Jeg leger lidt med tanken om at købe fakturakrav op (med henblik på selv at inddrive dem). Det er ikke noget enhver kan gøre - det kræver politiets tilladelse (eller at man er advokat).
Jeg har tænkt mig at tilbyde mellem kurs 5-25 afhængig af kravets størrelse, alder, skyldner o.a. Det er ikke meget, men jeg påtager mig også en stor risiko for skyldners betalingsdygtighed.
Tror I at dette har nogen gang på jord eller er det en dødfødt idé?
Jeg leger lidt med tanken om at købe fakturakrav op (med henblik på selv at inddrive dem). Det er ikke noget enhver kan gøre - det kræver politiets tilladelse (eller at man er advokat).
Jeg har tænkt mig at tilbyde mellem kurs 5-25 afhængig af kravets størrelse, alder, skyldner o.a. Det er ikke meget, men jeg påtager mig også en stor risiko for skyldners betalingsdygtighed.
Tror I at dette har nogen gang på jord eller er det en dødfødt idé?
Jens.
Jeg kunne sagtens forestille mig det kunne køre rundt. Personligt ville jeg overveje det, hvis det kan betale sig for min egen virksomhed. Dvs. at de udgifter vi har til dig, bliver dækket af den skyldige.
Udover det, skal du vel også have en form for betaling per måned, for at vi som virksomhed kan kontakte dig? Det skal også kunne betale sig.
Men hvorimod det, tror jeg det er en mægtig god ide. Jeg ville selv overveje det kraftigt. :)
Unitbyte har et ubetalt fakturakrav på 10.000, men vil ikke bruge ressourcer på at inddrive kravet. Unitbyte sender faktura til mig, og jeg giver tilbud på at købe kravet. Tilbuddet er mellem 500 kr. og 2.500 kr. afhængigt af 1) hvor gammel fakturaen er og 2) hvem skyldneren er.
Dette er helt klart interessant for nogle, derfor er der også firmaer som udbyder dette, men spørgsmålet om at der er nok udbydere på markedet, da det typisk er større beløb hvor dette bliver gjort i, så det kan være :)
Unitbyte har et ubetalt fakturakrav på 10.000, men vil ikke bruge ressourcer på at inddrive kravet. Unitbyte sender faktura til mig, og jeg giver tilbud på at købe kravet. Tilbuddet er mellem 500 kr. og 2.500 kr. afhængigt af 1) hvor gammel fakturaen er og 2) hvem skyldneren er.
Tror du, det vil være interessant for nogen?
Jens.
Som jeg forstår det, så mister vi mindst 75% på at vi ikke selv ønsker at gøre noget? Hm.. Jeg ville gerne selv have mere ud af det, hvis jeg skulle benytte det .. :)
Du skal opveje det imod at kontakte inkasso, betale dem og typisk er det debitorere som du har opgivet. Likviditetsmæssigt kan det også betale sig at få 25 % her og nu.
Som jeg forstår det, så mister vi mindst 75% på at vi ikke selv ønsker at gøre noget? Hm.. Jeg ville gerne selv have mere ud af, hvis jeg skulle benytte det .. :)
Godt at vide. Lad os sige, at jeg tilbød 5.000 i det foreslåede eksempel? Hvordan ville du så forholde dig?
De fleste inkassobureauer tilbyder jo opkøb af ubetalte pengekrav, men i det inkasso bl.a. hos os er ganske gratis er det jo lidt at skyde sig selv i foden at sælge kravet uprøvet. Hvis man sælger et krav til dig slipper man ganske vist for risikoen for at skyldner ingen penge har overhovedet, men idet man kan få gennemført inkassoprocessen gratis, vil det vel kun være relevant at sælge dig krav hvor man med overhængende sandsynlighed må påregne at skyldner ikke er betalingsdygtig?