Tak for jeres bidrag, det er taget til eftertanke, jeg kontakter min leverandør til en lille chat. Kunden får pengene retur. ;) tak for jeres hjælp. |
Det er faktisk et meget interessant spørgsmål. Det fremgår af forbrugeraftaleloven, at forbrugeren, hvis han vil benytte sig af fortrydelsesretten, skal underrette sælgeren og tilbagelevere det købte. Begge dele skal ske inden fristens udløb, idet det dog er tilstrækkeligt, at det købte er overgivet til en fragtfører, der har påtaget sig at levere genstanden til sælgeren.
I den konkrete situation er der ingen tvivl om, at køber kunne have benyttet fortrydelsesretten inden han indleverede TV'et til reparation. Han traf et valg om at lade det reparere og sende det til en reparatør. Nu vil han så hellere fortryde, men han er jo ikke i stand til at returnere TV'et inden for fortrydelsesfristen.
Det er så et helt relevant spørgsmål og diskutere om der må anses for at være identifikation mellem reparatøren og dig som sælger, hvilket vil sige, om det må anses for at varen er returneret til dig, når den er returneret til et værksted, som du har anbefalet.
Jeg hælder mest til at sige, at det er der ikke, da du jo ikke har mulighed for at "få fat i" TV'et og da jeg går ud fra at der ikke er noget sammenhørighedsforhold mellem din virksomhed og reparatøren.
Du kunne derfor efter min opfattelse godt have nægtet returretten, men jeg er, som flere andre også er inde på, ikke sikker på, at det havde været den markedsføringsmæssigt bedste eller mindst tidskrævende løsning.