Hvis i vil spare trafikken så er det helt klart en god idé. Jeg kan fremsætte mit eget firma som et eksempel. Jeg kunne købe min forbindelse hos TDC, her ville minimumsprisen ligge på 1kr pr. GB. Jeg har selv alt mit udstyr ude på DIX og der er stortset alle udbydere. Her har jeg et par peeringer, en af dem med EuroTransit, der er en større NSP i Europa. Jeg fik en pris fra dem, at hvis jeg udnyttede en gigabitlinje fuldt ud i en måned (det er ca. 330TB trafik), ville det koste ca. 1000 Euro x 7,5 som så er de 7500DKK. Hvis jeg skulle have overført den samme mængde hos TDC så ville jeg komme af med over 300.000 kr. Derudover har jeg også Zen Systems som har rigtig billig trafik. Det kræver ikke meget at køre sin egen lille ISP i datacenteret. Du skal have et peering-agreement med mindst én udbyder og så skal du registreres i RIPE. Det koster vidst 6000,- for registreringen og så derefter et noget mindre årligt abonnement. Du får tildelt et BGP-AS som er din egen "zone" på nettet. Når du fx. peerer med en anden udbyder, sætter i et kabel op imellem hinandens udstyr og tilføjer hinandens BGP-AS'er som "naboer" og så spiller det. Det eneste det reelt set kræver er en BGP router som kan bygges for små 4-5000 kr. Derudover EJER i jeres IP-adresser, dvs. at hvis i nu er utilfreds med jeres datacenter, så beholder i jeres adresser hvis i skifter alt udstyret over i et andet center. Kunne være jeg lige skulle remse det op: Fordele: - Meget billigere trafik, da det købes til engrospris - 99% Uafhængighed af udbyder - Du ejer selv dine IP-adresser og kan bruge dem som du vil Ulemper: - Der kræves viden om BGP for at sætte det op - RIPE gebyr - Udstyr til BGP-router Jeg ved ikke om RIPE gebyret og udstyret er en decideret ulempe, jeg vil da i hvert fald mene at de hurtig kan være tjent ind hvis du overfører over 5TB årligt eller lign. Det er derfor at jeg selv kan udbyde mine trafikpriser så billigt. Jeg køber dem til engrospris fordi at jeg er min "egen" ISP. :-) |
Fedt! Tak for det. Det er klart noget vi vil kigge nærmere på.
Dog har jeg et spørgsmål. Hvis vi køber en service hos et hostingfirma, vil de så kunne være behjæpelig med opsætning af ovenstående? Hvis vi selv har sørget for alle registreringer?