Det drejer sig egentlig om en principsag, men der er også penge involveret: Jeg har købt en ny (DYR!!!) printer i december, som begyndte at fejle i februar. Jeg ringede til forhandleren, som sagde at jeg skulle fejlmelde det hurtigst muligt, da det i så fald ville gå ind under garantien. Det skal siges, at jeg havde forhandleren (som også er teknisk kyndig) ude og råvurdere og forsøge at fejlrette problemet og det endte med, at vi kaldte tekniker på fra producenten. Teknikeren kom og pillede (tavst) og lavede nogle testprint. De så fine ud, så han gik og maskinen var super-duper igen. Her et par måneder efter reparationen modtager jeg så ganske uforstående en temmelig dyr regning. Jeg kontakter først forhandleren (som melder pas) og derefter teknisk afdeling hos producenten, som fastholder, at det ikke var en garantireparation, idet fejlen var selvforskyldt. Jeg gransker nu problemet nærmere og bliver enig med forhandleren om, at det naturligvis er uheldigt, at jeg var blevet rådgivet til at få det repareret uden at kende risikoen om at det kunne være for egen regning. Havde jeg vidst dette og kendt prisen, havde jeg valgt at fortsætte med printeren uden reparation, idet fejlen principielt var ganske ubetydelig. Samtidig ser jeg på fakturaen, at teknikeren har skiftet mere, end hvad jeg har fejlmeldt. Jeg foreslå som udgangspunkt, at jeg modtager en kreditnota på hele beløbet - men det kan der ikke være tale om. Dernæst foreslår jeg efter samråd med forhandleren, at jeg dog betaler for den del af reparationen, som omfatter det fejlmeldte. Det afslår producenten også. På mandag vil jeg blive kontaktet af producenten igen, efter at han har snakket med den konkrete tekniker, som var til stede. Hvad er mit næste træk? Vh Peter |
Nogle advokater her?
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Jeg har nu tænkt lidt over sagerne og tror at beslutningen bliver at sende regningen retur til producenten med oplysning om, at den må være fejlagtigt adresseret, idet jeg ikke har bestilt deres ydelse. Herefter må producenten vel overveje, hvem der så skal have regningen - og jeg gætter på at loven skriver, at det er rekviranten, der dækker ansvaret for denne. Anyone - helst nogle med noget praktisk eller uddannelsesmæssigt erfaring på området? Vh Peter EDIT: Er dette et problem? "§ 10. Den, som har givet en anden fuldmagt til at foretage en retshandel, bliver umiddelbart berettiget og forpligtet overfor tredjemand ved retshandel, som fuldmægtigen foretager i fuldmagtsgiverens navn og indenfor fuldmagtens grænser." (Aftaleloven) |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Som udgangspunkt må man formode at det er din leverandør der skal betale for udbedring af fejlen hvis der er givet reklamationsret / garanti i handlen. Især hvis det er din leverandør der vælger at tilkalde en tekniker. |
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.
Det er altså leverandøren, som har tilkaldt ekstern hjælp, som jeg ser det. Og i mit hoved er det så også hans risiko, om jeg betaler regningen eller ej, hvorfor regningen fra den faktiske tekniker bør stiles direkte til min leverandør, som derefter bør tage stilling til om han skal sende den helt eller delvist videre til mig. Men... Lidt paragraffer og jurastof er kærkomment.. Indtil videre er alt vurderet udfra sund fornuft - som ikke nødvendigvis er kompatibel med lovgivningen. Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Derudover har du jo ikke indgået en aftale med producenten, hvilket er en forudsætning for at du skal betale. |
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.
Derudover er jeg enig i, at den bedste handling må være at sende regningen retur. Men igen vil jeg sætte pris på noget lovmæssig ballast. Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Og så er det dig uvedkommende hvad det har kostet din leverandør at opfylde hans garantimæssige forpligtelser overfor dig som kunde. Men jeg er ikke advokat så jeg vil ikke lægge hovedet på blokken med ovenstående. |
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.
Anyway, så skete der jo det, at producenten ikke ville anerkende at det var en garantireparation... Og så ville leverandøren heller ikke, trods mundtligt løfte. Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
|
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.
Jeg er ved at være på bar bund.. Jeg har ikke lyst til at betale - det er snyd og bedrag set med mine øjne - men jeg kan heller ikke finde den sikre balancegang. Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!