Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har sælgeren ansvar for leverandøren?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 7. Oct 07
Indlæg ialt: 680
Fra  Safegear ApS SorteSokker.dk Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg er i tvivl om sælgerens ansvar på de ydelser de sælger (jeg ved godt det er værdibeviser).

Jeg har for ikke længe siden købt derinde fordi de havde et super tilbud på et designer-"møbel". Varen kommer fra virksomheden et andet firma - Dum som jeg var lavede jeg ikke baggrundstjek på leverandøren men tog blot sælgerens navn som blå-stemplet og tog det hele som værende i orden.

Jeg Googlede det andet firma

Bemærk lige, at der intet problem er endnu.. men, læs videre..

Jeg har købt i uge 45 eller 46 (kan ikke huske det). Leveringstiden på varen er 4-6 uger. Fred være med det.

Men i dag Googlede jeg tilfældigvis firmaet det andet firma.... Ja hvad så jeg.. Prøv selv.. 60 kommentarer på TrustPilot, alle ét-stjernede hvor kunder siger de intet modtager. Jeg ser at BASTA har lavet et program om det pågældende firma om at de lyver, bedrager, snyder og fusker. Ingen modtager noget som helst.

Og ja, så bliver jeg bekymret. Men jeg har handlet hos sælgeren og jeg kan ikke forstå at sælgeren vil repræsentere sådan et firma. Og jeg kan ikke forstå de ikke tjekker deres leverandører (det gør vi altid hos mine virksomheder nemlig.. Burde måske lære at gøre det privat).

Her kommer spørgsmålet

Har sælgeren et ansvar for det de har solgt mig? Det tyder jo ikke på at jeg på noget tidspunkt vil modtage min vare. Har jeg så ret til mine penge hos sælgeren eller er det det andet firma, som by the way ligger i England?

Jeg har ringet til det andet firma og de siger: Vi kan ikke garantere leveringstidspunktet :-) hehe. First clue.

Indlægget skal ses som debat, ikke nødvendigvis som et svar, for overordnet set er det meget spændende at vide om en virksomhed som sælgeren har noget ansvar overfor deres leverandører?!?

Dbh. Yngvi

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 15:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Yngvi,

Det er et interessant og relevant spørgsmål, som du stiller.
Derfor har jeg anonymiseret det, så det ikke risikerer at blive fjernet for brud på Aminos regler om at hænge navngivne firmaer ud.

Dbh. John

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2814
Skrevet kl. 15:20

Holder sælgeren ikke pengene tilbage, indtil leverandøren har bevist overfor sælgeren, at de har lev. varen til kunden?

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 15:29

Det afhænger vel af din aftale med sælger :-)  

Fra København
Tilmeldt 7. Oct 07
Fra  Safegear ApS SorteSokker.dk Skrevet kl. 15:41

Sælgeren sælger jo værdibeviser. Men sælgeren repræsenterer leverandøren ved at sælge et værdibevis til hele leverandørens ydelse. 

Altså. Jeg betaler 500kr til Sælgeren, sælgeren giver et værdibevis, som jeg skal indløse hos Leverandøren. Leverandøren leverer ikke varen til trods for værdibeviset er indløst, betalt og bekræftet (både hos sælger og leverandør).

Sælgeren har trukket penge for mit værdibevis. 

Har sælgeren så ikke et form for ansvar overfor leverancen, selvom leverandøren ikke leverer? Det er jo sælgeren jeg har betalt til.

Dbh. Yngvi

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 16:10

Nu kommer det jo meget an på strukturen - hvis sælgeren som du kalder denne sælger og afkræver penge hos dig, så er denne ansvarlig (handel i egen regning). Hvis det er eksempelvis er som på pricerunner hvor de giver dig navnene på mulige sælgere som du så klikker videre til og "indgår aftale med" så er formidleren ikke den du indgår aftalen med.

Tænk på et hussalg - ejendomsmægleren betales (af sælger) for at formidle et salg/køb - men kontrakten og forpligtigelserne er mellem den tidligere ejer og den nye ejer.

Fra København
Tilmeldt 7. Oct 07
Fra  Safegear ApS SorteSokker.dk Skrevet kl. 16:18

BroncofanDK:
Nu kommer det jo meget an på strukturen - hvis sælgeren som du kalder denne sælger og afkræver penge hos dig, så er denne ansvarlig (handel i egen regning). Hvis det er eksempelvis er som på pricerunner hvor de giver dig navnene på mulige sælgere som du så klikker videre til og "indgår aftale med" så er formidleren ikke den du indgår aftalen med.

Enig. Men, Sælger lever af at sælge "Værdibeviser". Jeg har modtaget mit værdibevis ganske korrekt. Men hvis værdibeviset i sidste ende så ikke viser sig at have værdi... Har de så leveret varen stadig? Det er det, jeg er forvirret over.

principielt ville jeg, hvis jeg var sælger, sige: Vi har solgt dig et værdibevis på 500 kr (i det her eksempel), vi har leveret værdibeviset. Værdibeviset har du indløst korrekt hos leverandøren. At leverandøren så er et fuskerfirma kunne vi ikke vide, men vi har brugt dine penge, så farvel!

Så det er lidt forvirrende :-)

Dbh. Yngvi

Fra Århus
Tilmeldt 4. Feb 09
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 16:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis det er sælger du har lagt dine penge hos, så er det helt klart der du skal hente dine penge igen!

Info om 
Byt-bil.dk er gratis for alle

Fra København
Tilmeldt 7. Dec 11
Indlæg ialt: 39
Fra  VenueGo Skrevet kl. 18:11

Et enormt interessant emne, som du tager fat i her.

Jeg er umiddelbart den overbevisning, at sælgeren står delvist til ansvar for leverandøren. I denne situation ville jeg sige, at du har ret til at kræve dine penge igen fra sælger. Med mindre at der er blevet underskrevet en aftale ved køb, hvor sælger gør dig bevist om, at sælger ikke står til ansvar for brud fra leverandørens side. Hvilket ville virke meget suspekt.

Dette vil være min begrundelse hvorfor du har ret til, at få dine penge retur og derefter er det en sag mellem sælger og leverandør. Men dette er jo ikke din bekymring.

glæder mig til at læse andres indlæg på dette emne.

Mvh

Alan

Fra København
Tilmeldt 7. Oct 07
Fra  Safegear ApS SorteSokker.dk Skrevet kl. 18:20

AlanP:
Jeg er umiddelbart den overbevisning, at sælgeren står delvist til ansvar for leverandøren. I denne situation ville jeg sige, at du har ret til at kræve dine penge igen fra sælger. Med mindre at der er blevet underskrevet en aftale ved køb, hvor sælger gør dig bevist om, at sælger ikke står til ansvar for brud fra leverandørens side. Hvilket ville virke meget suspekt.

Det kan jeg godt følge dig i. Godt indspark.

Til orientering er der ikke foretaget nogen form for underskrift. Dog er handelsbetingelserne accepteret (som ved standard e-handel)

Og til folk, der forstår dette meget bedre end jeg og mange andre, så er her "Sælgers" kapitel om Ansvar i dennes handelsbetingelser, hvis nogen kan gøre godt ud af dette: (har fjernet virksomhedsnavn. Erstattet med SÆLGER).

Ansvar

SÆLGER er ikke erstatningsansvarlig for skade i enhver henseende, medmindre skaden er forårsaget af grov uagtsomhed eller forsætlig handling fra SÆLGERs side. SÆLGER kan derfor ikke drages til ansvar for andet, end hvad der følger af dansk lovgivning.

For misforståelse, forsinkelse eller ikke ordentligt formidlede bestillinger eller meddelelser som følge af brug af internettet eller andre kommunikationsformer i udvekslingen mellem dig og SÆLGER, er SÆLGER ikke ansvarlig, med mindre der er tale om grov uagtsomhed eller forsætlig handling fra SÆLGERs side.

I forbindelse med den oplevelse, der er knyttet til SÆLGER (der er et værdibevis/gavekort) fraskriver SÆLGER sig ethvert ansvar for fejl og mangler ved den ydelse, som hoteller, restauranter, forlystelsesparker etc. leverer (Leverandøren). Denne ansvarsfraskrivelse gælder generelt for enhver form for misligholdelse fra Leverandørens side, således at Køberen eller SÆLGERs modtager kun kan rette et evt. krav mod Leverandøren af ydelsen. SÆLGER er således alene formidler af værdibeviset/gavekortet og den hertil knyttede oplevelse. SÆLGER har ikke andel i leveringen af den ydelse.

Ved Køberens accept af disse vilkår kan SÆLGER i Danmark ikke gøres erstatningsansvarlig efter erstatningsansvarsloven eller almindelige erstatningsretlige principper i øvrigt for noget tab, som Køberen eller SÆLGERs modtager måtte lide som følge af anvendelsen af SÆLGER.

SÆLGER's værdibeviser/gavekort købt i Danmark samt betingelserne herfor er udarbejdet i overensstemmelse med og omfattet af dansk ret. Enhver tvist om rettigheder til eller uenigheder om indholdet i en SÆLGER eller øvrige tvister omkring forståelsen af disse vilkår eller indholdet af en SÆLGER i øvrigt skal indbringes for Byretten i København som rette værneting, med adgang til henvisning og anke i overensstemmelse med bestemmelserne i retsplejeloven.

Køberens henvendelse til SÆLGER på internettet og køb på internettet betragtes som Køberens personlige henvendelse på SÆLGER's forretningssted i Danmark.

Dbh. Yngvi

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)