Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Partnerselskab P/S frem for Aktieselskab A/S ???

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Jens Baagøe Thomsen, advokat (L):
Personligt er jeg glad for ltd.'er, men det kommer altid an på omstændighederne.

Måske du også skulle se på de tyske "UG'ere", som er meget lig de engelske ltd'ere. Specielt nu hvor der blandt iværksættere er en stigende interesse for at slå sig ned i Tyskland.

/Henrik

Enig, men så vidt jeg ved (uden at jeg overhovedet skal gøre mig til ekspert i UG'er), er der et kapitaliseringskrav til UG'er efter en kortere årrække, en del dispositioner - bl.a. stiftelse og overdragelse af andele - kræver notarpåtegning for at få gyldighed, og EogS kræver som udgangspunkt ikke oversættelse af dokumenter på engelsk - omvendt dokumenter på tysk.

Så kun i tilfælde af, at man i forvejen har et samhandelsforhold med Tyskland, ser jeg fordelene ved et UG.

I øvrigt er jeg bange for, at vi er ved at "stjæle" tråden. Kan du ikke starte en ny tråd, hvis vi skal disktere UG ctr. ltd.? Jeg har ingen erfaringer med UG'er, men jeg ville egentlig gerne høre mere - bare ikke i denne tråd.

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 11:32

Peter - Revisor:

Hej Kristian.

Jamen det er da intet problem....!

Indskudsbeviserne har ligelig stemmeret og overskud kan fordeles efter arbejdsindsats.

Jeg synes ikke, at det er nemmere at få nye partnere ind i et P/S.

MvH

Peter

Så vidt jeg har forstået det, skal der være en hvis samhandel med SMBA'et som man kender det fra AMBA (kooperative træk).

Altså i samme stil som med landmanden, der har en andel i AMBA'et og som handler med AMBA'et (sælger sin mælk).

Så hvordan klares det i de SMBA'er du kender til?

Mht at få nye partnere ind, så var det ser som en forskel mellem A/S og P/S - ikke SMBA og P/S.

Mvh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kristian Konradsen:
Så vidt jeg har forstået det, skal der være en hvis samhandel med SMBA'et som man kender det fra AMBA (kooperative træk).

Det kooperative træk er ikke nødvendigvis samhandel. Det er også et kooperetivt træk at en gruppe mennesker (medlemmer af SMBA'et) fordeler overskud efter arbejdsindsats (Peters eksempel).

Alle medlemmer har eksempelvis lige stemmeret, men overerskud fordeles efter arbejdesindsats. På den måde adskiller du SMBA'et for de selskabsretlige regler, der gælder for kapitalselskaber, hvor fordelingen af overskud sker efter ejerandele.

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 12:06

Ok.. Super. Så giver det jo meget mere mening :O)

Det var bare ikke sådan, at jeg havde fået det beskrevet, så derfor jeg ikke kunne få det til at give mening - men det kan jeg nu.

Mvh

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 12:11

Kristian Konradsen:

Mht at få nye partnere ind, så var det ser som en forskel mellem A/S og P/S - ikke SMBA og P/S.

Der skelnes mellem fuldt ansvarlige partnere og partnere, som alene hæfter med deres kapitalindskud.

For at få nye partnere ind, som alene hæfter med deres kapitalindskud (aktionærerne), er der ingen forskel mellem A/S og P/S.

For at få nye partnere ind, som skal være fuldt ansvarlige, skal der enten være taget højde for den mulighed i vedtægterne, ellers vil det kræve vedtægtsændringer om indflydelse, andel i overskud/tab og retsforholdet til aktionærerne.

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)