Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtage email adresser

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. Dec 05
Indlæg ialt: 905
Fra  Amero GodeKasser Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg overvejer at købe et community site, som er i drift.

Dette site har ca 700 brugere pt.

Må jeg overtage disse og sende dem tilbud via email?

Hvis de ved oprettelsen sagde ja til email gælder dette så også ved ny ejer?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 23:44
Dato: 25-04-2007 23:14:00 Forfatter:Smith Må jeg overtage disse og sende dem tilbud via email? Hvis de ved oprettelsen sagde ja til email gælder dette så også ved ny ejer?

Ja, sålænge det omhandler det, som brugerne har sagt ja til. Dvs. su må ikke sende dem nyhedsmail fra alle dine andre virksomheder. Og hvis dekun har accepteret nyheder, men ikke reklamer, så kan der vel også være et problem (ønsker andre på banen her!).

Men svaret kan stilles simpelt op: Hvis TDC eller andre store danske virksomheder skulle forny aftalerne, hver gange der kom nye aktionærer ind, så kunne de jo ikke lave andet! :-)

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 00:41
Et samtykke gives som udgangspunkt til den juridiske enhed der administrere det. Dvs er der givet et samtykke til en virksomhed, så gælder samtykket den juridiske enhed og ikke til virksomhedens datterselskaber eller søsterselskaber m.v. Dvs hvis man køber et selskab der har en "kontaktdatabase med samtykker" så må den selvfølgelig bruges som den altid har været brugt.

Har du købt et site med brugere, så siger den sunde fornuft næsten sig selv at du ikke må bruge disse informationer til at kontakte dem omkring ting der ikke er relevante for det community de har tilmeldt sig og den tilladelse de oprindelig har givet omkring brugen af deres e-mail-adresser (som udgangspunkt skal der defineres rimeligt præcist hvad man siger ja til at modtage ved oprettelsen. Man kan ifølge forbrugerombudsmanden ikke bare fraskrive sig alt og skrive.. "alle e-mails vi i fremtiden finder på, i samarbejde med 3. part", eller lignende).

Den bedste tommelfingerregel er at være 100% ærlig og tænke over om man selv synes det ville være fedt at tilmelde sig et website der omhandler babytøj, som senere bliver opkøbt af "billige brugte bleer A/S", som så begynder at sende en masse reklame e-mails for deres andre produkter "billige brugte bleer til voksne" osv.

Nogen slipper igennem denne problematik ved at købe sitet og pludselig lade sitet udsende e-mails med reklamer for ejernes egne virksomheder, men med sitets layout, logo, lidt nyheder osv, og påstå at firmaerne bare har købt reklamer i disse e-mails. Der er så vidt jeg ved ikke faldet dom i en sådanne sag, men jeg ved at forbrugerombudsmanden ikke finder det specielt tiltalende og vil kigge på det hvis det bliver et problem. Der kan f.eks være tale om at reklamepladserne skal udbydes til andre end egne firmaer og til en fast offentliggjort pris m.v

Det gælder især hvis det drejer sig om et generelt nyhedsbrev fra et site, der ved overtagelsen af en ny ejer pludselig begynder at køre en agressiv reklamestrategi for sin andre virksomheder, uden at nyhedsbrevet tidligere har brugt reklamer. Men som sagt, jeg har ikke hørt om nogle sager endnu på den front, så sort/hvid lovgivning eksisterer ikke rigtig endnu, så vidt jeg kan forstå. Det er et vurderingsspørgsmål i forhold til misbrug af samtykket og kræver at en modtager er interesseret i at køre en sag, eller der kommer nok klager til forbrugerstyrrelsen, så de kører den.

Personligt ville jeg dog passe meget på med den metode.. ikke pga lovgivningen, men fordi en sur og irriteret bruger, kan skade et firma/site langt mere end et par bøder. Den sikre måde at skræmme folk væk på er at indføre for mange forandringer (især reklamer eller irelevante forstyrrelser som man ike selv tilvælger)  i forbindelse med en overtagelse. Især i net-communities hvor loyaliteten sjældent er størrer end til når en af brugerne hurtigt sætter sit eget communitysoftware op og inviterer de andre over og lover ingen reklamer. *puff* så er de brugere væk og tilbage står du med ingenting.

En email er noget personligt som havner i ens indbakke sammen med brevet fra moster Oda, kvitteringen fra webbutikken og andre nødvendige og personlige beskeder. Det er derfor vigtigt at e-mails er noget man aktivt tilvælger fordi man er interesseret i det og ikke er noget der pludselig automagisk dukker op som et forstyrrende element uden man ved hvorfor man får det, og selv har bedt om det. Sker det er det næsten altid sikkert at det vil avle en negativ reaktion i forhold til afsenderen, hvilket sjældent er det man ønsker som virksomhed. Den bedste anbefaling jeg kan give er derfor at lade det være op til brugerne af communitiet om de vil modtage dine tilbud (hvis de ikke har noget med sitet at gøre) ved hjælp af en separat liste de kan tilmelde sig til. På den måde rammer du også kune de folk som rent faktisk er interesseret i hvad du sender.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)