Hej aminopeepz ;) Jeg har flere steder læst mig til at en fond er en specifik defineret udgave af hvad der overordnet betegnese som en selvejende institution. For fonde gælder der helt særlige krav, alt efter om det er en erhvervsdrivende fond eller en almennyttig fond. For en almennyttig fond kan jeg læse mig til at der er et kapitalkrav på kr. 250.000,- Er det muligt at etablerer en selvejende institution som ikke er en fond, men som i kraft af dens formål og virkeområde har samme gunstige skattefordele som en almennyttig fond / en frivillig social forening ? Og hvad er kravene i det heletaget for at stifte en selvejende institution ? Jeg håber du/i kan være behjælpelig med et svar eller to. Glædelig jul :) |
Hvis det er et opholdssted eller botilbud kan der efter en godkendelse ses bort fra kapitalkravet ses bort fra fondslovens bestemmelser og nøjes med 10,000 kr. der står på en spærret konto.
10.000 er den mindste udfordring - godkendelsen inkluderer bygninger, behandlingskoncept, medarbejdere etc.
Dermed kan fonden fint være almennyttig/velgørende - her er der heller ikke momsafregninger.
Fonden skal have en bestyrelse, hvor du eventuelt kan være ansat.
Du er velkommen til at kontakte mig for yderligere - jeg har erfaring fra fond med bestyrelsesarbejde, revisor- og advokatsamarbejde, økonomi, budgetter, ansættelser, løn etc.