Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Idé med stort vækstpotentiale i detailhandlen men ingen penge til at starte for...

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 2. Jan 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Amino!

Det er efterhånden 1 år siden jeg fik denne idé, som jeg ved har stort potentiale i fødevarebutikker.

Jeg er 19 år og går på HTX på produktion og design-linien, og har derfor god indsigt i det med at udvikle produktet, men knapt så god indsigt i det med at starte virksomhed eller få solgt produktet, jeg har dog skrevet en forretningsplan over det. 

Idéen er et lille redskab der vil kunne hjælpe i fødevarebutikker, når varerne skal rykkes frem på hylden, så alle varer kommer til at stå helt fremme på hylden. Det ses nemlig tit i butikkerne at nogle varer står helt tilbage på hylden, hvilket gør at kunden i nogle tilfælde vil tro at den pågældende vare er udsolgt. Derudover kan det også give et indtryk af en rodet butik, hvor kunden kun vil købe det nødvendige, altså ingen impulskøb. Produktet vil altså kunne spare tid for den enkelte butik, og øge omsætningen. 

Det var lidt om idéen. Spørgsmålet er hvordan jeg kommer igang og hvordan jeg skal gøre. 

Jeg havde selv forestillet mig 2 muligheder. Enten at selv sørge for at få produceret produktet (gå til en virksomhed, der kan gøre det), og selv sælge til butikkerne direkte. Eller tage fat i en eksisterende virksomhed, der producerer og sælger lignende produkter og sælge idéen der (vil måske kræve et patent, af den eller anden art). 

Problemet ved begge muligheder er at jeg ikke har pengene til at få startet, og er bange for hvis jeg investerer alt jeg har, at det går i vasken. Så derfor håber jeg i kan hjælpe mig, med nogle råd til at få dette produkt på markedet og hvordan jeg skal gøre mht. salget. 

Jeg håber I vil hjælpe, for jeg synes at idéen er for god til at smide væk. 

Hilsen k.grove

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 11:51

k.grove:

Hej Amino!

Det er efterhånden 1 år siden jeg fik denne idé, som jeg ved har stort potentiale i fødevarebutikker.

Jeg er 19 år og går på HTX på produktion og design-linien, og har derfor god indsigt i det med at udvikle produktet, men knapt så god indsigt i det med at starte virksomhed eller få solgt produktet, jeg har dog skrevet en forretningsplan over det. 

Idéen er et lille redskab der vil kunne hjælpe i fødevarebutikker, når varerne skal rykkes frem på hylden, så alle varer kommer til at stå helt fremme på hylden. Det ses nemlig tit i butikkerne at nogle varer står helt tilbage på hylden, hvilket gør at kunden i nogle tilfælde vil tro at den pågældende vare er udsolgt. Derudover kan det også give et indtryk af en rodet butik, hvor kunden kun vil købe det nødvendige, altså ingen impulskøb. Produktet vil altså kunne spare tid for den enkelte butik, og øge omsætningen. 

Det var lidt om idéen. Spørgsmålet er hvordan jeg kommer igang og hvordan jeg skal gøre. 

Jeg havde selv forestillet mig 2 muligheder. Enten at selv sørge for at få produceret produktet (gå til en virksomhed, der kan gøre det), og selv sælge til butikkerne direkte. Eller tage fat i en eksisterende virksomhed, der producerer og sælger lignende produkter og sælge idéen der (vil måske kræve et patent, af den eller anden art). 

Problemet ved begge muligheder er at jeg ikke har pengene til at få startet, og er bange for hvis jeg investerer alt jeg har, at det går i vasken. Så derfor håber jeg i kan hjælpe mig, med nogle råd til at få dette produkt på markedet og hvordan jeg skal gøre mht. salget. 

Jeg håber I vil hjælpe, for jeg synes at idéen er for god til at smide væk. 

Hilsen k.grove

Det er altid super med nye idéer Smile

Jeg kan ikke vurdere din idé, men hvis jeg var dig så ville jeg undersøge om det var noget supermarkederne ville gøre brug af inden jeg gik i gang.

Har du haft kontakt til nogle som har tilkendegivet deres mening om din idé?

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 2. Jan 12
Skrevet kl. 12:04

Da jeg var til eksamen i innovation sidste år, havde jeg denne idé med, og censor var faktisk ret begejstret for idéen, men mente at der skulle foretages nogle ændringer på produktet/konceptet. Jeg arbejder selv i en fødevarebutik og bruger prototypen til hverdag. 

Men jeg går ud fra du mener at jeg skal have fat i nogle folk indenfor coop eller dansk supermarked, for at høre om der er grobund for idéen?

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 12:14

k.grove:
Men jeg går ud fra du mener at jeg skal have fat i nogle folk indenfor coop eller dansk supermarked, for at høre om der er grobund for idéen?

Ja det kunne være et godt bud, man kan ligeså godt sigte så højt som muligt, og begge er altid åbne overfor nye idéer hvis de mener det kan gavne dem, så jeg havde "bare" ringet og fået lavet en aftale om demonstration i et supermarked, og så kan du jo eventuelt få deres bud på forbedringer (om nogen) det er jo "gratis" at lytte til hvordan andre mener ens produkt kan forbedres Smile

God vind med projektet.

Køb ren argan olie her

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 13:50

Hej k.grove

Jeg vil kraftigt anbefale, at du undersøger pay-back tiden for virksomheden der kommer til at investere i systemet.

Den tid det kommer til at tage at få investeringen igen og derefter få overskud er kritisk for om de vil købe af dig.

Du påstår, at virksomhedrne mister salg fordi varerne står tilbage.

Hvor meget mister de? Hvor meget koster inventaret?

Undersøg det - interview folk, der forlader en større butik og spørg om der var varer de ikke købte fordi de ikke kunne finde dem i butikken.

Spørg hvilke.

Når du har 20 svar, så gå ind i butikken og find ud af, om din løsning ville have fået dem til at finde varen.

Her er midt bud og et regneeksempel:

Hver 5. vil måske svare, at der var varer de kiggede efter og som de ikke kunne finde.

Ud af dem vil din idé måske kunne have have hjulpet hver 10. gang.

De andre gange var der andre årsager.

Dvs. for hver 50 kunder sker det een gang at din idé kunne hjælpe.

Fortjenesten ved denne vare er f.eks gennemsnitligt 2 kr.

Lad os sige, at de mister de 2 kr. 20 gange om dagen = 40 kr. om dagen (1.000 kunder)

Investering for udskiftning i hele butikken: 4 milioner kroner

Pay Back tid før overskud: 4.000.000/40 = 100.000 dage = 273 år

Er det nemt at overbevise en virksomhed om, at de skal betale for en total udskiftning af inventaret og få tjent pengene ind igen om 273 år?

Pengene skal forøvrigt lånetil markedsrente der skal afdrages med rentes rente

Om 100 år?

Om 50 år?

Venlig hilsen,
Christian

Tilmeldt 2. Jan 12
Skrevet kl. 15:56

Christian?

Hvis jeg nu taler om et produkt hvor virksomheden skal investere under 5000 kr. på, ville du så ifølge dine erfaringer og beregninger forestille dig at fødevarebutikkerne føler dette produkt meget attraktivt? Hvis vi nu kun tager investeringen i betragtning og ikke produktet?

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 09:40

Ja, selvfølgelig Smile

Men jeg går ud fra, at antallet af produkter, der automatisk kan fremrykkes automatisk så vil udgøre en tilsvarende lille procentdel af forretningens varesortiment.

Og hermed vil den tilsvarende effekt være tilsvarende mindre.

Så ja, der er en nøje sammenhæng mellem hvor mange varer du kan rykke frem automatisk i forhold til prisen det koster at gøre det.

Hust at checke patentliteraturen også, f.eks.: patents.google.com

Venlig hilsen,

Christian

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 12:28

Kære K. Grove,

Du bevæger dig på et farligt spor her for så vidt du ville patentere din opfindelse.

Hvis du offentliggør  - f.eks. her på sitet - din ide i detaljer, så den faktisk kan produceres,

så kan du ikke senere  - principielt set - søge patent på den, da den så ikke er ny længere.

Så det sikreste er at få indleveret en patent ansøgning på ideen, se mere på www.eneret.dk  - inden du går videree med flere detaljer på din opfindelse,

mvh

Mogens Ludvigsen, LudvigsenPatent

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 18:25

Hejsa

Som uddannet i supermarked og arbejdet i et i næsten 10 år, så vil jeg her komme med en kommentar. Ja, det er fandens vigtigt at varerne bliver trukket frem hele tiden. Det er en del af arbejdet i et supermarked! Mottoet varer sælger varer, gælder i dette tilfælde. Så det med at spørge om folk savnede noget, det dur ikke. Det handler ikke om de savner den pakke rosiner der står bagerst på hylden, det handler om de står forrest på hylden og opdager dem og tænker, nå ja, rosiner...

Når det så er sagt, så forstår jeg også trådstarter på den måde at det er et redskab der hjælper med at trække varerne frem og ikke hele inventaret der skal skiftes. Men jeg må indrømme jeg har svært ved at se hvordan det skal fungere hurtigere end ens hænder... Er man ved marmelade der står oven på hinanden skal man ikke bare hive det frem, det kan nemt vælte... Olieflasker kan nemt vælte og skal tages forsigtet frem osv osv. Jeg har svært ved at se hvordan et redskab skulle redde meget tid. Men ja, hvis det kan spare halvdelen af tiden, så er der mange timer om ugen i en normal Kvickly størrelse butik. Men som sagt, har svært ved at se hvordan man kan gøre det uden det vælter rundt, og tager hensyn til forskellige typer af varer.... Men spændende tanke, hvis det virker!

MVH
Hans Pedersen

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 19:30

HansPedersen:

Men som sagt, har svært ved at se hvordan man kan gøre det uden det vælter rundt, og tager hensyn til forskellige typer af varer.... Men spændende tanke, hvis det virker!

Hej Hans.

Det kunne for eksempel gøres sådan:

http://www.google.com/patents/US4238022?printsec=drawing#v=onepage&q&f=false

Det her patent er så gammelt, at det faktisk er udløbet - så alle kan fremstille den.

Der er mange andre gamle patenter på disse løsninger:

https://www.google.com/search?q=automatic+move+goods+to+the+front+of+the+shelf&btnG=Search+Patents&tbm=pts&tbo=1&hl=en#pq=automatic+move+goods+to+the+front+of+the+shelf&hl=en&cp=28&gs_id=1m&xhr=t&q=Automatic+forward-feed+shelf&tok=Qx-twEwkrj5RSyKEALDaIg&pf=p&sclient=psy-ab&tbo=1&tbm=pts&source=hp&pbx=1&oq=Automatic+forward-feed+shelf&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=f584572c467d1cce&biw=1402&bih=656&bs=1

Venlig hilsen,
Christian

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)