Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SU og virksomhedsform

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 14. Dec 11
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. 

Mig og min bror skal til at starte en firma og er i denne anledning i tvivl om hvilken virksomhedsform vi skal vælge for ikke at miste retten til at modtage SU

Vi regner med at få en overskud på 30000-50000 i løbet af året i alt.

Vi har overvejet virksomhedsordningenog har overvejet at lade overskuddet blive i virksomheden (dvs vi hæver intet til privat forbrug) 

Vil overskuddet stadigvæk gå ind som årligt indtægt, og derfor påvirke vores SU loft? 

Det andet spørgsmål er så: 

Hvis vi vælger virksomhedsordningen, og lader overrskuddet blive i virksomheden (dvs vi hæver intet til privat forbrug) - hvor meget skat skal vi da betale? er det 28 % og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag?

Jeg håber nogen kan komme med et svar inden for ovenstående, da hverken SU, SKAT eller startsvækst kan komme med præcise nok svar.

På forhånd tak 

Mvh 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:09

Hej.

I afgør hver især på jeres selvangivelse om i vil bruge VSO.

Nej..ved VSO..bliver SU loft ikke påvirket.

VSO 25% skat forlods ingen AMB.

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 59
Fra  www.Tutti-Frutti.dk Skrevet kl. 15:11

Hej Beway

Uden at lege ekspert på området, og for at give dig et hurtigt svar, så vil jeg sige du nok burde overveje et APS hvis du ikke hæver overskuddet, men lader det blive i virksomheden.

Bemærk at du så skal indskyde et kapital ind, og det kan måske blive et problem, når jeres forventede årsresultat kun ligger på 30-50 tusind kr.

Hvis du laver et personligt ejet virksomhed, så skal du betale skat sidst på året af resultatet.

Når i er to, og især når i er brødre så er det godt at få styr på jeres roller i virksomheden, inden i kommer for langt. Det er altid bedre at have styr på sådan nogen ting mens man er venner end når man har en situation og skal forholde sig til den uden noget på skrift.

Jeg vil anbefale det, også selvom det er din bror :)

Held og lykke med jeres projekt!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:14

Nej Amin...det er ikke alt korrekt, hvad du skriver.

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 59
Fra  www.Tutti-Frutti.dk Skrevet kl. 15:17

Beway, det vidst bedst du holder dig til hvad revisoren Peter anbefaler :)

Dejligt med en ekspert på sagen.

Tilmeldt 14. Dec 11
Skrevet kl. 15:18

Hej peter. Tak for dit svar

Så det du mener, er at hvis vi bruger VSO og lader overskuddet blive i virksomheden, så gælder dette overskud ikke som et årligt indtægt for os? 

hvis vi så vælger at trække noget af overskuddet til privat brug, er det så korrekt at vi skal gå hen og betale efter de personlige skatteregler, og det bliver dermed også regnet som en indtægt, og påvirker så SU? 

Det vi vil undgå er at skulle betale SU tilbage sidst på året. 

Tilmeldt 14. Dec 11
Skrevet kl. 15:18

Tak for dit svar Amin

Vi har overvejet en ApS , men der skal vi op med 125.000, og ønsker derfor ikke denne form :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:20

Yes...ved udtræk fuld skat - forlodt betalt samt AMB af udtrækket og påvirkning af SU-grundlag.

MvH

Peter

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 684
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 15:45

Du kan finde jeres SU fribeløb ved at Google "su fribeløb". Det er det beløb i må tjene før skat men efter AM-bidrag om måneden (det bliver dog opgjort på årsbasis). På en videregående uddannelse ligger det fx lige over 8500kr/mnd, så omkring 100.000 om året.

Hvis i ikke hver især kommer til at tjene over jeres fribeløb og ikke har brug for at spare op i jeres firma, vil det nok være nemmest bare at hæve pengene som løn :-)

Tilmeldt 14. Dec 11
Skrevet kl. 16:00

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med forlodt betalt samt arbejdsmarkedsbidrag og påvirkning af SU-grundlag. Mener du at hvis jeg trækker overskuddet til privat brug , så går det udover SU grundlaget, og jeg skal samtidig betale AMB? 

Så for at få bekræftet hele situationen vil de forskellige scenarier se således ud: 

1 ) Hvis virksomhedsordningen bruges som virksomhedsform og overskuddet forbliver i virksomheden så:

Skat: 25 % af overskud

AMB: ingen

SU påvirkning (overskuddet tæller ikke som egenindkomst) : Ingen  

2) Hvis virksomhedsordningen bruges som virksomhedsform og overskuddet bliver brugt til privat brug: 

Skat: efter personlige skatteregler 

AMB: 8 % udover de fx 38% 

SU påvirkning: Ja 

Er ovenstående korrekt forstået? :) 

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)