønsker søgemaskinetrafik fra.
Det man som udgangspunkt skal tænke er, jeg skal vise det samme indhold (tekst) i HTML som jeg viser i min flash.
Du skal så bare lige huske, at risikoprofilen for dit website stiger MEGET, da det du laver teknisk set er cloaking.
Dertil kommer, at en Flash side meget sjældent er en god landing side for brugere der kommer fra søgemaskiner.
Så alt i alt er det stort set altid en langt bedre løsning, at lave et website der ikke er baseret udelukkende på Flash - hvis du gerne vil søgemaskineoptimere det. I det mindste de sider på sitet som du ønsker søgemaskinetrafik fra.
Nemlig, det er jo eksakt det jeg skriver hvis du læser de andre ting jeg også skriver.
Så i bund og grund er det mere risikabelt og det kræver en del mere arbejde end, hvis du koder i HTML. Har jeg forstået dig rigtigt her? :)
Ja, man kan sige, det svare til at man fx ikke går op i sin html kode og om den er skrevet korrekt, om headere er sat korrekt etc. Det er ikke sikkert der sker fortolkningsfejl, men risikoen er der. og den type fejl har jeg fx rettet rigtig mange af gennem tiden.
På samme måde er det ikke sikkert at google ser det som cloaking, men der er en risiko for det.
i begge tilfælde er det mere reglen end undtagelsen at der ikke sker fortolkningsfejl når vi snakker html og at google ikke ser det som cloaking. Men det betyder ikke at det ikke kan ske og at det ikke sker.
Så må man gøre op med sig selv om man vil løbe den risiko.