Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Praktik omkring udbetaling af løn til sig selv

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 15. Mar 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har en enemandsvirksomhed, som skal omdøbes til et aps - hvordan udbetaler jeg løn til mig selv som ansat? Altså rent praktisk med lønseddel fra Driftskonto til min private lønmkonto, hvor der skal betales skat iht. skattekort og AM osv...?

J behøver vel ikke et avanceret regnskabsprogram.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:35

I ApS vil du være som en helt almindelig ansat. Du kan gå i skat.dk og logge på som ApS - gå i E-indkomst i menuen, oprette medarbejder (dig selv) og dernæst lave din løn i E.indkomst hvor dit skattekort automatisk bruges, når du vælger den medarbejder du har oprettet som CPR nummer.

Så indtaster du din løn og du ser noget der ligner en lønseddel som du kan tage et print af. Herefter skal du selv betale din løn og bogføre den som debet løn i drift og modpost den bankkonto du overfører pengene til din privat konto fra

SÅ bogfører skat og AM bidrag i debet drift og kredit skyldig skat og AM bidrag. Skat opkræver så automatisk skat og AM hos dit ApS - og du bogfører så debet skyldig skat/am bidrag, kredit bank.

Vil du gøre det lidt nemmere, melder du dig f.eks. til hos Danløn. Der skal du lave en NETS aftale, som din bank skal underskrive. Når den er igennem, opretter du dig som medarbejder i Danløn, og fører lønnen igennem, og du kan så vælge at se hvordan du skal bogføre alt, og Danløn sætter pengene ind på din nemkonto - som du indtaster når du opretter dig som medarbejder. Danløns HJÆLP er skriftlig via deres hjemmeside, men de er hurtige til at svare og tålmodige og gode til at ville hjælpe teknisk. Multidata er en anden, nok endnu lettere mulighed, hvor du bare kan give dem alle oplysninger i en email

Personligt ville jeg ikke køre et ApS uden et regnskabsprogram - der er nok at vælge mellem. Winfinans er gratis op til ret mange posteringer, og anbefales af flere herinde. Jeg har prøvet det og det virker godt nok. Summasumarum er noget mere avanceret og kan udbygges i forskellige versioner, men er enbruger system - e-conomic er net baseret og billybilling skulle være nemt at gå til for begyndere. Jeg tror på lidt sigt du vil blive glad for at ha tingene i et ordentligt regnskabsprogram for at leve op til regnskabskrav for dit ApS

Tilmeldt 28. Dec 11
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 20:56

I ApS vil du være som en helt almindelig ansat. Du kan gå i skat.dk og logge på som ApS - gå i E-indkomst i menuen, oprette medarbejder (dig selv) og dernæst lave din løn i E.indkomst hvor dit skattekort automatisk bruges, når du vælger den medarbejder du har oprettet som CPR nummer.

Men hvad så hvis man er enkeltmandsvirksomhed - hvordan fungerer det så? Jeg står her i slutningen af året med et overskud på firmakontoen, som jeg gerne vil udbetale til mig selv, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal gøre rent praktisk. På forhånd tak!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:15

Hej.

Du skal beskatte dit overskud.

Udbetaling har intet med dette at gøre.

MvH

Peter

Fra København K
Tilmeldt 2. Mar 10
Indlæg ialt: 112
Fra  Visma DataLøn A/S Skrevet kl. 09:06

Hej VilGerne,

Som Cookie skriver, kan vi hos Multidata hjælpe dig med alt omkring din løn. Du fortæller os blot hvad din løn skal være, den behøver ikke være fast, og så klarer vi resten. Vi beregner SKAT, ATP, AMB o.s.v. og sørger selvfølgelig også for alle overførslerne. Du kan indberette lønnen pr. telefon eller via vores hjemmeside. Du betaler blot kr. 146,00, hver gang vi beregner en løn for dig.

Du kan læse mere om LønAdministration her http://www.multidata.dk/losninger/SMV/Mit-lon-og-personalekontor , og du er selvfølgelig også velkommen til at kontakte os i salgsafdelingen på tlf. 7227 9019.

Med ønsket om et godt nytår

Multidata

Tine

Tilmeldt 28. Dec 11
Skrevet kl. 11:54

Tak for svar. Men hvordan foregår det så rent praktisk, hvis jeg bare skal udbetale løn til mig selv? Er det en mulighed at udbetale hele firmaets overskud til min private konto som b-indkomst, og så bare indberette, at jeg har fået det? Det er vel den enkleste måde?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:48

Nej...som ansat er det A-inndkomst.

MvH

Peter

Tilmeldt 28. Dec 11
Skrevet kl. 00:08

Men er jeg ansat?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:11

Hvis det er et ApS...så ja.

MvH

Peter

Tilmeldt 28. Dec 11
Skrevet kl. 01:53

Og hvordan hvis jeg bare er selvstændig erhvervsdrivende i enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)