Det er ikke dårlig moral hvis du rent faktisk selv tjener mindre end du ville gøre uden dette bidrag, og det er ikke dårlig moral, hvis dit produkt sælges for produktets skyld, og ikke for støttens skyld.
Og så er der gradbøjninger...
Selv ville jeg ikke have noget imod at sælge en ydelse, hvor jeg yder x% af ydelsens pris til velgørenhed. De velgørende organisationer er kun glade for bidrag - og hvis de har sagt "ja" til at du må benytte deres navn i en evt. kampagne, så er din ryg principielt fri.
Men lad være med at drive rov på det. Lidt smagsfuld annoncering - så tror jeg egentlig, at du oven i købet bliver betragtet som en ganske fornuftig og rar fyr :-)
Jeg går lidt og leger med tanken om at promovere et produkt ved at give en procentdel af overskudet til velgørenhed.
Mit spørgsmål til jer er:
Er det dårlig moral og kan jeg få fingrene i klemme ved at gøre dette?
Hvad er din holdning???
Mvh. Alex
Uden at nævne navne i dette fora, er der ihvertfald mindst ét eksempel på at selv kendisser fra TV, ikke har skrubler over at lade sig betale for at promovere, at andre spinder guld på sådanne metoder.
Er du rigtig smart laver du "et godt program" som sjæler det meste af dækningsbidraget fra diversewebshops.
Man skal også passe på at folk fravælger din side pga du støtter en eller anden vælgørenhed som eks: kunden / kunderne har bøvlet med pga ja.. det kunne være de var lidt langsom til at registrerre en udmelding af det sponsorat som en af flere af organistionens såkaldete GADEVÆRGERE til sidst fik en overtalt PGA solen skinede den dag.
Det er ikke for at rakke ned på nogle velgørenheds org. eller noget blot for at fortælle dig at Nogle gør det bedre end andre.
Og dette er også ment med forvaltningen af penge!!
Du skal nok være lidt mere klar i talen hvis du vil igennem med dit budskab. Det virker som om du har ondt i røven over fx. engodsag, og mig bekendt er deres forretningsbetingelser rimeligt klare, så folk er vel voksne nok til at vurdere om deltagelse har positivt afkast for dem. Eller er der noget jeg har misset?
Så længe dit produkt sælges for produktets skyld og ikke støttens, ville jeg ikke have problemer med det. Dem der der i mod sælger eksempelvis kontorpakker med Børnefondens logo på for støttens skyld, uden at nævne at kun 0,04promille rent faktisk går til den gode sag, har jeg ikke meget til overs for.
Lige et par tanker omkring samarbejde med velgørende organisationer.
Vær meget omhyggelig med hvilken org. du vælger. Nogle kan have bred opbakning nogle steder i befolkningen mens andre intet føler for dem, eller måske vil de slet ikke handle hos dig pga. den pågældende org. eksempel mange støtter ældresagen, men blandt et ungt publikum er måske meget ringe eller slet intet kendskab til organisationen. Vælger du så en org. som Folkekirkens nødhjælp vil der måske være mange som ikke vil støtte en kirkelig org. Derfor hedder Rødekors f.eks. Røde halvmåne i nogle lande. Tænk altid grundigt over hvilket signal du sender med dit valg.
Forventer du at sælge varer til udlandet, kan det være en fordel at vælge en international org.
Vis dine kunder at du rent faktisk giver penge til den valgte org. Det kan du f.eks. gøre ved at skrive præcis hvor meget af købet eller avancen der går til den valgte org. Det kan være angivet som procenter eller kroner pr. handel eller pr. varer.
Har du ikke lyst til at fortælle hvor meget du rent faktisk gives, kan det klart anbefales at lave en link med et takkebrev fra den valgte org. Eller endnu bedre et foto hvor du overrækker en check eller kontanter. Dette foto kan du også vælge at sende til de lokale aviser med en lille pressemeddelelse, og der ved for rigtig god omtale (læs gratis reklame)
Bruger du takkebrevs eller foto ideen er det vigtigt at du ikke går i små sko. Giv et ordentligt beløb. F.eks. kunne en måde at få rigtig god reklame på være, at selv spytte lidt i kassen og måske efter 14-30 dage overrække en check på 5000-10.000 kr. forstil dig den tillid dine kunder ville få til dig, hvis de kan se et billede af dig overrække en check på 7350 kr. med teksten ”vi er stolte af at kunne give Red Barnet en check på 7350 kroner efter kun at have været i gang i 3 uger” Du kan trække det meste fra på din selvangivelse så det er den billigste omtale du overhoved kan få, og dine kunne har nu tillid til at du virkelig støtter det du lover.
Det kan være en god reklame at det både står på brevpapir, konvolutter, signatur i e-mails osv. hvilken org. du støtter. Men husk! Det kan også pludselig give bagslag hvis den valgte forening/org. pludselig får en masse dårlig presse omtale. Selv de bedste org. kan have tvivlsomme personer ansat. Derfor skal du have en bagup plan hvis det sker og kun vælde en organisation efter grundig research.
Det kan være en god reklame at det både står på brevpapir, konvolutter, signatur i e-mails osv. hvilken org. du støtter. Men husk! Det kan også pludselig give bagslag hvis den valgte forening/org. pludselig får en masse dårlig presse omtale. Selv de bedste org. kan have tvivlsomme personer ansat. Derfor skal du have en bagup plan hvis det sker og kun vælde en organisation efter grundig research.
Hej Skovkjer
Hvad mener du med at man skulle have en plan B?
Ville du lade være med at give dem pengene, hvis den valgte org. kom ud i noget snavs? (Hvis det da overhovedet er lovligt efter man har reklameret med det?) Må man det?
Hvis ikke, ville jeg måske bare stikke dem pengene og droppe det med billedet i avisen.