Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ulovligt anpartshaverlån - er det rigtigt ?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jan 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino venner,

Jeg søger en "second opinion" vedr. et såkaldt ulovligt anpartshaverlån.

situationen er at jeg som nystartet iværksætter for nogle år siden, havde mulighed for ikke at trække løn ud til mig selv det første år. Men valgte at have fri bil til rådighed hele året. Min revisor valgte at tage værdien af fri bil til rådighed op i regnskabet som et ulovligt anpartshaverlån.

Men samtidig kan jeg se, at det samme beløb er angivet i min personlige årsopgørrelse for samme år, som løninkomst - dvs. at jeg også bliver personligt beskattet af samme værdi.

Kan det være rigtigt ? Mener jo, at jeg så både skal "gnave af på" lånet, og samtidig er jeg blevet beskattet af lånet hos skat.

Derudover er "lånet" jo optaget til det fulde beløb, og normalt vil værdien jo være påvirket af det grundfradag man jo har. dvs. at beløbet jo ikke ville have samme værdi, hvis det blev optaget som løn med fradrag til følge.

Håber der er nogle kloge hoveder, som kan give en vurdering på dette spørgsmål.

Glæder mig til at høre fra jer :o)

Mvh

Peterkh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:17

Hej.

Jamen det lyder korrekt.

Fri bil er ikke påvirket af noget grundfradrag?

MvH

Peter

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:12
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er noget, der ikke stemmerGeeked

Beskatningen af værdi af fri bil vil ikke påvirke resultatopgørelsen i selskabet, men derimod kun den beregnede skat og AM-bidrag af værdien, idet selskabet er pligtig til at både indberette og indeholde A-skat og AM-bidrag af værdien samt efterfølgende afregne dette.

Derfor kan der være tale om et aktionærlån f.s.v. angår de indeholdte skatter.

Hvis du er blevet beskattet af værdi af fri bil, så er der formentlig modregnet den indeholdte og afregnede skat fra selskabet. Den skat som du reelt skat refundere selskabet.

Hvis du er blevet beskattet af værdien uden modregning af indeholdte skatter, så kan der ikke være et aktionærlån for værdien af fri bil.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:24

Yes enig Tonny..men tror nu også, at det forholder sig sådan.

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)