go dag alle sammen Jeg er blevet ansat i et firma hvor de vil ansætte mig på freelance basis. Jeg har ikke den store ide om hvad dette helt konkret betyder af papir arbejde, løn, ansvar og "muligheder"- Lige pt ved jeg at jeg skal oprette CVR nummer og freelance kontrakt med det her firma. Derudover skal jeg have styr på min udgifter og andre tal så jeg kan finde den pris pr. time som de skal forholde sig til. Men ang. kontrakt og beregninger er jeg rimelig blank overfor hvad jeg skal inkludere og tage stilling til Er der nogen der kan hjælpe? jeg bor i Aalborg og der kan købes hjælp fra nin.dk men jeg ville se hvad jeg kunne få oplyst herinde eller på andre sider, inden jeg går op til nin.dk. Også for at være forberedt. Go dag til jer |
Du har lidt ekstra papirarbejde, da du selv skal fakturere dem, du skal selv sørge for skat osv. af din løn. En af forskellene er at de kan "fyre" dig fra den ene dag til den anden, du er jo ikke ansat der, men en freelance. Du er selv ansvarlig for det du laver, dvs. hvis du smadrer deres et-eller-andet ved at udføre dit arbejde, så hæfter du for det.
Du skal huske at have en forsikring så du er dækket, fx i forbindelse med en ulykke. Du skal også se om du kan forsikres mod at hvis du laver fejl, og det medfører et tab for dem, så kan de ikke komme efter dit hus osv. Hvis du har råd til det (80.000) kan du jo lave et ApS, for at sikre at der ikke er nogle der kan komme efter hus, bil og alt det der.
Mulighederne er at du selv kan bestemme hvad og hvem du vil arbejde for som freelance, du bestemmer også selv hvor meget du vil tage for det - og hvor ofte du vil arbejde.
Mht. timeløn, så er den nok mere end du tror, når du har regnet alt med:
* Din løn
* Feriepenge
* AM-bidrag
* Forsikring
* Drift (egen tlf, egen computer, bøger, uddannelse osv.)
* "Noget ekstra" da du ikke kan regne med at have arbejde hele tiden
Min egen sats for at lave freelance udvikling ligger mellem 500 og 1000 kroner i timen, alt efter hvor meget jeg skal lave, flere timer giver jeg rabat på :-)
Mht. NiN, så trykprøver de din ide lidt og du får lov til at betale 500 kroner for at få 12 timers rådgivning (RÅDGIVNING) til fx. markedsføring - spørgsmålet er om du har brug for det, måske noget regnskab (her kan jeg anbefale Jens Nørgaard hos Nielsen & Christensen i Hasseris Bymidte)