Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Backup service, spørgsmål, feedback ønskes.

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Düsseldorf
Tilmeldt 15. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Fra  PrivatHost Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

DW:
Vil det ikke være overkill at oprette os som en ISP? Kan du uddbyde hvad fordelen er og hvor kompleks denne øvelse er?

Hvis i vil spare trafikken så er det helt klart en god idé. Jeg kan fremsætte mit eget firma som et eksempel. Jeg kunne købe min forbindelse hos TDC, her ville minimumsprisen ligge på 1kr pr. GB. Jeg har selv alt mit udstyr ude på DIX og der er stortset alle udbydere. Her har jeg et par peeringer, en af dem med EuroTransit, der er en større NSP i Europa. Jeg fik en pris fra dem, at hvis jeg udnyttede en gigabitlinje fuldt ud i en måned (det er ca. 330TB trafik), ville det koste ca. 1000 Euro x 7,5 som så er de 7500DKK. Hvis jeg skulle have overført den samme mængde hos TDC så ville jeg komme af med over 300.000 kr. Derudover har jeg også Zen Systems som har rigtig billig trafik.

Det kræver ikke meget at køre sin egen lille ISP i datacenteret. Du skal have et peering-agreement med mindst én udbyder og så skal du registreres i RIPE. Det koster vidst 6000,- for registreringen og så derefter et noget mindre årligt abonnement. Du får tildelt et BGP-AS som er din egen "zone" på nettet. Når du fx. peerer med en anden udbyder, sætter i et kabel op imellem hinandens udstyr og tilføjer hinandens BGP-AS'er som "naboer" og så spiller det. Det eneste det reelt set kræver er en BGP router som kan bygges for små 4-5000 kr. Derudover EJER i jeres IP-adresser, dvs. at hvis i nu er utilfreds med jeres datacenter, så beholder i jeres adresser hvis i skifter alt udstyret over i et andet center. Kunne være jeg lige skulle remse det op:

Fordele:

- Meget billigere trafik, da det købes til engrospris

- 99% Uafhængighed af udbyder

- Du ejer selv dine IP-adresser og kan bruge dem som du vil

Ulemper:

- Der kræves viden om BGP for at sætte det op

- RIPE gebyr

- Udstyr til BGP-router

Jeg ved ikke om RIPE gebyret og udstyret er en decideret ulempe, jeg vil da i hvert fald mene at de hurtig kan være tjent ind hvis du overfører over 5TB årligt eller lign. Det er derfor at jeg selv kan udbyde mine trafikpriser så billigt. Jeg køber dem til engrospris fordi at jeg er min "egen" ISP. :-)

Tilmeldt 21. Oct 06
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 15:38

Fedt! Tak for det. Det er klart noget vi vil kigge nærmere på.

Dog har jeg et spørgsmål. Hvis vi køber en service hos et hostingfirma, vil de så kunne være behjæpelig med opsætning af ovenstående? Hvis vi selv har sørget for alle registreringer?

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 16:06

Hej

Når jeg læser tråden så lyder det som i er meget tidlige i ide-fasen.

Hostingen/serveropsætningen kan sagtens laves, det er kun et spørgsmål om penge i sidste ende.
Og det er der jeg tror jeres problemstilling kommer, der findes rigtig mange fildelingstjenester og backupløsninger allerede, i skal skille jer ud på en eller anden måde, og samtidig skal folk betale for det.
Det kræver noget af jeres løsning, for der skal en del penge ind for at det vil kunne løbe rundt.

Men hvor langt er i kommet med klientdelen, har i styr på den?
Jeg vil sige at i skal starte med få nogle flere detaljer omkring den på plads, så er det meget nemmere at finde ud af hvordan serverdelen skal skrues sammen.
Få evt. en med på projektet som ved noget om serverdrift/hosting med.
Hvis klientdelen er tænkt "færdig" evt udviklet i en test version er det også muligt at få nogle testpersoner på, og så se om det holder vand.

For kan det lade sig gøre i lille størrelse og syndes brugerne om det, så skal det nok også kunne lade sig gøre i stor størrelse.

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Fra Düsseldorf
Tilmeldt 15. Dec 10
Fra  PrivatHost Skrevet kl. 16:14

Du finder sjældent en hostingudbyder der både vil hoste dine servere og samtidigt sætte dit eget BGP-netværk op, de vil jo helst have dig som trafikkunde hos dem så de kan tjene på trafikken. Er det servere du vil leje eller køber i selv hardwaren? Hvis i selv sørger for registrering hos RIPE (dvs. skaf BGP-AS) samt peeringpartnere, så kan vi godt lave opsætningen af BGP-routeren. Men som de andre siger, bør i lige få styr på hvad for noget hardware i vil bruge (SAN/Storage servere) og diverse andre ting. I har en idé, nu bør i bare designe infrastrukturen. :-)

Fra Düsseldorf
Tilmeldt 15. Dec 10
Fra  PrivatHost Skrevet kl. 22:54

Kom lige i tanke om at Zen Systems selv faktisk også tilbyder denne service: http://www.zensystems.dk/Vi-tilbyder/Sikkerhed/BGP---ISP-In-A-Box-

Ring og snak med Sven om det, han er rigtig flink og kan hjælpe dig godt igang - han har i hvert fald været en god hjælp for mit vedkommende. :-)

Tilmeldt 21. Oct 06
Skrevet kl. 23:38

Perfekt! Tak for det. Det kigger vi nærmere på.

Tilmeldt 21. Oct 06
Skrevet kl. 22:33

Jeg håber der er nogle der vil være lidt behjælpelige igen. Vi har naturligvis taget al ovenstående feedback til efterretning og som sådan i gang med at formulere ideen i en forretningsplan

Der bliver spurgt ind til om vi har styr på klientdelen. Det har vi desværre ikke endnu. Og hvorfor har vi ikke det?

Det har vi primært ikke fordi vi gerne vil have formuleret en forretningsplan hvor vi har implementeret nogle budgetter for hvad dette vil komme til at koste. Det er ret vigtigt for os, da vi endnu ikke har fastlagt os på en prisstruktur. Og da, som flere er inde på, der findes et hav af backup services allerede i dag, så skal vores løsning skille sig ud. Det er vi ret sikre på at vores løsning gør, men inden vi giver os i kast med at udvikle klienten vil vi sikre os et fundament som gør det økonomisk bæredygtigt. Ihvertfald over tid. Vores idé, føler vi, er så åbenlys (og god) at enten er der ikke nogen der er kommet på den tidligere, eller også har andre regnet på det og kommet frem til et resultat der siger det ikke vil kunne løbe rundt.

Så kort fortalt, vi er i gang med at knække koden for om det kan lade sig gøre økonomisk ud fra nogle givne prisstrukturer. Til det har vi brug for nogle priser for hosting at tage udgangspunkt. Jeg har kigget lidt rundt omkring, men må erkende at jeg er ret blank på dette område. Jeg har forsøgt at beregne nogle priser til disse budgetter på både Meebox.net og Hetzner. Men hvilke servere skal jeg vælge? Den service vi planlægger at tilbyde er ren storage og traffik som dropbox, youtube etc.

F.eks. har jeg kigget på:

Hetzner Managedserver til 199 euro. Hvor mange brugere vil en sådan server kunne håndtere? 

Nogen der kan pege i en retning af hvilken type server vi skal regne med at benytte?

Jeg kan også tilføje, at grunden til at vi endnu ikke er startet på klientdelen er at vi leder efter en rigtig profil (programmør) som vil være en del af dette.

På forhånd tak!

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)