Hej Andreas! Jeg går selv på HHX i Aarhus (Ved ikke hvilken af afdelingerne du går på, går selv i Vejlby) og jeg har efterhånden været meget igennem i forhold til uddannelser og det Thomas skriver er nok det, der bedst opsummerer faren ved at droppe ud. Uddannelse er på ingen måde et krav for at blive succesfuld, men at gennemføre det man går i gang med er i allerhøjeste grad et krav for at blive succesfuld. Jeg droppede ud af STX og gik et halvt år senere i gang med en uddannelse som web-integrator, hvilket jeg gennemførte. Jeg er, som sagt, i gang med HHX nu, men det nager mig stadig at jeg droppede ud af STX dengang - ubevidst har det udviklet en vane med at give op, hvis noget bliver hårdt, svært, umotiverende eller hvad det måtte være og dén vane er uhyggelig svær at komme af med igen! Jeg har en stor passion for it-iværksætteri, men er aldrig rigtig kommet videre end til idéfasen, fordi jeg mister motivationen. Det er selvfølgelig ikke sikkert, at det sker for dig, men risikoen er der - og du bemærker det ikke nødvendigvis før det er for sent. Vanen gemmer sig i underbevidstheden og man begynder at finde på tusindvis af undskyldninger så snart noget bliver lidt svært eller umotiverende. Jeg skal ikke sige, hvad du skal gøre, men jeg vil bare råde dig til at tænke dig rigtig godt om. Og krydse fingre for at du ikke tager den forkerte beslutning som jeg selv gjorde. Ved du, 110% sikkert, hvad du vil bruge resten af dit liv på - ikke kun de næste 10-20 år, men resten af livet? Og kan du gøre det uden en videregående uddannelse? Det er det største problem jeg rendte ind i. Jeg har som sagt en stor passion for it-iværksætteri, men en mindst ligeså stor passion for sport, træning og personlig udvikling/livstilsændringer og kan ikke beslutte mig for, hvilken vej jeg skal gå. Men jeg tager HHX nu og så har jeg MULIGHEDEN for at vælge bagefter - og det er, efter min mening, pointen med uddannelse, at have MULIGHEDER - du er ikke låst fast. Når det så er sagt, så vil jeg give dig helt ret i at over halvdelen af det man lærer på gymnasiet er fuldstændig urelevant og tiden ville uden tvivl kunne bruges på mere fornuftig vis. Men du har to muligheder: 1. Droppe ud og give undervisningen skylden for din manglende motivation. Og så står du måske om 5-10 år og vil gerne læse videre fordi du har fundet et helt nyt område, der interesserer dig, og nu mangler du en studentereksamen. 2. Eller du kan bide i det sure æble og klare det sidste halvandet år og så har du alle muligheder for at gøre, hvad du vil - arbejde videre med dine projekter f.eks. Men du har stadig muligheden om 5-10 år for at læse videre, hvis du finder en ny passion. Du skal have held og lykke og jeg håber at du tager den rigtige beslutning for dig - som også er rigtig om 30 år. |
Godt skrevet Thomas Sindberg! Kunne ikke være mere enig.
Mvh Carsten