Mit spørgsmål handler om indberetning til SKAT af den indtægt man optjener som affiliate i December måned 2011, men som kommer til udbetaling primo januar. Skal den opgives som indtægt for dette år eller først for 2012?
Tak for dit svar, Jeppe. Jeg kan supplere med, at jeg modtager udbetalingsbilag hver måned, og dvs. også for denne md., hvorpå det fremgår at det drejer sig om optjening i December, så jeg tror da at du har ret.
Den udbetaling du modtager primo januar vedrører beløb ældre end 30 dage, dvs. at det sådant set hører med til 2011. Det samme gælder betaling 1/2, der vedrører beløb fra december.
Men her handler det mere om hvornår du modtager din indtægt. Er det når beløbet er 'bogført' i systemet eller når det udbetales. Da annoncører har 30 dage til evt. at annullere et salg, så er det i princippet først efter 30 dage at beløbet er 'sikret'.
Da udbetalingbilaget primo januar vil indeholde en dato i januar, så ville jeg tage det med i januar, dvs. 2012, da det så vidt jeg ved er tilladt at benytte betalingstidspunktet som grundlag (så længe du bare gør det hver gang).
Den udbetaling du modtager primo januar vedrører beløb ældre end 30 dage, dvs. at det sådant set hører med til 2011. Det samme gælder betaling 1/2, der vedrører beløb fra december.
Gud ja, det er da rigtigt! Havde jeg slet ikke tænkt over. Tak for dit svar, Ken - og for jeres superservice iøvrigt :-)
da det så vidt jeg ved er tilladt at benytte betalingstidspunktet som grundlag (så længe du bare gør det hver gang).
Udgangspunktet er at erhvervsindtægter som hovedregel skal medtages i indkomstopgørelsen, når der er erhvervet endelig ret til en bestemt ydelse.
Hvis der eksempelvis er en indsigelsesret, som nævnt i Ken's eksempel, vil beløbet først skulle medtages i 2012.
Om man så vælger den "lette" løsning at bruge betalingstidspunktet som udgangspunkt er skaden næppe stor, da der i bund og grund vil være tale om en periodeforskydelse. Det er kun ved større beløb at SKAT da vil have en interesse i at fremskynde en beskatning.