Mig og min kæreste er i gang med at starte et webshop med salg af telefon tilbehør, som jeg primært skal stå for. Så køber vi en specialforretning, som hun primært skal stå for. Ved siden af det skal jeg være partner i et eventselskab.
Så er spørgsmålet, hvordan skal vi registrer de firmaer? og hvordan skal vi eje dem?
Vi har tænkt os at oprette et holding ApSselskab som kommer til at eje de tre virksomheder, som vi så begge bliver ejer af. Er det smart nok. Eller skal vi gøre det på en anden måde?
Ja kapitalet er intet problem, men jeg ved ikke om det kan betale sig? Webshoppen bliver drevet som bi mere eller mindre og event kommer jeg ikke til at eje, men tænker at registret mig som konsulent til firmaet.
Erstatningsansvar på hvilken måde? Der er specialforretningen som forhandler madvare.
Holding tænkte jeg for at slå alle aktiviteter under et.
Peter er den flinke revisor som med sine spøgsmål forsøger at finde ud af hvor stor risiko dine forretninger har. Det vil være fornuftigt at afgrænse evt. virksomhed, hvor du nemt kan lide tab eller risikerer erstatningsansvar fra virksomheder som er uden risiko.
Hvorfor vil du have et holdingselskab? Fordi alle taler om det eller? Du skal være opmærksom på at holdingselskaber udløser revisionspligt og dermed ikke er gratis.
Ved godt at Peter er en utrolig flink revisor, har stødt på ham par gange. Det var slet ikke for at virke flabet eller negativ, håber ikke i misforstår mig.
Den største risiko ligger nok i den min kæreste kommer til at stå for, fordi der kommer til at ligge tusindevis af kroner i vare. Event selskabet, kommer jeg som sådan ikke til at hæfte ved. Hvad angår webshoppen, kommer der ikke den helt store kapital i til at starte med.
Som det ser ud nu bliver specialforretningen ApS, webshopen enkeltmands og event ved jeg ikke helt hvordan kommer til at forgår præcist.
Grunden til at jeg tænkte på holding var, så jeg kunne samle alle økonomiske aktiviteter under et, det med revisionspligt, var jeg faktisk godt klare over. Så jeg vidste godt at det ikke blev gratis :)