Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nogle advokater her?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har et lille problem...

Det drejer sig egentlig om en principsag, men der er også penge involveret:

Jeg har købt en ny (DYR!!!) printer i december, som begyndte at fejle i februar. Jeg ringede til forhandleren, som sagde at jeg skulle fejlmelde det hurtigst muligt, da det i så fald ville gå ind under garantien.

Det skal siges, at jeg havde forhandleren (som også er teknisk kyndig) ude og råvurdere og forsøge at fejlrette problemet og det endte med, at vi kaldte tekniker på fra producenten.

Teknikeren kom og pillede (tavst) og lavede nogle testprint. De så fine ud, så han gik og maskinen var super-duper igen.

Her et par måneder efter reparationen modtager jeg så ganske uforstående en temmelig dyr regning. Jeg kontakter først forhandleren (som melder pas) og derefter teknisk afdeling hos producenten, som fastholder, at det ikke var en garantireparation, idet fejlen var selvforskyldt.

Jeg gransker nu problemet nærmere og bliver enig med forhandleren om, at det naturligvis er uheldigt, at jeg var blevet rådgivet til at få det repareret uden at kende risikoen om at det kunne være for egen regning. Havde jeg vidst dette og kendt prisen, havde jeg valgt at fortsætte med printeren uden reparation, idet fejlen principielt var ganske ubetydelig. Samtidig ser jeg på fakturaen, at teknikeren har skiftet mere, end hvad jeg har fejlmeldt.

Jeg foreslå som udgangspunkt, at jeg modtager en kreditnota på hele beløbet - men det kan der ikke være tale om. Dernæst foreslår jeg efter samråd med forhandleren, at jeg dog betaler for den del af reparationen, som omfatter det fejlmeldte. Det afslår producenten også.

På mandag vil jeg blive kontaktet af producenten igen, efter at han har snakket med den konkrete tekniker, som var til stede.

Hvad er mit næste træk?

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 19:42
Idet jeg antager at manglende svar på denne tråd skyldes at det skorter lidt på advokater herinde, så vil jeg tillade mig at "nedgradere" mine krav til eventuelle svarere:

Jeg har nu tænkt lidt over sagerne og tror at beslutningen bliver at sende regningen retur til producenten med oplysning om, at den må være fejlagtigt adresseret, idet jeg ikke har bestilt deres ydelse.

Herefter må producenten vel overveje, hvem der så skal have regningen - og jeg gætter på at loven skriver, at det er rekviranten, der dækker ansvaret for denne.

Anyone - helst nogle med noget praktisk eller uddannelsesmæssigt erfaring på området?

Vh
Peter

EDIT: Er dette et problem?

"§ 10. Den, som har givet en anden fuldmagt til at
foretage en retshandel, bliver umiddelbart berettiget og forpligtet overfor
tredjemand ved retshandel, som fuldmægtigen foretager i fuldmagtsgiverens
navn og indenfor fuldmagtens grænser." (Aftaleloven)

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 21:18
Hvem tilkaldte teknikeren fra producenten, dig eller din leverandør som du havde reklameret over fejlen til?

Som udgangspunkt må man formode at det er din leverandør der skal betale for udbedring af fejlen hvis der er givet reklamationsret / garanti i handlen. Især hvis det er din leverandør der vælger at tilkalde en tekniker.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 21:22
Forhandleren ringede til mig i forbindelse med reparationen og sagde, at han nok ikke selv nåede at komme ud og gøre det, og at han måske ville sende en fra producenten. Jeg svarede: "Det styrer du - så længe det er en garantireparation"...

Det er altså leverandøren, som har tilkaldt ekstern hjælp, som jeg ser det. Og i mit hoved er det så også hans risiko, om jeg betaler regningen eller ej, hvorfor regningen fra den faktiske tekniker bør stiles direkte til min leverandør, som derefter bør tage stilling til om han skal sende den helt eller delvist videre til mig.

Men... Lidt paragraffer og jurastof er kærkomment.. Indtil videre er alt vurderet udfra sund fornuft - som ikke nødvendigvis er kompatibel med lovgivningen.

Vh
Peter

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Skrevet kl. 21:25
Jeg ville sende regningen retur med besked om at de har sendt den forkert da det er udført som en garantisag af din leverandør, hvorfor de må henvende sig til denne hvis de vil have deres betaling.

Derudover har du jo ikke indgået en aftale med producenten, hvilket er en forudsætning for at du skal betale.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 21:31
Anders-> Læs aftalelovens §10.. Jeg er ikke så kyndig udi love, men tror at jeg falder for den paragraf.

Derudover er jeg enig i, at den bedste handling må være at sende regningen retur. Men igen vil jeg sætte pris på noget lovmæssig ballast.

Vh
Peter

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Skrevet kl. 21:44
Jeg vil stadigvæk ikke mene at du har givet ham fuldmagt til at bestille en tekniker på din regning når du har gjort ham opmærksom på at du forventer at det sker under garantien. (Jeg formoder hermed at der er en eller anden producent/leverandørgaranti på produktet.
Og så er det dig uvedkommende hvad det har kostet din leverandør at opfylde hans garantimæssige forpligtelser overfor dig som kunde.
Men jeg er ikke advokat så jeg vil ikke lægge hovedet på blokken med ovenstående.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 21:47
Nej... ved godt, at du ikke er advokat (eller gættede på det)...

Anyway, så skete der jo det, at producenten ikke ville anerkende at det var en garantireparation... Og så ville leverandøren heller ikke, trods mundtligt løfte.

Vh
Peter

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Skrevet kl. 21:49
Så står du vist sådan cirka med påstand imod påstand og må vente på deres næste træk hvis du ikke betaler. Husk at de ikke kan sende dig til inkasso hvis du nægter at skylde dem penge, så skal de lige en tur i byretten før de kan forsøge sig med inkasso. Jeg tør ikke spå om udfaldet af sådan en sag.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 21:53
Jeg fik at vide fra en advokat, at en tur i en civil retssag sjældent koster under kr. 12K - og udfaldet er naturligvis ikke forudbestemt...

Jeg er ved at være på bar bund.. Jeg har ikke lyst til at betale - det er snyd og bedrag set med mine øjne - men jeg kan heller ikke finde den sikre balancegang.

Vh
Peter

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)