Hej Amino'ere, Jeg er så heldig at være blevet tilbudt at blive ansat som konsulent i en virksomhed (ca. 15 timer om ugen). Dette kræver at jeg opretter et cvr-nr for at jeg har mulighed for at fakturere den virksomhed jeg udfører arbejdet for. Jeg forventer at komme til at omsætte for mere end 50.000 kr. årligt og skal derfor momsregistreres. Jeg er fuldstændig grøn i det her, og søger lidt hjælp til hvordan jeg bør gribe det an. Jeg ved ikke om nogle af jer kloge hoveder har svar på nedenstående spørgsmål, eller om jeg bør kontakte en revisor, for at få styr på det skattetekniske og regnskabsmæssige? 1. Jeg modtager i dag SU, men jeg er ikke berettet til det længere hvis jeg tjener mere end 8000 kr. pr. mdr. ved siden af, hvilket jeg vil komme til pga. mit konsulentarbejde. Der er noget med at jeg kun skal betale skat af det overskud der er i virksomheden (enkeltmandsvirksomhed)? Dvs. de materialeudgifter jeg har (indkøb af software, bil mm.) kan trækkes fra det jeg tjener som konsulent, og jeg kan på den måde måske komme under de 8.000 kr. pr. mdr og være berettet til SU? 2. Hvordan fakturerer jeg en virksomhed? Der er noget med at der findes nogle programmer der klare det meste for en? 3. Jeg har tidligere været ansat i 6 år i den virksomhed jeg er blevet tilbudt at være konsulent for. Der er noget med at det kan give problemer overfor skat medmindre jeg også arbejder for andre virksomheder? Det skal nævnes at det ikke er efter samme vilkår jeg ansættes under, og jeg stoppede oprindeligt med at arbejde for virksomheden for ca. 1/2 år siden. På forhånd tak for hjælpen :) |
Hej
Først og fremmest; jo! Det kan være en fin idé at tale med en revisor. Det koster lidt penge, men disse tjener ofte sig selv ind igen. Nå, men indtil der er en revisor på banen, vil jeg gerne forsøge at besvare dine spørgsmål:
1. Ja, du skal kun betale skat af overskudet. Ja, du kan trække udgifter fra dette, men skal være opmærksom på, at ikke alle relaterede indkøb er fuldt ud fradragsberettigede (f.eks. repræsentation, transport og opholdsudgifter osv.) Du nævner køb af bil. Her må jeg igen påpege fordelen ved at alliere dig med en revisor. Dine indkøb skal være nødvendige for din virksomheds drift, så at spekulere for meget i at "købe sig" til lavere løn for at være SU berettet, synes jeg ikke er en god idé.
2. Du kan i princippet selv lave en faktura i Excel, eller finde en gratis skabelon på nettet. Men en anden mulighed er at bruge en økonomiprogram, som f.eks. e-conomic. Det koster ikke det store og fungere glimrende. Der findes sikkert flere gode systemer.
3. Ja, altså i princippet kan SKAT vurdere at der blot er tale om et ansættelsesforhold og så kan det være de vil påpege det. Det er vel fair nok ikke at have flere kunder fra start, men jeg er ikke sikker på det går i længden. Men igen igen, tag den lige med en revisor. ;-)
Jeg håber det gav dig lidt svar.
God vind med projektet!
Mange hilsner,
Mathias