Hej Jeg håber, at nogen af jer kan hjælpe mig med svar! Min mand har i flere år været momsregistreret og har et IT-firma. Har dog ikke haft den store aktivitet i et par år, men nu begynder han igen at arbejde en del som konsulent. Derudover har vi startet vores foto-firma FotoHajDK, som vi ønsker at køre under samme firma og dermed også samme regnskab. Så vidt jeg kan forstå på tidligere debatindlæg herinde, så skulle der ikke være et problem i det - er det rigtig forstået?? Mit spørgsmål er nu, hvad når vi køber udstyr/inventar til firmaet. Kan vi så købe f.eks. kameraudstyr for penge tjent på IT-konsulentarbejde? Eller SKAL der køres to seperate regnskaber? For os, vil det klart være en fordel, hvis det hele kan køre under ét. Og skulle en løsning være, at vores foto-business skal hedde fx. foto.haj.dk by PC Yokuzuna, tja.... så er det såmænd ok. Håber mit spørgsmål var til at forstå. Jeg er absolut nybegynder hvad det administrative angår. /Kamilla FotoHajDK |
To firmaer i ét
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
- 1
Hos os arbejder en af medejernes kone som freelance spansk underviser, gennem firmaet, og vi har da overhovedet ingen intentioner om at lave flere årsregnskaber eller ting i den stil. Så længe der så er tale om at det er en virksomhed så må pengene tjent i virksomheden selvfølgeligt også bruges på aktiviteter i samme. Mvh Peder |
Hej Peder Det lyder godt - det er jo altid rart at høre det svar, man håber på at få:-D Vi skal hurtigst muligt have booket en tid hos revisoren for at blive lidt klogere på det administrative. Vi vil jo helst nøjes med at bruge vores tid på IT og Foto (og så lige lidt alm. "løn-slave"-arbejde ved siden af ![]() |
Det er ikke noget problem. Omvendt er der heller ingen grund til at køre det hele i en virksomhed hvis eneste årsag er at man ønsker at kunne anvende indtjening m.v. mellem de to virksomheder. Om I har en eller to personlige virksomheder er uden betydning skattemæssigt, hvis begge står i samme persons navn eller som fælles. Resultatet af begge virksomheder vil indgå i samme virksomhedsordning. Hvis man forestiller sig en situation hvor man har en virksomhed som reelt består af to aktiviteter vil Skat uanset hvordan man aflægger regnskabet kunne nægte fradrag for den ene del hvis der ikke er nogen indtægtsgivende aktivitet. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Tak for svaret Bent Der vil være aktiviteter i begge foretagender, men nok flest penge i det ene - i hvert fald i det første års tid, da der i IT-virksomheden er en fast månedlig indtægt + det løse, hvor foto-forretningen er "løse" indtægter - hvis man kan kalde det det!!?? For os vil det være rart at nøjes med at lave ét regnskab, men vi ønsker på ingen måde at få bøvl med skat, så derfor vil vi helst gøre det rigtige fra start. Og som jeg forstår dit svar Bent, så kan det godt blive et problem, hvis vi køber f.eks. kamera-udstyr, som jo klart benyttes til foto- og ikke IT-firmaet. Computerudstyr mm er jo noget begge foretagender har gavn af og brug for. |
Hvis først I har skabelonen for regnskabet på plads er det umiddelbart ikke mere besværligt at lave 2 regnskaber i stedet for et. Umiddelbart taler vi om to brancher/virksomheder som ikke har noget med hinanden at gøre og derved vil det måske være smartest udadtil at man laver to regnskaber. Dette vil også være en fordel hvis I på et tidspunkt beslutter jer for eks. at omdanne en af virksomhederne til selskabsform. En mellemløsning kan være at lave et regnskab men holde de to virksomheder adskilt regnskabsmæssigt. Der vil kun være problemet vedr. kamera-udstyret hvis fotodelen genererer et vedvarende underskud. Så vil Skat nægte fradrag for underskuddet ud fra en hobbybetragtning uanset om I laver et eller to regnskaber. Dette bør ikke blive et problem, da man må have en formodning om at de investeringer I foretager også afkaster et overskud. Ellers er det penge ud af vinduet. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)