Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor går grænsen for at "svine" nogen til i en artikel

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Farum
Tilmeldt 19. Aug 09
Indlæg ialt: 70
Fra  Budgethuset.dk Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino´s

Jeg er i fuld gang med at skrive en artikel om, hvordan nogle pengeudlånere skjuler deres kreditomkostninger ved at udlåne penge ud til private (forbrugslån).

I den forbindelse er jeg faldet over en kendt udlåner, der låner penge ud til horible renter/ gebyrer og det fremgår (for mig) tydeligt, at de forsøger at skjule omkostningerne. Dog holder de sig inden for loven.

Hvor langt kan jeg tillade mig at gå, når jeg skriver en artikel om dem?

Kan jeg bruge ord som:

beskidte kneb
de må have dårlig smag i munden
ikke kunne sove om natten
uforskammede overpriser
banditter
forsøge at skjule sandheden

Hvor går grænsen, sådan rent juridisk?

Kan jeg i princippet skrive hvad jeg vil, så længe jeg har facts i orden, uden at komme i klemme?

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 13:51

Så vidt jeg har forstået er værdidomme OK.

Mit gæt vil altså være at følgende er OK:

• beskidte kneb
  • de må have dårlig smag i munden
  • ikke kunne sove om natten
  • banditter

mens jeg tror det kan forlanges bevist at de:

• tager uforskammede overpriser
  • og forsørger at skjule sandheden

Måske er der nogen der kan bekræfte ovenstående.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:51

Philippe:
beskidte kneb
de må have dårlig smag i munden
ikke kunne sove om natten
uforskammede overpriser
banditter
forsøge at skjule sandheden

Det er helt klart en vurderingssag! Først - Har de gjort noget ulovligt, jf straffeloven? Hvis nej, så glem de første 5 ord! Hvis du skal kigge på det 110% objektivt, kan du så bevise at de forsøger at skjule sandheden? Hvis du kan sige ja, til at argumentere mod det i retten, så vil jeg ikke være bange for at bruge det!

Vi har i DK ytringsfrihed, hvor vi må ytre praktisk talt alt, hvis vi kan argumentere for vores holdning.

Hvis jeg var dig, så vil jeg belyse alle fakta, i skemaer - og så undlade at sige de bruger beskidte kneb osv... Det kan da godt være det er sandt!

Men bare husk de er ikke bange for at skulle bruge 2-3 millioner på et par advokater for at jagte dig, rundt i retsalen  :-)

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Skrevet kl. 13:53

Hvad forskel skal din artikel forresten gøre? Udover at bekræfte folk der allerede føler sig snydt, og fastholde dem i en offerrolle?

Som jeg ser det kan du ikke ændre noget alligevel, og det er alment kendt at mange af disse hurtige pengelån er som tyveri ved højlys dag. Jeg går ud fra at din mor har advaret dig før du flyttede hjemmefra :-)

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 14:14

Hej Phillippe

Jeg ville gå den neutrale, journalistiske vej.

Dokumentér alt hvad du véd på en nøgtern måde.

Beskriv hvad du selv har erfaret og lad så folk selv om at drage sine konklusioner.

Hvis du under artiklen har et Facebook kommentarfelt, så har du intet galt gjort når andre grundet din professionelle udredning farer i blækhuset og skriver på deres væg.

Venlig hilsen,

Christian

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 14:38

Eksempel

Lån 25.000 kroner
Betal 728 pr md
Betal over 60 mdr
ÅOP 27,53 %

I ovenstående eksempel, er loven overholdt, når det kommer til den første præsentation af lånet.

Herunder er samme informationer, skrevet så enhver forstår konsekvensen af lånet.
Her overholdes loven ikke - selvom er det reelt er nemmere at overskue den egentlige konsekvens.

Lån 25.000 kroner
Betal 728 pr md i 60 md

Når dit lån er betalt, har du i alt betalt 43.680 kroner
Det har altså kostet dig 18.680 kroner at låne de 25.000 kroner

Eneste forskel er at lovkravet om ÅOP er erstattet af den egentlige udregning.

Det kan godt være at ÅOP gør det nemt at sammenligne priser på lån. Men hvad hjælper det, hvis ÅOP, når den står alene, skjuler den egentlige økonomiske konsekvens?

Kreditgiverne skjuler egentlig ikke noget. De skriver blot hvad politikerne beder dem om

Tag fat i lovgivningen og det generelle problem, istedet for at forsøge at konkludere hvad lånefirmaerne tænker.

Og så vedr. dit spørgsmål

Du må gerne give din personlige mening til kende. "Jeg synes at de snyder", "Jeg synes de misinformere", "Jeg synes at......"

At kalde det beskidte kneb, er en konklusion. Og er et kneb egentlig beskidt, når loven er overholdt og de faktisk skriver nøjagtig det som de er blevet pålagt?

"Forsøge at skjule sandheden" går vel heller ikke, for de skjuler intet. Igen - de skriver nøjagtigt det som de er blevet pålagt af gældende lov. Og de følger forbrugerrådets anvisninger.

Forbrugerrådet har alt for længe råbt "I skal fokusere meget på ÅOP - det er det grundlag forbrugerne skal sammenligne jer på og det er det mest retsvisende tal".

Og det gør de så :-)

Tror lånefirmaerne er glade, for det er de færreste der kan overskud at en ÅOP på 27 % koster dem over 18.000 på 60 måneder, hvis de låner 25.000

Men giv endelig lånebranchen en omgang :-)

Selvom det er forbrugernes eget ansvar, så burde lånefirmaerne gøre mere ud af at give folk chancen for at overskue konsekvensen af at tage et dyrt lån.

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 15:36

Problemet er at forbrugerne og især pågældene virksomheders kunder er snotdumme.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Skrevet kl. 15:45

Michael_N:

Problemet er at forbrugerne og især pågældene virksomheders kunder er snotdumme.

Der har vi det fremme. Misforståelsen der er årsag til at den danske lovgivning er så kompliceret som den er.

Den udbredte misforståelse at danskerne er dumme som snot.

Mon ikke snarere det er et spørgsmål om modenhed. Folk der strækker den alt hvad den kan og giver den hele armen, for det skal jo nok gå alt sammen. Folk der kender konsekvenserne, men skider det et stykke.

Simpelthen fordi de ved at samfundet redder deres røv.

De mennesker er ikke dummere end du og jeg, - måske er de i virkeligheden klogere.

De låner penge fordi de vil skide det hele et stykke, så værsgo at spilde tiden på at advaer dem og beskytte dem.

Umiddelbart kunne der være en forretningside i at lave en sådan blog omkring de ringe udlånsvirksomheder, - og så indgå en affiliate-aftale med konsulentvirksomheder der rådgiver omkring gældssanering.

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16489
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 16:09

normalt når folk tager disse lån er fordi de ikke kan få et lån i banken og folk kan da udmærket se renterne men når folk ikke kan låne andre steder låner de et andet sted til større renter

husk da de tit dem der ikke godkendes af banken er risikoen også højere for de kan tabe alle pengene

selvfølgelige findes meget enkel der ikke tænker sig om og der kan sådan en artiklen jo give en viden videre så de kan få et billigere lån

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Fra Odense
Tilmeldt 2. Dec 10
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 16:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Enig med Michael N. 

Virksomhederne scorer kassen, men fejlen ligger hos forbrugerne - der er ingen, der tvinger dem til at låne penge til forbrug... Fair nok du vil angribe kreditudbydere, men de leverer bare en vare, som er efterspurgt.  

Det er mere på tide, at danskerne tager ansvar for deres privatøkonomi - også selvom pågældende forretningsmetode er kritisabel

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)