Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af forening / loge - Gentlemens Club

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Dec 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Vi er pt. 3 gode venner midt i tyverne, som synes der mangler en netværksforening man kan melde sig ind i for at "netværke" (som i de "gode gamle dage"), i Odense.Vi taler her om en slags Gentlemens Club.

Vi er derfor blevet opsatte på, at skabe sådan en forening/loge, hvor os unge mænd, der lige er blevet færdige eller snart er ved at være færdige med vores respektive uddannelser, kan samles og give hinanden gode ideer og alt det man ellers kan få ud af at "netværke". Selvfølgelig er der mange steder her på nettet, hvor dette er muligt, men det er ligesom ikke det samme som at sidde face-to-face i jakkesæt med whiskey og cigare, og smide ideer over bordet :D 

Vi har hørt at det kunne være muligt, at modtage tilskud fra kommunen, men det eneste vi har fundet frem til, er de to foreningsområder der hedder "folkeoplysende voksenundervisning" og "frivillig folkeoplysende foreningsarbejde". Vi har pt. ingen anelse om, hvilken af disse områder vi vil kunne gå ind under. Derudover hedder det sig at man kun kan få tilskud hvis man har medlemmer under 25 år eller over 65 år, kan dette passe? Tilskuddet vi ønsker, skal gå til de almene omkostninger af at have sådan en forening. 

Er der nogen her, der har kendskab til denne slags, og måske endda har skabt en forening eller loge, som kunne give os nogle gode råd? Vi vil naturligvis tale med kommunen og få vejledning derfra også, så vi overholder Folkeoplysningsloven mht. vedtægterne osv., men min erfaring er (desværre) at man skal være godt forberedt inden man taler med kommunen om den slags hjælp, da det nogle gange desværre sker, at man ikke opnår den fulde støtte, hvis man ikke selv ved en hel masse om proceduren og de muligheder der egentlig bare venter på at blive benyttet, men man ikke får, da "man jo ikke spurgte om det". 

Jeg fandt et tidligere indlæg herinde, om et medlem der ønskede at starte en loge med en 10-15 stykker, men det indlæg var fra 2009 og jeg er sikker på at der er sket meget inden da, samt der heller ikke  var tale om ønske om tilskud fra kommunen.

Håber I kan hjælpe os lidt :)

Mvh.

The Gentlemens

Tilmeldt 11. Nov 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder som en rigtig sjov ide. Konceptet med at det skal være gentlemenstil gør det også bare lidt mere specielt. 

Men, hvis I er et par stykker, så kan i vel aftale et månedligt kontigent. Det kan man alligevel komme forholdvis langt for. Skriv når logen udvider med en Aalborg afdeling Yes

Fra København
Tilmeldt 15. Aug 10
Indlæg ialt: 364
Fra  Søren Sjøgren, foredragsholder Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 4 person

Du kan ikke få - og skal ikke have - offentlige midler til at drikke whisky og ryge cigarer.

Folkeoplysningsmidlerne er ikke en uendelig pengekasse man bare bruger af. Hvis I skal have tilskud til at ryge cigarer og drikke whisky - så skal lederne i den lokale badmintonklub ikke på førstehjælpskursus.

Og nu lidt mere konstruktivt:
Hvis jeg var jer ville jeg:
- nedskrive konceptet, hvad vil I, hvorfor og hvordan. Læg papiret til side
- læse Folkeoplysningsloven (find den på retsinformation)
- dernæst retningslinjene som jeres kommune anvender. Loven er en rammelov, der forvaltes og vægtes forskelligt fra kommune til kommune. Kommunen vil have sine retningslinjer skrevet på sin hjemmeside.

Når de er læst så tag stilling til om jeres koncept falder inden for rammerne eller ej.

Da jeg arbejdede med det, blev der generelt kun ydet tilskud til aktiviteter samt anvisning af lokaler. Alm drift afholdt foreningen selv.

Men der er masser af traditionelle netværksforeninger også; Rotary er et eksempel - der kunne I også henvende jer. Og så er 100% brugerfinanciering vel også en mulighed?
Den største udfordring er vel i virkeligheden at samle netværket og få på skinner.

Tilmeldt 26. Dec 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Gebauer: Mange tak, skal nok lige give en melding hvis det bliver udvidet så meget ;)

Søren: Tak for din interesse for dette indlæg, er dog ked af at du fuldstændig har misforstået meningen med dannelsen af denne forening, samt brugen af det eventuelle tilskud. Vil for alt i verden ikke tage det tilskud, lederne i den lokale badminton skulle have haft for at komme på deres førstehjælpskursus, for næsen af dem. Som jeg også nævnte, så vil vi rådføre os med en fritidskonsulent fra kommunen, der skal se på vores vedtægter samt målet med denne forening, og så vil vi overlade det til dem at afgøre om vi er berettiget til et tilskud eller ej. Er sikker på de er kompetente nok til at tage stilling til den slags, så der ikke er nogen der bliver snydt. Det jeg eftersøgte/eftersøger, var nogle gode råd til hvad man skulle være opmærksom på ved dannelse af sådan en forening, samt jeres oplevelser ved selv samme. Vi tager naturligvis dine råd til os, og dem skal du have stor tak for. 

Vi ønsker en glædelig jul ( er trods alt stadig 2. juledag) samt et godt nytår :)

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig i Sørens indlæg - I skal selvfølgelig kun have tilskud, hvis I har en forening med et folkeoplysende formål - og jeg tror ikke det her falder inden for.

Men det at mødes og udveksle idéer kræver vel heller ikke de store udgifter - det er vel bare at gå i gang - det behøver I vel ikke kommunens hjælpe til.
Jeres største "udgift" kunne blive et sted at mødes - men mon ikke I kan låne jer frem - eller mødes på skift hos hinanden - eller på hinandens udddannelser - eller arbejdspladser - så var det også fagligt relevant.

Jeg sidder i bestyrrelsen for en rideklub. Det vi får i tilskud fra kommunen er et huslejetilskud på en vis % af vores huslejeudgifter - og et aktivitetstilskud pr. medlem under 25 år.
Men det er op til den enkelte kommune hvordan det forvaltes. Vi får pt. 73% af huslejeudgifterne samt 175,- kr. pr. år pr. meldlem under 25 år. Og så kan der søges om tilskud til lederuddannelse.
(Aktivitetstilskudet kan ikke være større end det kontingent medlemmet selv betaler).

Kommunen skal godkende jeres vedtægter og jeres formål - og der kan være ret lange ansøgningsfrister. I Viborg Kommunen skal ansøgning om nye huslejeudgifter for 2012 fx. være indgivet senest 1/3-2011.
Det er også nødvendigt med et CVR nummer og en foreningskonto i banken.

Men bortset fra det - lyder det som en rigtig god idé.

Fra København Ø
Tilmeldt 28. Jul 11
Indlæg ialt: 38
Fra  Lokalebasen.dk Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder som en rigtig spændende og ikke mindst god idé! Når I når dertil hvor der bliver brug for lokaler, kan I gratis søge efter og bestille materiale på lokaler til leje i Odense på lokalebasen.dk. Indtil da, vil jeg ønske dig held og lykke med foreningen/logen.

Mvh.

Bjørn

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)