Personligt er jeg glad for ltd.'er, men det kommer altid an på omstændighederne.
Måske du også skulle se på de tyske "UG'ere", som er meget lig de engelske ltd'ere. Specielt nu hvor der blandt iværksættere er en stigende interesse for at slå sig ned i Tyskland.
/Henrik
Enig, men så vidt jeg ved (uden at jeg overhovedet skal gøre mig til ekspert i UG'er), er der et kapitaliseringskrav til UG'er efter en kortere årrække, en del dispositioner - bl.a. stiftelse og overdragelse af andele - kræver notarpåtegning for at få gyldighed, og EogS kræver som udgangspunkt ikke oversættelse af dokumenter på engelsk - omvendt dokumenter på tysk.
Så kun i tilfælde af, at man i forvejen har et samhandelsforhold med Tyskland, ser jeg fordelene ved et UG.
I øvrigt er jeg bange for, at vi er ved at "stjæle" tråden. Kan du ikke starte en ny tråd, hvis vi skal disktere UG ctr. ltd.? Jeg har ingen erfaringer med UG'er, men jeg ville egentlig gerne høre mere - bare ikke i denne tråd.
Så vidt jeg har forstået det, skal der være en hvis samhandel med SMBA'et som man kender det fra AMBA (kooperative træk).
Det kooperative træk er ikke nødvendigvis samhandel. Det er også et kooperetivt træk at en gruppe mennesker (medlemmer af SMBA'et) fordeler overskud efter arbejdsindsats (Peters eksempel).
Alle medlemmer har eksempelvis lige stemmeret, men overerskud fordeles efter arbejdesindsats. På den måde adskiller du SMBA'et for de selskabsretlige regler, der gælder for kapitalselskaber, hvor fordelingen af overskud sker efter ejerandele.
Mht at få nye partnere ind, så var det ser som en forskel mellem A/S og P/S - ikke SMBA og P/S.
Der skelnes mellem fuldt ansvarlige partnere og partnere, som alene hæfter med deres kapitalindskud.
For at få nye partnere ind, som alene hæfter med deres kapitalindskud (aktionærerne), er der ingen forskel mellem A/S og P/S.
For at få nye partnere ind, som skal være fuldt ansvarlige, skal der enten være taget højde for den mulighed i vedtægterne, ellers vil det kræve vedtægtsændringer om indflydelse, andel i overskud/tab og retsforholdet til aktionærerne.