Hej Amino venner, Jeg søger en "second opinion" vedr. et såkaldt ulovligt anpartshaverlån. situationen er at jeg som nystartet iværksætter for nogle år siden, havde mulighed for ikke at trække løn ud til mig selv det første år. Men valgte at have fri bil til rådighed hele året. Min revisor valgte at tage værdien af fri bil til rådighed op i regnskabet som et ulovligt anpartshaverlån. Men samtidig kan jeg se, at det samme beløb er angivet i min personlige årsopgørrelse for samme år, som løninkomst - dvs. at jeg også bliver personligt beskattet af samme værdi. Kan det være rigtigt ? Mener jo, at jeg så både skal "gnave af på" lånet, og samtidig er jeg blevet beskattet af lånet hos skat. Derudover er "lånet" jo optaget til det fulde beløb, og normalt vil værdien jo være påvirket af det grundfradag man jo har. dvs. at beløbet jo ikke ville have samme værdi, hvis det blev optaget som løn med fradrag til følge. Håber der er nogle kloge hoveder, som kan give en vurdering på dette spørgsmål. Glæder mig til at høre fra jer :o) Mvh Peterkh |
Hej.
Jamen det lyder korrekt.
Fri bil er ikke påvirket af noget grundfradrag?
MvH
Peter