Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anbefalning: Clayton Christensen – Capturing the Upside

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 74
Fra  christianhvid.dk Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er ikke hver dag at jeg synes at jeg hører noget der virkelig skubber min opfattelse af forretning og teknologi, men det her gav mig virkeligt noget at tænke over:

http://www.itconversations.com/shows/detail135.html

Der er tale om et 1 1/2 times langt foredrag af en Harward Business School professor ved navn Clayton Christensen om især hvad han kalder disruptive technologies. Disruptive technologies er teknologier der forandrer en hel branche, f.eks.: den personlige computer, transistoren eller (måske) open source.

De fungerer, på trods af, og netop fordi, de trænger ind i en branche gennem uattraktive segmenter, så de eksisterende spillere undgår konkurrence i stedet for at konkurrere. Imidlertid er der en underlæggende teknologisk udvikling, der driver disse teknologier fra uattraktive nicher ind i mainstream.

Et eksempel er forholdet mellem den personlige computer og de minicomputere, der ved PC’en fremkost dominerede i forretningsverdenen. De etablerede spillere – f.eks. Digital kunne uden problemer havde udviklet en hjemmecomputer, der var bedre end hvad Apple udviklede. Imidlertid var Digitals forretningsmodel ikke gearet til hjemmecomputere, der blev solgt med en langt lavere margin og til langt lavere priser end minicomputere.

Men på grund af den kraftige teknologiske udvikling indenfor computerområdet, der i hastighed overgik udviklingen i behov og efterspørgsel, gik der kun få år før hjemmecomputeren blev til den personlige computer, og den blev god nok til at dække mainstreambehovet i forretningsverden, og tidligere teknologiske giganter som Digital kolapsede.

Som sagt: Anbefalet.
Fra Holte
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 62
Fra  Amino ApS Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu kender jeg ikke umiddelbart Hr. Christensen og han lyder da også til at være en "veluddannet" herre iflg. hans profil, men historierne eller teorierne om hvorfor store virksomheder lod sig konkurrere ud af mindre er jo ikke unikke  .... HELDIGVIS for os Iværksættere.
Hvis Microsoft havde været hurtigere til at acceptere Internet, Hvis IBM havde set ideen med Software og ikke kun Hardware så havde verden set anerledes ud. Tja ... på hjemmebanen, hvis TDC havde brugt deres Monopol status optimalt dengang, så var alle blevet kvalt.

Det er altid let at skyde store gamle virksomheder i skoene hvad de skulle have gjort.

Fact er bare at jo større en virksomhed bliver, des sværre og tungere er den at styre mod nye markeder og derved opstår chancen for nye virksomheder at skyde frem.

Det er dog de færreste som bliver RIGTIG store .... og Apple var jo heller ikke en dans på roser selv om historien var fantastisk i begyndelsen.

Jeg syntes der er skrevet rigtig mange "management" bøger med eksempler på hvem som skulle have gjort hvad på et andet tidspunkt og ganske rigtigt ..... det skulle de, men engang imellem så vælger de også rigtigt ..... men det er sværere at skrive bøger om for det er jo en selvfølge når de er store.

Opskriften er nødvendigvis ikke "Einstein".
Tænk anerledes og differencieret i forhold til konkurrenten.
Markedsfør det smartere hvis du er mindre
Sælg varen bedre end den store ... start med de kunder den store ikke gider koncentrere sig om mere.
Vær frækkere end den store og hvis du er den store, så truml eller køb den mindre .... hvor usympatisk det så end lyder.
og til slut ...... få en Thorborg .... sådan en skulle enhver virksomhed have ;-)
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 74
Fra  christianhvid.dk Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Gamle. Hvis du er interesseret, så synes jeg at du skulle prøve at høre fordraget, for Christensens pointer er virkelig **helt** anderledes end dem du kommer med.
Fra Holte
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 62
Fra  Amino ApS Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Christian

Tusind tak .... med alderen har man tendens til at blive bedrevidende.
Nu var det heller ikke 100% myntet på ham, men lige så meget at folk har det med at gøre "kejserens nye klæder" ud af emner for at skære dem ud i pap.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)