Jeg har en kunde som har købt en vare af mig, men kunden har indgivet varen til reparation. Kunden får at vide at varen kan blive lavet d. 21 jan. 12 og han først vil have varen retur d. 22. Han købte varen ved mig d. 4 jan.
Nu vil kunden, grundet den lange rep. tid gerne benytte sig af sin fortrydelsesret på 14 dage og fordi han ikke vil have en vare der har været til rep.
Mit spørgsmål: Kan kunden benytte sig af fortrydelsesretten når køber selv har sendt varen til rep. og den overskrider 14 dage?
Jeg er ikke nok inde i de regler, til at kunne svare. Hos os ville det aldrig blive et emne, hvis dette skulle opstå. Vi ville uden at blinke med øjnene, lade kunden benytte sig af fortrydelsesretten.
Og en reparation indenfor de første 7 dage, bør vel også behandles som DOA.
Men du kan ringe til forbrugerstyrelsen og få det korrekte svar: 41 71 50 00
Hvornår meldte han, at han ville sende den retur? Og hvornår modtog du den?
Han fortalte mig d. 5. jan. efter at han havde sendt varen til rep at han ville benytte sig af sin fortrydelses ret. Tv'et modtager jeg så ikke før at det kommer hjem fra rep. til kundes adresse.
Jeg er ikke nok inde i de regler, til at kunne svare. Hos os ville det aldrig blive et emne, hvis dette skulle opstå. Vi ville uden at blinke med øjnene, lade kunden benytte sig af fortrydelsesretten.
Og en reparation indenfor de første 7 dage, bør vel også behandles som DOA.
Men du kan ringe til forbrugerstyrelsen og få det korrekte svar: 41 71 50 00
Hej,
Tak for svaret. Jeg prøver at kontakte mit værksted og forhøre mig der, ellers må jeg kontakte forbrugerstyrelsen. Men giver dig ret i at det burde være DOA. Men det er værkstedet åbenbart ikke helt enig i.
Jeg vil mene at han kan benytte sig af fortrydelsesretten fordi:
Det der er sket er, at han har købt et tv. Det har han så sendt tilbage til dig p.g.a. en fejl. (At du har sendt det til et værksted er jo ikke hans problem). Så du har TV'et, og skal bare retunere pengene.
Hvad du dog nok skal være opmærksom på er 'samme stand og mængde' - Hvis han selv har ødelagt TV'et, ja så er det jo ikke returneret i samme stand! <- Tror dog den bliver umulig at bevise, så jeg vil mene at du skal tibagebetale det fulde fakturerede beløb.
Tv'et har aldrig være forbi mig, jeg har henvist ham til et værksted som kunne hjælpe under garantien. hmm.. Producenten har så sagt go' for at lave det. Tv'et bliver efter rep. sendt retur til kunden og ikke til mig ;)
Det tænkte jeg nok. Men det er ikke hvad vi skal forholde os til. For kunden har en aftale med DIG om 2 års reklamationsret. Så om du beder ham om at sende det til Moskva er sagen uvedkommende. - DU har TV'et - set fra kundens side.
Jeg mener i øvrigt at du i denne sag skal overveje om du har den rette leverandør. Hvis din leverandør ikke mener at et TV er dead-on-arrival hvis det går i stykker inden for 7 dage, så er han dømt til at give dig problemer!
Det kan være lidt kringlet, da han som sagt har sendt TV'et til reparation. Jeg vil dog mene, ligesom Carsten, at han stadig har returret. Under alle omstændigheder er det nok bedst at lade ham sende den retur, så slipper du for eventuel bøvl der ellers kunne fremkomme.