Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Midlertidig ændring i I/S for at få kontanthjælp

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 01:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en cateringvirksomhed med en kammerat (I/S), hvor vi kører ud og serverer til festlige arrangementer.

Vi er primært ude i weekenderne og har vel en 30-40 arrangementer om året. Den sparsomme indtægt, der er går til at få bragt kassekreditten ned. Vi har altså en fælles kassekredit, hvor vores udstyr er købt over. 

Problemet er at jeg nu står i en økonomisk situation, hvor jeg ingen indtægt har og vil derfor søge om kontanthjælp hos kommunen( og dermed stå til fuld rådighed for arbejdsmarkedet). Jeg har læst mig frem til at det er vanskeligt (umuligt?) at få kontanthjælp, når man har virksomhed ved siden af.

Jeg har derfor spekuleret på om det kan lade sig gøre at ændre vores I/S selskab midlertidigt til at stå i min kammerats navn i den periode, hvor jeg er på kontanthjælp. Han vil selvfølgelig selv skulle stå 100 % for driften og indtæger/udgifter tilgår ham.

Hvis jeg så f.eks. efter 3 måneder har fået et job og ikke modtager kontanthjælp mere, kan jeg så komme ind i selskabet igen og vi fortsætter på lige fod fremadrettet?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Kort sagt: Ja, det kan du sagtens.

Det er intet problem for dig at "hoppe" ud af firmaet, for derefter at tilgå igen. 

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 02:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kommer nok til at bevise at du har fået markedspris for din andel.

Du skal passe på fordi det kan jo tyde på at du prøver og snyde ved at skjule værdier hvis de bliver solgt for billigt.

Og hvis du træder ind efter 3 mdr igen så skal du nok passe på.

Det ville nok være bedre at tage et eller andet job hvor du kan få det samme som på kontanthjælp.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Dette er ikke muligt.. Der skal altid være mindst 2 ejere i et I/S.. Eneste alternativ er at lukke I/S'et eller at overføre ejerskabet til kæreste/kone fx..

Overfører man ejerskabet, skal du yderligere researcher hvad det betyder at du hæfter for jeres kassekredit, da den nok er skruet sammen, så du personligt har fingrene i kagekassen, uanset I/S'et ejerskab, hvis jeg gætter korrekt :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Andreas:

Kort sagt: Ja, det kan du sagtens.
Det er intet problem for dig at "hoppe" ud af firmaet, for derefter at tilgå igen. 

Nåh! Hvordan skulle dette være muligt? :-)

I/S = 2 eller flere ejere. Så det skal konventeres til et enkeltmandsvirksomhed, hvilket mig bekendt ikke er helt nemt. Blandt andet nyt CVR nr + overførsel af aktiver??

Kender ikke det skattetekniske af dette, men det vil helt klart være anbefalesesværdigt at søge professionel hjælp :-)

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 02:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Og hvis han har en Kone så kan han måske ikke få kontanthjælp

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 02:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmmm lidt tvetydige svar. Tongue Tied Men tak for dem indtil videre.

Kan man så evt. lukke virksomheden eller sætte den i bero i f.eks. 2 måneder, f.eks. fra 1. januar til 1. marts og så bare starte op igen efter 1. marts?

Vi har alligevel ingen arrangementer i disse måneder.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:17
Hvor mange stjerner giver du? :

MPH30:

Kan man så evt. lukke virksomheden eller sætte den i bero i f.eks. 2 måneder, f.eks. fra 1. januar til 1. marts og så bare starte op igen efter 1. marts?

Vi har alligevel ingen arrangementer i disse måneder.

Du kan altid lukke en virksomhed, og starte en ny... Men tænker lidt på om jeres bank vil acceptere dette, mht jeres fælles kassekredit?? Tænker bare højt, ved det ikke. :-)

Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 02:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jannik.

Tak for gode svar.

Jeg vil tro banken er ligeglad. De vil vel knap nok få at vide hvad der er sket. De får vel ikke oplysninger om noget som helst vedr. selskabsændringer f.eks. hvis vi lukkede ned og startede op igen? Ang. bevægelser på kontoen er der ingen i årets første 2-3 måneder fordi det er vinter og vi ingen arrangementer har. Sådan har det været de foregående 4-5 år siden vi startede. Vores kassekredit er på 120.000 kr. og vi har kontakt med vores bankrådgiver én gang om året hvor han beder om vores årsregnskab.

Hvad mener du med ovenstående oplysninger in mente?

Kan man lukke en virksomhed ned og så starte op igen med samme navn og cvr-nr?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jannik Hansen - MaxiWeb:

Andreas:

Kort sagt: Ja, det kan du sagtens.
Det er intet problem for dig at "hoppe" ud af firmaet, for derefter at tilgå igen. 

Nåh! Hvordan skulle dette være muligt? :-)

I/S = 2 eller flere ejere. Så det skal konventeres til et enkeltmandsvirksomhed, hvilket mig bekendt ikke er helt nemt. Blandt andet nyt CVR nr + overførsel af aktiver??

Kender ikke det skattetekniske af dette, men det vil helt klart være anbefalesesværdigt at søge professionel hjælp :-)

My bad! Jeg tror jeg misforstod emnet .. Du skal bare glemme min besked :)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)