|
Hej Indspirert af en anden tråd, synes jeg at jeg vil give lidt råd om lodninger. Men noget af det som man altid skal forholde sig til, når man fx snakker om reklamationer, det er hvad der er skyld i det.
Så er fx sådan at for at loddetin hæfter, så skal det være blankt, her på billedet, ses der en meget grumset og grå nuance. Det kan så være fordi at det er pasta istedet for tin. Men kikker man så nærmer efter, så kan man se, at der er blanke områder, hvor stikket så ikke har været hæftet. Og det betyder så at stikket er koldloddet. Som det hedder med fagudtryk. Men jeg vil så sige, at min vurdering, udfra billedet her, så er tinet forurenet, det vil sige at det indeholder andre tungmetaller end tin. I gamledage, hvor der var blyholdigt tin, sås disse problemer ikke så tit. Men spørgsmålet er så om disse urenheder er i tinnet eller i forgyldningen. For som man også kan se på billedet, så er alle loddeflader forgyldt, og en forgyldning, sker typisk via en elektrokemisk proces, og det gør, at der egentligt ikke kan komme urenheder i. Men er der, så vil guldet fx udpose, som der er sket nogle steder på billedet. Se den store flade op til højre. Men kikker man nærmer på billedet, så kan man også se, at limningen, som primært skulle holde stikket ikke har bundet i stikket. Da limen har en relativ glat overflade. OG det gør at der ikke har været optimal vedhæftning. Så et godt råd, når i kikker på elektronik, så kan man se på det, uden større omsvøb hvordan det skal værre. Men problemet er at fugt, det kan give en mere sort nuance af tinnet, eller gøre det gråligt. Men der skal der så stadig være en glat overflade. Jeg har desværre ikke et billed af en god lodning. /Kenneth Ps billedet er fra en Sony Erricson Xperia X10 minipro. |
Et godt råd til at vurdere elektronik fejl.
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
Bliv gratis medlem