Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Point to point wifi - løsningsforslag

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal have installeret noget point to point wifi. Der er under 100m, men der er meget bygning som der skal trænges igennem:

.

Hvad har i af konkrete erfaringer?

Min plan er at tage kontakt til Wifi shop. Har i kendskab til andre udbydere?

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 21:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Prøv at google på kombinationen WIFI + Pringles + Cantenna :-)

Din største udfordring er ikke rækkevidden, men at point-to-point Wifi fungerer bedst, når de to points "kan se hinanden".  Derfor er vejen fra det ene point i stueetagen over bygningen imellem til det andet point på 1. sal lidt af en forhindring.
Kan du få et par (C)antennas op i taghøjde ved begge points, og de to points derved kan se hinanden, vil du være noget bedre stillet end udgangspunktet.

Der findes andre "tweaks" på WIFI for at øge kvaliteten. Men der er nogle hindringer i forhold til nogle af dem. Noget med regler for signalstyrke m.m. Skype-Wink

Dbh. John

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 22:08

Hej John.

Tak for svaret. Enig. Det er de mange blokeringer der vanskeliggør mit projekt. Uden at være ekspert, så tænker jeg at noget P2P udstyr der er kraftigt nok, burde kunne "blæse igennem" forhindringerne. Jeg har dog ingen erfaring med det. Men det er netop de lokale forhold, der gør det meget svært - altså om det vil virke eller ej.

Jeg har igen illustreret det her:

.

Lige nu har jeg en Netgear WNDR3700 som er placeret i gulvhøjde, væk fra vinduet (grønt felt). Jeg har købt udstyr så jeg i morgen kan rykke mit Wifi hen til vinduet, 3m over gulvet. Hvad jeg lige har testet, giver den router en dækning som det gule. 

Fra Køge
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 484
Fra  IT Operators Aps Skrevet kl. 22:22

Hej Casper. 

Tag en snak med Claus fra Comdec - http://www.comdec.dk Han er kortbanemester i trådløse løsninger. 

bare hils fra mig.

IT Operators Aps - Professionel IT Service og Support 

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 22:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Når du nu sætter udstyret op, så foretag lige en skanning af allerede benyttede kanaler.

Mange af de mest benyttede WIFI-produkter bliver desværre sat op med standardindstillinger i forhold til kanalvalg m.m.

Det gør, at man ofte oplever, at naboers WIFI-udstyr sender på præcis de samme kanaler. Det har, lidt poppet sagt, samme resultat som i gamle dage, når transisterradioen stod mellem to stærkt sendende stationer. Ingen af dem fungerer særligt godt. Skype-Smile

Jeg benytter ofte min android smartphone, hvor jeg har et par apps, så jeg kan skanne efter bedst mulig kvalitet på de forskellige kanaler. Det kan på få minutter give et gratis hint om hurtige justeringer, som kan forbedre den trådløse dækning for alle parter i området.

Jeg har tidligere omtalt og anbefalet den geniale android app, WIFI Ananlyzer i min blog.

Dbh. John

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 862
Fra  Dansk Elektronikreparation Systemservice Skrevet kl. 00:41
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Casper,

Vi har nogle Zyxel ZyAir Ext-114 retningsbestemte antenner på lager. Dem må du gerne låne et par stykker af til test, hvis det har interesse.

Det er sådan nogle fætre, som du kan se hos f.eks. proshop & Dustin her
http://www.proshop.dk/Netvaerk-tilbehoer/ZyXEL-ZyAIR-EXT-114-Antenna-14-dBi-f-Outdoor-2026327.html
http://www.dustin.dk/zyxel-zyair-ext-114-antenne/product/5010198080

Hvis det har interesse, smider jeg dem gerne i en pakke til dig, så du kan prøve dem. Og ender de med at kunne bruges til noget klarer vi dem til en brøkdel af de priser du ser ovenfor (249,- excl. moms pr. stk. + fragt)

dbh
Kenneth

Læs om alle fordelene ved en varmepumpe på varmepumpeoversigten.dk

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1959
Fra  Vipindi Skrevet kl. 20:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Casper Schneidereit:
Jeg skal have installeret noget point to point wifi. Der er under 100m, men der er meget bygning som der skal trænges igennem:

Hej Casper,

Som udgangspunkt kan du ikke lave det du gerne vil, der er brug for Line Of Sight (LOS) imellem de to punkter. Så hvis der virkelig er en bygning i mellem så bliver det svært, så skal du have monteret antennerne i en højde hvor der er LOS mellem dem.

Det er iøvrigt ikke nok at du kan se fra den ene antenne til den anden, der skal også tages højde for fresnel zonen. Kort fortalt så sendes signalet mellem de to stationer ikke "lige ud" mellem to parrallelle linier, men i "cigar-form", det er illusteret her.

Er det til noget "seriøst", noget erhverv eller lign.? Eller er det et privat forsøg, hvis det er det sidste, så er det da muligt at forsøge nogle ting, men hvis det er noget der kræver stabilitet og pålidelighed - så vil jeg ikke garantere at det virker, uden at have lavet en onsite test først.

Håber det hjælper
/Brian

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1959
Fra  Vipindi Skrevet kl. 20:58

Kenneth Wellin:
Vi har nogle Zyxel ZyAir Ext-114 retningsbestemte antenner på lager. Dem må du gerne låne et par stykker af til test, hvis det har interesse.

Flot tilbud, men vær opmærksom på at EXT-114 kun er 2.4GHz, det vil være oplagt, idag, at benytte N-standarden og 5GHz til sådan en bridge-løsning.
Hvis det skal være ZyXEL så er ANT3218 alternativet når det skal være 5GHz
http://www.zyxel.com/dk/da/products_services/ext_ant_series.shtml

Stor hilsen
/Brian 

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 862
Fra  Dansk Elektronikreparation Systemservice Skrevet kl. 22:50

Brian Reinhold Jensen:
det vil være oplagt, idag, at benytte N-standarden og 5GHz til sådan en bridge-løsning.

Jeg er en lille smule i tvivl om, hvad du mener med ovenstående. Hvis du mener, at N-standarden kun er 5 GHz, så er det forkert: Den omfatter både 2.4 & 5 GHz (http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11#802.11n). Hvis du derimod mener, at brugen af 5 GHz vil være en fordel fremfor 2.4 GHz, kan du godt have ret, da n-standardens implementering rummer nogle fordele i 5 GHz området. Det er dog efter min erfaring ikke så entydig let at afgøre. Normalt falder range som udgangspunkt, når frekvensen stiger, men der er mange faktorer at tage hensyn til (specielt i tætbebygget/tætbeboet område) og som regel er det bedst at udføre en onsite test, som du selv er inde på i det foregående indlæg, for at afgøre hvilken løsning som (evt. Smile) fungerer. Selv om denne artikel ikke er af nyere dato, synes jeg meget godt, at Jim Geier beskriver nogle af de overvejelser, man bør gøre sig mht. valg af 2.4/5 GHz: http://www.wireless-nets.com/resources/tutorials/choose_802.11n_spectrum.html

Jeg har desværre pt. ingen 5 GHz retningsbestemte antenner liggende, som jeg kan tilbyde at udlåne. For det ville klart være en fordel at udføre test med begge dele.

dbh
Kenneth

Læs om alle fordelene ved en varmepumpe på varmepumpeoversigten.dk

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 23:24

Hej

Det er noget af en opgave du har der.
Jeg har tidligere løst det på en efterskole som er 4 forskellige bygninger og en villavej.
Der kom jeg langt med nogle retningsbestemte antenner.

Du har bygninger i vejen, så det gør det noget vanskeligere.
Men kan du komme op på tager og få line-of-sight, få monteret nogle fornuftige antenner som er retningsbestemte er der måske en chance.
Ellers tvivler jeg på du får det til at virke.

Og så skal du sikre dig at du har sat udstyret op til at bruge en kanal som ikke er brugt i forvejen.
Og det er ikke lige gyldigt hvilke kanaler du vælger, nogle af dem inteferer med hinanden.

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)