Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lidt jura-hjælp! Købeloven, returret

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for jeres bidrag, det er taget til eftertanke, jeg kontakter min leverandør til en lille chat. Kunden får pengene retur. ;) tak for jeres hjælp.

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er faktisk et meget interessant spørgsmål. Det fremgår af forbrugeraftaleloven, at forbrugeren, hvis han vil benytte sig af fortrydelsesretten, skal underrette sælgeren og tilbagelevere det købte. Begge dele skal ske inden fristens udløb, idet det dog er tilstrækkeligt, at det købte er overgivet til en fragtfører, der har påtaget sig at levere genstanden til sælgeren.

I den konkrete situation er der ingen tvivl om, at køber kunne have benyttet fortrydelsesretten inden han indleverede TV'et til reparation. Han traf et valg om at lade det reparere og sende det til en reparatør. Nu vil han så hellere fortryde, men han er jo ikke i stand til at returnere TV'et inden for fortrydelsesfristen.

Det er så et helt relevant spørgsmål og diskutere om der må anses for at være identifikation mellem reparatøren og dig som sælger, hvilket vil sige, om det må anses for at varen er returneret til dig, når den er returneret til et værksted, som du har anbefalet.

Jeg hælder mest til at sige, at det er der ikke, da du jo ikke har mulighed for at "få fat i" TV'et og da jeg går ud fra at der ikke er noget sammenhørighedsforhold mellem din virksomhed og reparatøren.

Du kunne derfor efter min opfattelse godt have nægtet returretten, men jeg er, som flere andre også er inde på, ikke sikker på, at det havde været den markedsføringsmæssigt bedste eller mindst tidskrævende løsning.

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej.

 

Jeg mener jo som før nævnt ikke at der er meget andet at gøre end at acceptere retunering.

 

En anden anskuelse kunne være, at fortrydelsesretten er i bero mens produktet repareres? - Sådan er det jo med garanti. - Jeg ved ikke om det er gældende her.

Faktsik tror jeg vi kommer til kort. - Umiddelbart tror jeg det vil kræve en afgørelse i en lignende sag før vi kan få dette endelig afklaret.

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg giver dig ret, Juristen.

Sagen er lidt speciel, det forstod køber også og det hele er endt med at køber sender varen retur efter rep.

tror også at dette er en sag man kan debattere om længe, da langt de fleste kunder nok vil fortryde og ikke først sende ind til rep.

En stor tak til jeg to Juristen og Carsten. Des mere der kommer i denne tråd om emnet, des bedre for en anden amino der kan risikere at få samme dilemma. :)

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)