Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firma med samme navn og samme branche

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Islands Brygge
Tilmeldt 11. Aug 08
Indlæg ialt: 143
Fra  Creative Studio Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg valgte for ca 2 år siden at åbne mit firma på domænenavnet www.xxxx.dk. Jeg driver et reklamebureau og har nogle personer til at sælge mine produkter mv.

Jeg har nu opdaget et der fandes et domænenavn xx-xx.dk - det var en person som valgte at kalde sig det og have nogle referencer af forsellige ting hun havde lavet. Kunne jeg egentlig ikke se noget problem i. Vi talte sammen da hun havde købt navnet tilbage i 2004 og derfor mente at hun havde et egentligt tilhørsfoprhold til navnet. Hun ville derofr have at jeg tilbage i 2009 lukkede mit firma.
Jeg valgte selvfølgelig at købe mit domæne mv. samtidig med at jeg oprettet firmaet.

Nu er problemet så at personen som ejer xx-xx.dk har valgt august 2011, at åbne et firma og har lagt det som samme branche som mig. Hun udbyder samme produkter og sælger det samme. Hun Har oven i købet åbnet firmaet under samme navn

Efter at have snakket med hende mente hun at hun var retmæssige ejer, da hun bare ikke havde haft tid til at etablere et firmanavn hvorfor jeg fik registreret det først og så mente hun også at hun var ejer da hun var den person der var "ranked" højest på Google :-D - så vidt jeg ved bestemmer Google ikke det :-P.

Hvem har ret og hvad bør der gøres?
Jeg har etableret lokaler, trykt reklamemateriale, postet firmannavn hos kunder og lavet markedsføringstiltag, hvilket har kostet mig en hel del. Jeg står for at ansætte en sælger, men vil jo ikke skaffe hende en masse kunder. 
Jeg er klar til at tale med en advokat, men trænger til lidt hjælp fra Jer?

Mvh
Andreas Jensen

Mvh
Andreas Bo Rene Jensen - Tlf 24262601 (Midlertidigt nr. 29906517)

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 22:46

Jeg synes ikke der bør 'gøres' noget som helst.

Har jeg forstået dig ret, så drev hun oprindeligt ikke erhvervsvirksomhed under navnet? I så fald, så har/havde hun ikke krav på noget - du kunne omvendt dengang kræve at overtage hendes domæne (på den usportslige måde).

Men så vidt jeg kan se, så har i intet at lade hinanden høre. Hvis det var et problem for nogen af jer, så måtte i have gjort noget dengang og nu er det for sent.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Århus
Tilmeldt 4. Feb 09
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 22:51

Hej Andreas,

Jeg ville nok vælge at finde et nyt navn, til din virksomhed da det ellers nok ville være en bekostlige omgang du skal igang med.

Du skulle nok havde valgt at få dit firma varemærkeregistreret, så ville du ikke havde haft det problem nu.

Info om 
Byt-bil.dk er gratis for alle

Fra Islands Brygge
Tilmeldt 11. Aug 08
Fra  Creative Studio Skrevet kl. 22:58

Hej Jesper.

Det var ikke for at tage nogle kunder fra et firma at jeg oprettede firmaet. Jeg søgte på CVR under firmaer tilbage i 2009 og der var ingen der hed det og dem der havde være var gået konkurs.
Derfor valgte jeg at stifte et firma.

Det skla lige siges at hun ikke drev virksomhed på pågældende tidspunkt, da hun ikke havde registreret noget i det danske virksomhedsregister.

Senere hen nu har hun i august i år valgt at åbne samme firma under samme firmanavn, hvorfor jeg selvfølgelig føler det en smule irriterende.

Derfor gør jeg først noget nu.

Mvh

Tilmeldt 5. Feb 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:01

En af vore samarbejdspartnere, har netop vundet en sag, i domæneklagenævnet, mod en person som havde .dk domænet til den pågældende virksomheds navn, mens de blot benyttede .com domænet

Virksomhedens tog kontakt til ejer af .dk domænet, som nægtede at sælge domænet, og som efterfølgende oprettede webshop med samme varegruppe som virksomheden.

Virksomheden så sig derfor nødsaget til at tage sagen i retten, og har altså nu vundet retten til .dk domænet.

At vareregistrere sit virksomheds navn, er ikke nødvendigvis den eneste måde at have retten til det. Det blot at kunne påvise at navnet har været brugt i erhvervs mæssig hensende i en længere årrække, giver automatisk ejendomsretten, såfremt der selvfølgelig ikke er nogen der kan påvis en endnu ældre brugsret.

Er jo lidt det samme som hvis du har haft bilka-varehus.dk til at ligge i skuffe i mange år, så lader Bilka dig nok ikke bare beholde det :)

Fra Islands Brygge
Tilmeldt 11. Aug 08
Fra  Creative Studio Skrevet kl. 23:01

Hej Jesper

Jeg kan godt se hvad du mener. Jeg har dog ikke tænkt mig at skifte firmanavn da jeg har drevet virksomhed i 2 år under navnet og som beskrevet både har firmabrevpapir, logo, bogføringssystemet, trykt reklame mv med identiteten på. Jeg mener heller ikke det kan være mig der bør omregistrere da hun har stiftet firma august 2011 (4 mdr. siden).

Mvh

Fra Århus
Tilmeldt 4. Feb 09
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 23:08

Du kan evt sende hende et brev, om hvad du syntes der skal ske. hvis det ikke hjælper så kan du jo få din advokat til at skrive et brev. men husk at alt  korrespondance skal nu ske per brev, og ikke pr telefon.

Info om 
Byt-bil.dk er gratis for alle

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 23:39

Hej Andreas

Andreas Jensen:
Det skla lige siges at hun ikke drev virksomhed på pågældende tidspunkt, da hun ikke havde registreret noget i det danske virksomhedsregister.

Angående den juridiske del, så mener jeg du har (mest) ret. Det baserer jeg på bl.a.

http://www.comon.dk/art/127428/domaene-ejer-mister-navnet-efter-ni-aar

Virksomhedsbrugen har altså fortrinsret i forhold til den private brug. Du har taget domænet i anvendelse og stiftet virksomhed først. Så jeg mener altså at du har en sag.

Personligt har jeg dog også sympati for, at hun har købt domænet for lang tid siden og (nu) gerne vil bruge navnet erhvervsmæssigt, som hun tidligere har brugt privat.

Jeg forstår udmærket din sag og mener ikke du kan klandres noget som helst. Tror godt du kan få domænet overdraget efter gældende praksis og det er jo ret billigt at få sagen prøvet hos DK-Hostmaster i forhold til at indlede det store advokatslagsmål.

Kan henvise dig til en IP-advokat, hvis det har interesse, men så tæller taksameteret som du ved.

Fra Islands Brygge
Tilmeldt 11. Aug 08
Fra  Creative Studio Skrevet kl. 07:21

Hej Jesper
Tak for din kommentar.

Altså i bund og grund er jeg ligeglad med selve hendes domænenavn. Der hvor jeg ser problemet er dér hvor hun vælger at lave samme firma som mig og så under samme firmanavn.

At han har et domnæenavn som henviser til en side fordi hun fx vælger at kalde firmaet noget andet således vi ikke kan forvekles ser jeg intet problem i. Der hvor jeg ser problemet er at hun har registreret PRÆCIS samme navn som jeg og lavet et firma med samme branchebeskrivelse.
Hun har ydermere valgt at ligge utrolig meget vægt på at hun "er det rigtige"  og hun bruger ordlyden flere steder på hjemmesiden.

Tak for dit gode svar.

Mvh
Andreas Jensen

Mvh

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 12:48

Hej Andreas

Selv tak. Tyg dig igennem afgørelser fra DK-Hostmaster og skriv på den baggrund en klage. Hvis du kan overtage hendes domænenavn, så kan det jo være ligegyldigt hvad hun kalder firma og markedsføring, for i 'værste' fald skaber det bare trafik til dig.

Hvis sagen er 'soleklar' kan i måske lave et forlig hvor hun beholder sit gamle domænenavn, men kalder sig noget andet og f.eks. bruger siden til at linke til hendes (nye) side som så hedder noget andet.

Pøj pøj :)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)