Kære Aminos! Vi er ved at arrangere et kursus som skal afholdes her i DK hvor deltagerne kommer dels fra DK men også fra det øvrige EU og ikke-EU lande. Og i den sammenhæng dukker spørgsmålet om moms op. Spørgsmålet er hvorvidt man skal opkræve dansk moms for deltagerne fra det øvrige EU og ikke-EU lande. De nye regler fra 1/1/11 kunne tyde på at man skal opkræve dansk moms for deltagerne fra øvrige EU lande: “Ydelser vedrørende arrangementer inden for kunst, kultur, sport, videnskab, undervisning, underholdning og lignende Frem til 1. januar 2011 skal der fortsat betales dansk moms af ovenstående ydelser, når aktiviteterne rent faktisk udøves her i landet. Fra 1. januar 2011 er leveringsstedet for ovenstående ydelser omfattet af den nye hovedregel, når køberen er en afgiftspligtig person. Det vil sige, at danske virksomheder, der køber sådanne ydelser i andre EU-lande, selv skal beregne momsen. Er der imidlertid tale om salg af adgang til de omtalte arrangementer og ydelser i tilknytning hertil, er leveringsstedet dér, hvor arrangementerne rent faktisk finder sted. En arrangør er derfor underlagt de regler, der gælder i det land, hvor arrangementet afholdes. Er arrangementet momspligtigt dér, skal arrangøren altid opkræve moms af fx entrébetalingen. Det gælder uanset, om køberen er en afgiftspligtig person eller en ikke-afgiftspligtig person.” Spørgsmålet er hvorvidt deltagerafgift regnes som salg af adgang eller køb af en ydelse. Og når vi nu er ved det - hvad med deltagere fra ikke-EU lande? Såvidt jeg kan se skal disse ikke belastes med dansk moms, uanset hvor kurset afholdes. Eller skal de det? De bedste nytårshilsner Øystein |
Hej.
Du skal naturligvis momse alle deltagere, idet kurset afholdes i DK.
MvH
Peter